Jump to content
Friday 16 April 2021
Mkryssaren

Startbatteri Bosch S4 029 byta till Tudor TC900?

Recommended Posts

Posted (edited)

Goddagens, 

 

för tillfället sitter det två stycken Bosch S4 029 som starbatterier till en hederlig gammal MD32 (ska ha 114ah enligt VP instruktioner) men dessa börjar nu bli slitna och jag funderar på om Tudor TC900 kan funka lika bra? Boscharna satt där när vi köpte båten så inte vi som satt dit dom.

 

Förbrukning går på andra separata batterier.

 

Varken Boschen eller Tudorn är marinbatterier (S4 029 vs. TC900). Det som skiljer är lite på CCA.

Edited by Mkryssaren

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag sticker ut hakan och påstår att vilket startbatteri som helst på 70 Ah och mera kommer att funka bra.

 

Detta 95 Ah batteri på Biltema har fyra års garanti, https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/elsystem/bilbatterier/batteri-silver-12v-95ah-cca760-2000029871

Pris 1300:- kronor.

 

 

Med det svaret är det riskfritt att sticka ut hakan.

Startmotorn är inte så kräsen, bara den får tillräcklig spänning och framförallt en hel det ström bryr den sig inte om varifrån strömmen kommer.

Jag köpte nyligen ett Biltema AGM på 95Ah till en KAD43, hade ett likadant innan men det började tröttna litet, och då var det mer än tio år gammalt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Med det svaret är det riskfritt att sticka ut hakan.

Jag vågade inte rekommendera ett 10 Ah MC-batteri som vi har till vår båt och det är nog tveksamt om det är en bra lösn för en MD 32.

 

Var går gränsen för att man ska anse att hakan är utstucken?

Är motorn lättstartad och inte används "vintertid" så räcker nog ett 20 Ah batteri med måttlig CCA.

Det blir inte jättemycket billigare i kronor per år, så jag tror det kan vara värt mellanskillnaden att ha lite extra energi om gudarna är på lite dåligt humör.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Mackey:

Jag vågade inte rekommendera ett 10 Ah MC-batteri som vi har till vår båt och det är nog tveksamt om det är en bra lösn för en MD 32.

 

Var går gränsen för att man ska anse att hakan är utstucken?

Är motorn lättstartad och inte används "vintertid" så räcker nog ett 20 Ah batteri med måttlig CCA.

Det blir inte jättemycket billigare i kronor per år, så jag tror det kan vara värt mellanskillnaden att ha lite extra energi om gudarna är på lite dåligt humör.

MD32 är väl en sexcylindig maskin..? Jag hade 75Ah till min TAMD31 det är ju en fyra, och 95Ah till nuvarande KAD43... Ett utpräglat startbatteri på 95Ah borde ju räcka till med marginal.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

MD32 är väl en sexcylindig maskin..? Jag hade 75Ah till min TAMD31 det är ju en fyra, och 95Ah till nuvarande KAD43... Ett utpräglat startbatteri på 95Ah borde ju räcka till med marginal.

Japp, rak dieselsexa ☺️

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
4 minuter sedan skrev Mkryssaren:

Japp, rak dieselsexa ☺️

Om den är lättstartad så startar den med ett startbatteri på 75Ah, men du skall nog ha en del i reserv, så jag tror att 95Ah är bra. Och om min KAD43a som också är en rak sexa klarar sig med det så gör din det också. Välj ett startbatteri, AGM sägs vara bra.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kanska även har ankarspel och bogpropeller på startbatteriet, det har jag också, och det fungerar bra med 95Ah, då sakerna går ju bara när generatorn laddar ändå.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om den är lättstartad så startar den med ett startbatteri på 75Ah, men du skall nog ha en del i reserv, så jag tror att 95Ah är bra. Och om min KAD43a som också är en rak sexa klarar sig med det så gör din det också. Välj ett startbatteri, AGM sägs vara bra.

Tjurig kan den vara emellanåt, nu kör vi bara sommarmånader (början maj till och med oktober).

 

Tack för all input ☺️

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Mkryssaren:

Tjurig kan den vara emellanåt, nu kör vi bara sommarmånader (början maj till och med oktober).

 

Tack för all input ☺️

Det är väl glödning på MD32 också som kräver lite mer än tex 41:orna? På min gamla MD21 var det det och då fick jag glöda en stund innan start. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

Det är väl glödning på MD32 också som kräver lite mer än tex 41:orna? På min gamla MD21 var det det och då fick jag glöda en stund innan start. 

Glödning och start kräver mindre mängd energi än man tror.

 

Glödning

6 stift x 100 watt x 20 sekunder /3600  = 3,3 Wh

3,3 /12 = 0,3 Ah

 

Motorstart

1000 watt x 20 sekunder /3600 = 5,6 Wh

5,6 / 12 = 0,5 Ah

 

En lite trög kallstart på sommaren tar alltså mindre än 1 Ah så med ett nytt 95 Ah batteri bör man kunna starta motorn runt 50 gånger utan att ladda batteriet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy