Jump to content
Saturday 15 May 2021
Sign in to follow this  
Olleman82

VVS fråga halvkoppling

Recommended Posts

Håller på och installerar sjövatten i pentry och toa. Ska koppla en t-koppling på varmvattnet för att även kunna få varmvatten i sjövattenkranen. Tänkte mig en MMA Halvkoppling då jag ska koppla mot ett rakt T-rör (3/8". I andra änden är det 10mm kopparrör. Saken är den att mitt kopparrör inte går innanför t-röret då det är för tjockt. På en del monteringsanvisningar kan jag läsa att röret ska in minst 5mm. Borde det funka att trycka röret mot kanten på t-röret och sedan dra åt? Klämringen kommer ju fortfarande klämma och därmed täta runt kopparröret. Någon VVSare här som kan reda ut detta åt mig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hjälper dig gärna men har lite svårt att se helheten.

Vilken dimension samt material är VV röret du ska montera t-röret på?

Vilken dimension är det nya röret du vill ansluta mot t-röret?

Har du någon bild?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Man ska läsa den montageanvisning som gäller för den aktuella produkten.

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/DOS_133_8600002.pdf

 

Montering:

Kopplingen monteras på G10 eller G15 gängrördel, med plan- eller konisk anläggningsyta.

Använd alltid stödhylsa vid montering på mjuka kopparrör.

Tillse att kopparröret kapas utan repor och grader.

För sedan kopparröret helt igenom kopplingen, eller till stoppet för 15 och 16 mm.

Drag åt kopplingsmuttern normalt, samt därefter ytterligare minst 1 - 1 1/4 varv.

Kontrollera montaget och drag åt ytterligare om nödvändigt.

 

Jag tror detta är svar på dina frågor, annars återkom med lite mera info och bilder.

 

Tillägg: Det kanske finns bättre lösningar, men för att ge råd om det måste du berätta vad du ska koppla ihop (mått och typ).

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev Cobalt233:

Jag hjälper dig gärna men har lite svårt att se helheten.

Vilken dimension samt material är VV röret du ska montera t-röret på?

Vilken dimension är det nya röret du vill ansluta mot t-röret?

Har du någon bild?

Trodde jag varit tydlig:)

 

Det är alltså ett kopparrör på 10mm som kommer från blandarens (blandare för färskvatten) varmvattensida. Detta ska kopplas mot en rak t-koppling på 3/8".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
4 minuter sedan skrev Olleman82:

Trodde jag varit tydlig:)

 

Det är alltså ett kopparrör på 10mm som kommer från blandarens (blandare för färskvatten) varmvattensida. Detta ska kopplas mot en rak t-koppling på 3/8".

Nja, det där hjälpte inte...

En rak T-koppling????????

En T-koppling är en T-koppling och en rak koppling är en rak koppling.

 

image.png.24a256c7b996bf205dc53e9da1ed10b6.png  image.png.714525e671be1e67827462145676d510.png

 

Du får nog skicka foton.

Edited by Mackey
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Mackey:

Man ska läsa den montageanvisning som gäller för den aktuella produkten.

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/DOS_133_8600002.pdf

 

Montering:

Kopplingen monteras på G10 eller G15 gängrördel, med plan- eller konisk anläggningsyta.

Använd alltid stödhylsa vid montering på mjuka kopparrör.

Tillse att kopparröret kapas utan repor och grader.

För sedan kopparröret helt igenom kopplingen, eller till stoppet för 15 och 16 mm.

Drag åt kopplingsmuttern normalt, samt därefter ytterligare minst 1 - 1 1/4 varv.

Kontrollera montaget och drag åt ytterligare om nödvändigt.

 

Jag tror detta är svar på dina frågor, annars återkom med lite mera info och bilder.

Jag har läst den men förstår ärligt talat inte. Om de menar att jag ska skjuta kopparröret in i t-kopplingen så går alltså inte detta då kopparröret med sina 10mm är för tjockt. Så vad göra då? Slipper helst gå upp i dimension på t-röret men det kanske är det som återstår? 

 

Bifogar bild, det aktuella kopparröret är markerat.  Just nu sitter där en m18 som inte verkar passa på något så den tänkte jag kapa borta. 

 

Jag hoppas verkligen att det är varmvattenröret jag meckar med men visst brukar de sitta till vänster in i blandaren? Dvs åt samma håll som man för vredet för att få varmvatten?

 

20210403_120715.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
18 minuter sedan skrev Olleman82:

@Mackey

Om jag förstått det rätt kallar men t-röret "rakt" när anläggningsytan man ska täta mot är "rak" eller "slät", kanske har jag förstått fel?

 

Det är iaf ett sånt här:

https://www.biltema.se/bygg/vvs/pem-plastrorsystem/t-koppling-2000035115

Plan och konisk anläggningsyta brukar man tala om.

 

Jag har själv inte använt just den halvkopplingen du har, men...

Jag är ganska (99,9 %) säker på att om du får in röret med stödhylsan i så att det slår i T-kopplingen från BT så kommer det att hålla för dina ändamål.

 

När du gör en installation i ett hus provtrycks systemen med över 10 bars tryck och dessutom finns det en oändlig mängd vatten som kan läcka ut.

 

Din installation har förmodligen ett drifttryck på 2 - 4 bar och du har inte obegränsad mängd vatten i ditt system, om det är färskvatten det gäller. Annars är det ju rätt obegränsat...

 

Jag skulle i ditt fall trä igenom röret så gott det går och rycka och slita lite i kopplingen och se om den håller ihop, vilket den sannolikt gör.

Sedan testa att den inte läcker.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev Olleman82:

Jag hoppas verkligen att det är varmvattenröret jag meckar med men visst brukar de sitta till vänster in i blandaren? Dvs åt samma håll som man för vredet för att få varmvatten?

Ja, brukar...

Du kan ju öppna blandaren och blåsa i pipen eller röret under bänken för att se att det verkligen är så.

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev Olleman82:

@Mackey

Om jag förstått det rätt kallar men t-röret "rakt" när anläggningsytan man ska täta mot är "rak" eller "slät", kanske har jag förstått fel?

 

Det är iaf ett sånt här:

https://www.biltema.se/bygg/vvs/pem-plastrorsystem/t-koppling-2000035115

Det där t-röret kan du inte använda. Gissar att du tagit bort den raka kopplingen och ska montera det nya t-röret emellan. 
av bilden av döma har du klämmringskopplingar på matningen och vid blandaren. Du behöver alltså ett klämmrings t-rör, gärna av samma fabrikat som tidigare koppling.

 

Sen har jag inte förstått vilken dimension du ska ha på det nya röret du ska dra. Ska du ha 15mm köper du ett 12x15x12 t-rör. Ska du ha 12 köper du ett helt 12 t-rör

 

Till klamrings t-rör finns det planadapter om man nu skulle vilja ha halvkoppling av någon anledning.

 

 Vatten provtrycks med 1,43 x beräknings trycket. Beräknings trycket = 10bar . Så 14,3 bar. Har man slang med i installationen är det lite annorlunda. Det här är inget Ts behöver bry sig om i sitt lågtryckssystem. En visuell täthetskontroll räcker väl.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Cobalt233:

Det där t-röret kan du inte använda. Gissar att du tagit bort den raka kopplingen och ska montera det nya t-röret emellan. 
av bilden av döma har du klämmringskopplingar på matningen och vid blandaren. Du behöver alltså ett klämmrings t-rör, gärna av samma fabrikat som tidigare koppling.

Det är många om här, men om det är som du gissar är det naturlig bäst och enklast att köpa ett T-rör som passar till de tidigare använda klämringskopplingarna.

 

Om det är något annat som ska kopplas så funkar säker TS halvkopplingar.

 

8 minuter sedan skrev Cobalt233:

Sen har jag inte förstått vilken dimension du ska ha på det nya röret du ska dra. Ska du ha 15mm köper du ett 12x15x12 t-rör. Ska du ha 12 köper du ett helt 12 t-rör

 

Till klamrings t-rör finns det planadapter om man nu skulle vilja ha halvkoppling av någon anledning.

Det finns många varianter...

Den halvkoppling TS hittat verkar ju vara avsedd för både plan och konisk anliggningsyta.

 

8 minuter sedan skrev Cobalt233:

 Vatten provtrycks med 1,43 x beräknings trycket. Beräknings trycket = 10bar . Så 14,3 bar. Har man slang med i installationen är det lite annorlunda. Det här är inget Ts behöver bry sig om i sitt lågtryckssystem. En visuell täthetskontroll räcker väl.

Nej, naturligtvis inte.

Avsikten var att förklara för TS att det i det här fallet inte är så noga att göra exakt rätt eftersom systemtrycket är lågt och skadan inte blir så stor vid ett ev. läckage.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Mackey:

Det är många om här, men om det är som du gissar är det naturlig bäst och enklast att köpa ett T-rör som passar till de tidigare använda klämringskopplingarna.

 

Om det är något annat som ska kopplas så funkar säker TS halvkopplingar.

 

Det finns många varianter...

Den halvkoppling TS hittat verkar ju vara avsedd för både plan och konisk anliggningsyta.

 

Nej, naturligtvis inte.

Avsikten var att förklara för TS att det i det här fallet inte är så noga att göra exakt rätt eftersom systemtrycket är lågt och skadan inte blir så stor vid ett ev. läckage.

Jag förstod det, tänkte att när infon ändå kom ut så passa jag på att skriva ut rätt.

 

Ja den halvkoppling var ny för mig. Jag förespråkar dock halvkoppling med fiberpackning

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack båda för snabba och insiktsfulla råd:) att använda befintliga kopplingar blir svårt för det är m18 gänga på dessa och jag har väldigt svårt att hitta adaptrar för m18.

 

Förstår inte riktigt varför det t-röret inte skulle fungera.  Jag måste ändå byta båda befintliga kopplingar (eftersom de har m18 gänga)...

 

Hursomhelst, jag tror att jag fått de tips jag behöver för att komma vidare.  Trivian i form av avancerad vvs installationskunskap tar jag mer en gärna del av. Noterar också att jag fortsättningsvis använder slät eller konisk istället för "rak" i dessa sammanhang 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 timmar sedan skrev Olleman82:

Tack båda för snabba och insiktsfulla råd:) att använda befintliga kopplingar blir svårt för det är m18 gänga på dessa och jag har väldigt svårt att hitta adaptrar för m18.

 

Förstår inte riktigt varför det t-röret inte skulle fungera.  Jag måste ändå byta båda befintliga kopplingar (eftersom de har m18 gänga)...

 

Hursomhelst, jag tror att jag fått de tips jag behöver för att komma vidare.  Trivian i form av avancerad vvs installationskunskap tar jag mer en gärna del av. Noterar också att jag fortsättningsvis använder slät eller konisk istället för "rak" i dessa sammanhang 😀

Du behöver inte byta dom 2 befintliga mutter + kona. Dom passar rakt i ett sånt här t-rör tex. När man har en konad koppling mäter man inte gängan på det sättet du tänker. Då pratar man om röret dimension i mm. Har du en gänggång likt det t-röret du länkar pratar man om gängans storlek R/G

 

Tex en rak 15 koppling för 15mm rör med kläm i ena änden och en 15 gänga i andra änden heter 15x R15.

 

Dn 3/8 är samma som R10. Dn 1/2 är samma som en R15

 

Det finns alltså ingen gänga som är m18. Ända stället i våran bransch det är  m gänga som man pratar om är på duschblandarna.

 

Din m18 som du kallar den är samma som på en 12mm klämkoppling. Den är mer fingängad än en 3/8 / R10 gänga som är samma till storleken

 

C1478C3B-06DD-4028-B4E9-21319A8C4A96.png

Edited by Cobalt233

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men vist du kan använda ditt t-rör men det blir mer jobb. 
Då behöver du en 10x R10 halvkoppling och en 10mm stödhyllsa till blandarens rör. (Röret måste sågas av annars får du inte i stödhyllsan). Slang övergången får du köpa en med plantätning. Och slutligen en halvkoppling till ditt nya rör.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

VVS & Bad och Rinkaby rör funkar bra för att beställa hem grejor, men det du behöver kan även köpas på de flesta byggvaruhusen.

 

Bra förklaring av Cobalt233 av branschens rätt svårgenomträngliga (mått-)terminologi.

 

Det finns mycket "konstigt" att lära, tex. att för stålrör anges innerdiameter.

 

Det finn även gamla rör och rördelar kvar i bruk och utbudet av nya rör och delar är enormt.

 

Man behöver inte skämmas om man inte vet vilka delar man ska/kan/bör använda.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Mackey:

VVS & Bad och Rinkaby rör funkar bra för att beställa hem grejor, men det du behöver kan även köpas på de flesta byggvaruhusen.

 

Bra förklaring av Cobalt233 av branschens rätt svårgenomträngliga (mått-)terminologi.

 

Det finns mycket "konstigt" att lära, tex. att för stålrör anges innerdiameter.

 

Det finn även gamla rör och rördelar kvar i bruk och utbudet av nya rör och delar är enormt.

 

Man behöver inte skämmas om man inte vet vilka delar man ska/kan/bör använda.

Helt rätt. Jag hade själv diskussioner med annan medlem angående dimensionen på oljestickans gänga. Jag tyckte bestämt det var 3/8 men han mena på att det var 1/2”. Jag fick motvilligt vika ner mig när jag förstod att skruv/bultgängor var helt annorlunda mot rördelars.😅

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Cobalt233:
2 timmar sedan skrev Cobalt233:

Du behöver inte byta dom 2 befintliga mutter + kona. Dom passar rakt i ett sånt här t-rör tex. När man har en konad koppling mäter man inte gängan på det sättet du tänker. Då pratar man om röret dimension i mm. Har du en gänggång likt det t-röret du länkar pratar man om gängans storlek R/G

 

Tex en rak 15 koppling för 15mm rör med kläm i ena änden och en 15 gänga i andra änden heter 15x R15.

 

Dn 3/8 är samma som R10. Dn 1/2 är samma som en R15

 

Det finns alltså ingen gänga som är m18. Ända stället i våran bransch det är  m gänga som man pratar om är på duschblandarna.

 

Din m18 som du kallar den är samma som på en 12mm klämkoppling. Den är mer fingängad än en 3/8 gänga som är samma till storleken

 

C1478C3B-06DD-4028-B4E9-21319A8C4A96.png

Ok, man använder alltså millimetergängor på klämringskopplingar mm!? Då är jag med, tack för förtydligandet:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det kan man säga men ingen regel utan undantag. Det finns bland annat Fpl som har amerikanska rörgängor på sina klämmdelar. Vissa dimensioner är så lika att dom passar på våra europeiska rörgängor och vissa inte. Sen får vi ju inte blanda olika fabrikat även fast dom skulle passa (Försäkringsbolagen).

 

Men så här kan du tänka.

1. Ska man stoppa in ett rör i rördelen (kläm/press) pratar man om dimensionen på röret som ska in i delen. (Gängans typ/dimension är helt ointressant.

 

2. Om röret inte går in i delen utan stannar strax utanför (tex halvkopplingar), plantätningar tex diskmaskinens, Eller om man ska lina ihop 2st rördelar då är det gängan som är intressant.

 

klämmrings delar dn 12, 18, 22, 28, 35 mm dom gängorna fungerar bara ihop med medföljande mutter som har till enda uppgift att klämma åt klämmringen runt röret.

Men sen finns dn 15 som råkar vara samma eller i alla fall väldigt likt en

r15 / 1/2” gänga. Så där har du undantaget.

 

Hoppas du löser det. Dra inte för hårt, läcker det så dra lite till! 👌

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
5 timmar sedan skrev Cobalt233:

Ja det kan man säga men ingen regel utan undantag. Det finns bland annat Fpl som har amerikanska rörgängor på sina klämmdelar. Vissa dimensioner är så lika att dom passar på våra europeiska rörgängor och vissa inte. Sen får vi ju inte blanda olika fabrikat även fast dom skulle passa (Försäkringsbolagen).

 

Men så här kan du tänka.

1. Ska man stoppa in ett rör i rördelen (kläm/press) pratar man om dimensionen på röret som ska in i delen. (Gängans typ/dimension är helt ointressant.

 

2. Om röret inte går in i delen utan stannar strax utanför (tex halvkopplingar), plantätningar tex diskmaskinens, Eller om man ska lina ihop 2st rördelar då är det gängan som är intressant.

 

klämmrings delar dn 12, 18, 22, 28, 35 mm dom gängorna fungerar bara ihop med medföljande mutter som har till enda uppgift att klämma åt klämmringen runt röret.

Men sen finns dn 15 som råkar vara samma eller i alla fall väldigt likt en

r15 / 1/2” gänga. Så där har du undantaget.

 

Hoppas du löser det. Dra inte för hårt, läcker det så dra lite till! 👌

Ok, nu får jag fråga igen eftersom du säger att det ändå existerar ett och annat undantag:)

 

På den nippel som satt emellan de två bef mutter plus kona står det: "FPL M18 1,5mm TA". (Bilden)

 

Kan jag alltså köpa denna och bara ta bort muttrarna och skruva mina befintliga direkt på?

https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-t-ror-12mm-x-r15/

 

Kopplingen från den nya blandaren är en R15 inv. med gummipackning.

 

Förresten m18 sitter alltså på 12mm kopplingar men mina kopparrör är ju 10mm!? Borde jag inte behöva en 10mm koppling men då är det ju knappast en m18 mutter längre!? Blir bara mer och mer förvirrad🙃

16174809748638670303175750933331.jpg

Edited by Olleman82

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag förstår din förvirring. Även jag är lite förvirrad. 
Nu var det många år sen jag arbetade på service sidan och stötte på Fpl som är utdött.  
Bäst hade varit ett sånt t-rör du länka till fast i märket Fpl. I och med att vi inte använder Fpl längre är utbudet begränsat. Jag kolla lite snabbt hos våra grossister och hitta inget Fpl t-rör som passar dina ändamål.

Men även fast det var många år sen så vill jag minnas att Fpl 12 passar andras delar och att det är dn 15 och uppåt som inte funkar.

 

Jag hade provat det T-röret du länka till. Tänk på att klämmringarna redan är komprimerade och inte behöver dras mer än Max 1/4varv efter handåtdragning.

 

Den sista delen vi inte har rett ut är röret från blandaren. Sitter det ett förminskssett 10x12 på röret under muttern (en förstoring), eller är kopplingen du skruvat bort 12x10?

 

M18 ja du har ju undantaget. På radiator kopplingar refererar man även till gängans typ som på dina kopplingar. Mest för att frånskilja muttern som är identisk med en 15mm mutter. Så där heter kopplingen tex m22x15 så vi inte tar fel.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Cobalt233:

Jag förstår din förvirring. Även jag är lite förvirrad. 
Nu var det många år sen jag arbetade på service sidan och stötte på Fpl som är utdött.  
Bäst hade varit ett sånt t-rör du länka till fast i märket Fpl. I och med att vi inte använder Fpl längre är utbudet begränsat. Jag kolla lite snabbt hos våra grossister och hitta inget Fpl t-rör som passar dina ändamål.

Men även fast det var många år sen så vill jag minnas att Fpl 12 passar andras delar och att det är dn 15 och uppåt som inte funkar.

 

Jag hade provat det T-röret du länka till. Tänk på att klämmringarna redan är komprimerade och inte behöver dras mer än Max 1/4varv efter handåtdragning.

 

Den sista delen vi inte har rett ut är röret från blandaren. Sitter det ett förminskssett 10x12 på röret under muttern (en förstoring), eller är kopplingen du skruvat bort 12x10?

 

 

Hehe, jag tänkte väl att inte bara skulle vara och köra med gamla kopplingar u en båt från -88😆

 

Det är detta jag inte fattar själv heller,  kanske borde mäta kopparröret en gång till... det enda jag skruvat bort är nippeln som jag skickade med en bild på och den är identisk i båda ändar.  Det är ju trångt som fasen (såklart). Jag får inte ens in huvudet i det aktuella ytrummet så jag vet helt enkelt inte säkert men att det skulle få plats någon form av förstoring precis under muttern låter otroligt tycker jag. 

 

Grejen är att jag får beställa från Rinkabyrör så skönt att inte behöva beställa flera gånger.  Billigast och säkrast verkar egentligen vara att gå på min ursprungsplan eller köpa både och. 

 

Det låter som att vi nått vägs ände iaf, bara jag som får bestämma mig för en plan och köra!

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuter sedan skrev Olleman82:Jag får inte ens in huvudet i det aktuella ytrummet så jag vet helt enkelt inte säkert men att det skulle få plats någon form av förstoring precis under muttern låter otroligt 

Då mäter du på ”nippeln” får man i ett rör på 12mm?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Cobalt233:

Då mäter du på ”nippeln” får man i ett rör på 12mm?

Ahh, du har så rätt. Ena sidan är invändigt 10mm och andra sidan är invändigt 12mm. Då antar jag att den kopplingen som sitter på slangen är 12mm och 10mm sidan satt mot kopparöret? Men vad gör jag nu då!? En 12mm koppling tätar väl inte mot mitt 10mm kopparör?

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Mackey:

Det finns lösningar!

 

Du är inte först i världshistorian...

RSK-nr: 1943117

https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-t-ror-12x10x12/

12 mm rakt igenom och 10 mm i avsticket.

 

Jag tror du förstod fel. Det han vill ha är en 12xR15x10. Befintlig koppling var 12x10, så inget försminskningssett på blandarröret.

Tyvärr finns inte den lyxen.

I det här läget hade jag valt att sätta en ny koppling på blandaren.

 

Ts jag hade tagit ditt t-rör 12xR15x12 + ny stödhyllsa + förminsknings sett 12x10

rsk kommer här.

 

stöd - 1866114

förmin - 1945153

t-rör - 1944354

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men tjena vad mycket kopplingar 😅

Eftersom jag redan har Biltemas t-rör så börjar ursprungsplanen låta smidigast. Halvkoppling mma och helt enkelt ta bort bef. på blandarens rör samt byta slangnippeln i den flexibla slangen till en r10 istället.   Kostnad för de delarna är typ 50kr mot närmare 150kr. 

 

Men stort tack, jag har blivit lite kunnigare på VVS på cupen och DIY handlar ju om att lära sig nya saker!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm....min halvkoppling passar inte. Kopparröret är vid närmare mätning 10.4mm utvändigt.  Typiskt när man arbetar med gammalt elände. Jag antar att det är nått amerikanskt jag fått tag på....Kan det vara 0,4 tum tro!?

 

Hjälp @Cobalt233😇

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Olleman82:

Hmmm....min halvkoppling passar inte. Kopparröret är vid närmare mätning 10.4mm utvändigt.  Typiskt när man arbetar med gammalt elände. Jag antar att det är nått amerikanskt jag fått tag på....Kan det vara 0,4 tum tro!?

 

Hjälp @Cobalt233😇

Här tar mina kunskaper slut. 10,4 har jag aldrig stött på.

Röret kan inte blivit ovalt när du kapat det?

Vet du vad det är för märke på din troligtvis lågtrycksblandare? Kanske går få fram en instruktion där dimension på rören nämns.

Mackey kanske har någon idé?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy