Jump to content
Sunday 29 November 2020

Solrosen

Medlemmar
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Solrosen

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Förlåt, men jag tänkte faktiskt inte alls att det hade betydelse att veta vilken motor(drev det är för om man känner igen, och vet innebörden, av den typen av bälgmarkeringar med två ringar som jag beskrev
  2. Ah, okej, på min är det bara två ringar och det står en nolla och en åtta på varsin sida om pilen i den ena. Hade det tydligt stått Year och ett årtal så hade jag inte funderat. Tyckte mest det var konstigt med pilarna då ju kombinationen av siffrorna skulle kunna bli ändå upp till 99 då båda har 0-9 i skalan. Tyckte inte det verkade rimligt men då är det nog månader, i mitt fall 0+2 så februari då.
  3. När jag köpte min båt uppgav säljaren att bälgen var bytt för 3 eller 4 år sedan. Så verkar dock inte vara fallet. Nu har jag letat upp markeringarna, men blev osäker på vad det betyder då jag hört att den 1a ringens pil pekar på vilken månad den är tillverkad, fast den är ju graderad 0-9 och inte 1-12 så det kan ju inte stämma. I vart fall så står det 08 i den första och pilen pekar på 0. Den andra ringen pekar pilen på 2. Gissar det betyder att den kan va så gammal som från 2008 då... men vad betyder resten? I vilket fall så är ringen runt rätt så rostig så det kan nog va bra att byta även om många säger att bälgen håller långt längre än de 7 år som den brukas bytas efter. .
  4. Stort tack för svaren, då törs man nog välja syntetoljan då.
  5. Jag tänker mer att jag vill göra allt för att den ska hålla bra. Många har redan bytt motorer på dessa och det är jag inte alls sugen på att göra. Hellre mer pengar på bra underhåll än 150 papp på ny motor.
  6. Förlåt jag trodde det var lite universellt hur man tänker. Det är en VP MD 11C, dvs den är gammal, sotar lite och jag vill vara så snäll som möjligt mot den så den håller flera år till. Lägger gärna en slant på dyrare olja om det kan var bättre för den. Drevet är ett 110S,
  7. Hej! Jag ska för första gången nu byta olja och kliar mig lite i huvudet. Av allt jag har hört så ska jag välja 15/40 som ny olja. Men, det är inte vad som står i instruktionsboken till min gamla VP upptäckte jag. Där står att jag ska ha 20/30... Hur ska jag tänka där, vad är riktigt? Jag har också hör att det är bättre för motorn att nu välja helsyntetisk olja, trots att det står mineralolja i instruktionsboken. Kan ju vara för att helsyntetisk typ inte fanns då tänket jag först, men så fick jag höra att om motorn haft mineralolja och man sedan byter till helsyntetisk så kan det börja lossna flagor där inne och det vill man ju inte. Nån som har bra råd här? Eftersom man ska varmköra för att lättare får ur oljan så förstår jag ju att man gör detta medan båten ligger i vattnet, men hur mycket kan man sen köra med den nya olja efteråt? Kör man mycket så bränner ju det där rostskyddsmedlet som finns i den nya oljan bort och det vill man ju inte. Sista frågan är att min båt ju har s-drev, vilket jag först nu förstår en av de stora nackdelarna med. Dvs att man måste tömma under båten. Jag som har tänkt mig långsegla med båten kan ju inte lyfta den var 100e motortimme bara för att komma åt att byta drevolja!? Det känns samtidigt alltid lite läskigt att pilla på allt under vattenlinjen som potentiellt sett kan läcka sedan. Varför kan man inte suga upp den oljan? Är det inte ens att tänka på? Tyvärr har jag kanske ett litet läckage (på drevoljan) då jag sett nu att oljan blivit lite mjölkig. Hoppas på att det blivit kondens då det kom vi ett tillfälle och hållt sig likadant. Finns det nåt annat enkelt jag kan prova åtgärda eller kolla själv runt detta? Supertacksam för era kloka svar!
  8. Precis, jag mätte till förbrukarsidan av brytaren. Dock har jag hittat den felaktigt kopplade kabeln nu så problemet verkar äntligen löst!
  9. De undantagsgrejerna som automatisk länspump som du nämner finns inte på min båt ännu, inte heller bogpropeller eller ankarspel, så det är egentligen själva startfunktionen som jag får på köpet med att ha allt på en brytare. Startpanelen sen är ju beroende av motorn. Undantaget är kylskåpet som har har en egen just för att kunna ha det igång om man lämnar båten ett tag men inte vill ha annat på. Dock missar man ju i så fall din poäng om att kunna ha tex belysning och annat på utan att ha huvudströmmen tillslagen om man ligger i hemmahamnen. Kan ju dock koppla in något mer på samma som kylen om jag skulle vilja. Sen har ju all förbrukning också egna strömbrytare på panelerna. Bogis kommer det inte bli men en länspump kan jag ju välja att koppla förbi (känns lämpligt) och ankarspel ska jag ta mig en stor funderare på. Ja, säkringar är ju nästa grej sen, känns som det saknas lite där...
  10. Jo, i andra scheman jag sett så har jag förstått att det brukar vara så. Har dock ingen minussladd där.. Måste nog kolla mer vad den faktiskt gör. Men nu har jag hittat det omedelbara felet i vart fall. Via startpanelen kröp det ström förbi strömbrytaren. Hade ingen ny sladd lång nog för att fixa det igår, men sen när det är gjort så ska allt utom kylskåpet bryta på huvudströmbrytaren. Det verkar i kopplingsscheman jag hittat på nätet lite olika om hur man tycker om att ha brytare för start och för förbrukning på samma. Någon som har något smart att tillföra i den frågan?
  11. Kanske är så 😟 ska prova felsöka lite mer i vart fall, känns inet som det jag vill lägga allt tid och energi på, men man lär sig ju i vart fall lite hela tiden!
  12. Tror jag kommit en bra bit på det nu, men förstår inte hur det kryper ström förbi strömbrytaren. Den är uppmätt hel för att fungera, dvs har motstånd, men jag kan mäta nästan full spänning över den även i frånslaget läge.
  13. Nu så har jag skissat upp kopplingsschemat så som jag uppfattar att det ser ut utifrån grunden som fanns och visst undersökande. Om nån kan förklara varför jag har viss ström till de gulmarkerad delarna med strömbrytaren av och hur jag kommer undan det så vore jag stort tacksam!
  14. I vart fall som jag förstått. Förbrukning ska inte kunna drivas av startbatteriet efter vad förra ägaren sa (sen hade han fel om vilket batteri som var startbatteriet så man vet ju inte säkert..) Om jag bara kopplar på polerna till startbatteriet så verkar inte mycket utom att starta båten och visa utslag på det batteriets voltmätare att fungera. Kan ju fota kopplingsschemat när jag är i båten nästa gång, troligen imorgon.
  15. Det stämmer säkert. Kan ta bilder när jag är i båten. Det är en liten box där sladden från generatorn går in och två olika sladdar går ut - en till start- och en till förbrukningsbatteri. Vill dock minnas att det stod regulator på kopplingsschemat. Ser alltså ungefär likadant ut som boxen där solcellen går in och sen kommer ut en sladd som ska gå till batteriet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy