Jump to content
Thursday 13 May 2021
phenri

MD5 - impeller byte.

Recommended Posts

Hej,

 

Har ingen erfarenhet av meka med motorer(försöker nu lära mig), hade dock tänkt byta impeller inför sjösättningen. Vet inte om jag tolkar instruktionerna rätt i dokumentet "MD5 for Dummies", men kan man ta ut hela axeln som impellern sitter på? Motorutrymmet(Sunwind 26) är extremt trångt och man kommer bara åt motorn framifrån, givetvis sitter vattenpumpen på andra sidan! Hade underlättat en del om man kunde dra ut impellern sittande på axeln och sedan skruva av den.

 

Är det viktigt att böja bladen på impellern åt ett visst håll eller justerar det sig automatiskt i vattenpumpen?

 

Någon som har erfarenhet eller andra bra tips gällande byte av impeller så delar gärna med er!

Tack!

 

http://www.maximalt.dk/files/teknik/md5-for-dummies.pdf

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De flesta plocker ut impellern på hösten och sätter tillbaks den på våren om den ser hel och fin ut.

Jag brukar rotera motorn när jag är vid båten så att inte samma vingar är kraftigt böjda hela vintern.

 

Man ska böja vingarna åt rätt håll för att inte risjera att de blir för kraftigt böjda och spricker när de ska vända håll.

 

Lite vasselin är bra att sättapå så att gummit får smötjning innan vattnet kommit fram.

 

Om axeln går att ta ut får någon annan svara på.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, gusvo085 said:

Japp du kan ta ut hela axeln!

Gött! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev phenri:

Gött! 

Om du har den gamla glidlagrade pumpen måste du dra ur axeln. Är den bytt till en kullagrad går det inte. Det behövs inte heller då axeln har en slits för drivpinnen till impellern. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
15 minutes ago, Rollen said:

Om du har den gamla glidlagrade pumpen måste du dra ur axeln. Är den bytt till en kullagrad går det inte. Det behövs inte heller då axeln har en slits för drivpinnen till impellern. 

Tack för info, bra att veta. Är ganska säker på att vattenpumpen inte är utbytt, men ska ta en titt på den i helgen.

Edited by phenri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du tar ut axeln, smörj den med propelleraxelfett och sätt tillbaks den försiktigt så att du inte skadar tätningsringarna. Om det är en glidlagrad pump har den ett hål för drivpinnen, Tidigare var det en gängad skruv. Numera en lettrad pinne som man trycker ut, sätter i axeln i impellern, och trycker tillbaks pinnen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/15/2021 at 3:33 PM, Rollen said:

Om du har den gamla glidlagrade pumpen måste du dra ur axeln. Är den bytt till en kullagrad går det inte. Det behövs inte heller då axeln har en slits för drivpinnen till impellern. 

Har nu bytt och pinnen satt på en slits. Lite förvånad då jag förväntande mig en axel när jag drog ut impellern. Dock mycket lättare att byta med nuvarande lösning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lånar tråden lite.. vad sitter det för packning till pumphuset (osäker på namnet) om man bara vill lyfta på locket för att kolla impellerns skick? Byter man packning då?

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minutes ago, Nht1 said:

lånar tråden lite.. vad sitter det för packning till pumphuset (osäker på namnet) om man bara vill lyfta på locket för att kolla impellerns skick? Byter man packning då?

Tror man måste byta packning. Jag fick med en packning i papper. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
16 timmar sedan skrev Nht1:

lånar tråden lite.. vad sitter det för packning till pumphuset (osäker på namnet) om man bara vill lyfta på locket för att kolla impellerns skick? Byter man packning då?

Klarar man packningen hel så behöver man inte byta.

Går packningen sönder kan man klippa ut en ny i vilket papper som helst (i bättre kvalitet än tidningspapper) och fetta/olja in det lite. Det har i alla fall funkat bra för mig.

Viktigt att få bort alla gamla packningsrester för att det ska bli tätt.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy