Gå till innehåll
onsdag 18 juni 2025
Solrosen

Sprickor runt genomföring

Rekommendera Poster

Hej,

Någon som vet om man ska vara orolig för detta? Upptäckte att det finns en spricka runt om vid en en av mina genomföringar. Alla har en försänkning runt genomföringen men här syns en tydlig spricka där försänkningen börjar. Jag antar nästan att det bara är glasfiber vid den tunnare delen och att det är därför det är en sådan avfasning ner mot genomföringen för att inte ha mellanmaterial med vid belastningen. Bara att spackla igen eller behöver man göra något mer tro?

genomforing.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är detta för genomföringsarrangemang (relativt långt ord)? Liknar inget jag sett tidigare...🤔

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Antag att det är sandwich skrov där genomföringen skulle placeras.
Då ser jag 2 bra lösningar:

• hålsåg, fräs ur distansmaterial runt hålet, fyll upp med epoxy, montera skrovgenomföring
  • stor hålsåg för att få bort inre glasfiberskalet, ta bort distansmaterial, liten hålsåg för genomföring, montera

På min förra båt hade varvet kört med enkellaminat runt genomföringarna dvs distansmtrl kanten var skyddad med glasfibermatta, plast och topcoat/gelcoat.
Fotot indikerar en snabblösning som blev mindra säker eftersom det spricker.

Baserat på din bild hade jag personligen fräst bort det lösa och eftersom jag gillar idiotsäkra lösningar hade jag kört med insexnyckel i borrmaskin och fräst bort distansmaterial runt det stora hålet, spackllat med epoxy och målat över för att få UB skydd (solen lär väl inte nå dit men men).

Quick and dirty personer kanske hade kört med Sikaflex och tätat kanten.

Det viktiga är att förhindra att vatten kan smita in i distansmaterialet.

Kommer säkert fler förslag från MG forumet
Bra att du är observant👍

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt har enkellaminat i skrovet och vad jag tror kallas innerliner och på vissa ställen finns ett distansmaterial mellan dessa. I visa stuvfack längs skrovsidorna kan jag se detta om jag sticker in huvudet (mycket opraktiskt när man tappar små grejer ner i stuvfacken att de är öppna, men i vart fall så kommer ju inte grejerna hur långt som helst) Jag gissar att distansmaterialet är det man ser i sprickorna här. Lite som din teori om sandwichkonstruktion så har jag gissat att man inte vill ha genomföringen där det är distansmaterial och att det inte bör vara någon som helst fara för skrovet eller genomföringen, men skönt att få någon mer tanke om det! Ska absolut fräsa upp det lite och se mer hur det ser ut, samt se till att det blir tätt såklart. Känner mig rätt ofta som den blonda tjejen som köpt för stor båt med för lite båtfixkunskap så guld värt att få sjyssta inspel!😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar MG forumet, man kan bolla frågor och ideer och oftast få bra svar.

Varje dag går det att snappa upp något matnyttigt.
Inte lika givande att bolla teknikfrågor med min bättre hälft.

Är det en innerliner är det inte lika känsligt som om det varit sandwich medhålles

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser absolut ut som en innerliner (typ som en färdig inredning som lyfts ner i skrovet) som lossnat lite vid genomföringen eftersom det inte är ett sandwish-skrov.

Troligen har "skadan" uppkommit vid någon grundstötning eller annan kraftig rörelse i båten, eller så är det bara ett ålderstecken.

Lägg en sträng med sikaflex eller liknande i skarven så blir det snyggt och du ser om det är något som rör sig mellan skrov och innerliner. Sikaflexen spricker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mackey:

Det ser absolut ut som en innerliner (typ som en färdig inredning som lyfts ner i skrovet) som lossnat lite vid genomföringen eftersom det inte är ett sandwish-skrov.

Troligen har "skadan" uppkommit vid någon grundstötning eller annan kraftig rörelse i båten, eller så är det bara ett ålderstecken.

Lägg en sträng med sikaflex eller liknande i skarven så blir det snyggt och du ser om det är något som rör sig mellan skrov och innerliner. Sikaflexen spricker.

Det finns inget annat som tyder på att det skulle vart någon större grunsdstötning med båten. Samtidigt känns väl glipan lite väl stor och ser ju ut som att något har rört på sig.  an man få sättningar med båten av att den står på land eller i lyftet? En annan lite oro finns att det kan ha funnits fukt där och att det blivit en frostsprängning för har inget minne att det såg ut så i somras nämligen, men var ju så mycket att fixa så kan ha missat det helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon frostsprängning tror jag inte på, men möjligen att något har rört sig i samband med ett lyft.

"Lagar" du med sikaflex så ser du om det rör sig framöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mackey:

Någon frostsprängning tror jag inte på, men möjligen att något har rört sig i samband med ett lyft.

"Lagar" du med sikaflex så ser du om det rör sig framöver.

Sant, kanske får blir lösningen till att börja med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade små sprickor runt en halkip & tätade dessa enkelt  med LEFANT CRACK SEALER. Finns hos återförsäljare av båttillbehör. Kostar ca. 110:-. Jättenkelt, det är en lättflyktig vätska som man låter väta in i & mätta sprickorna. Det gäller bara att sprickorna får torka innan applicering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...