Jump to content
Thursday 22 April 2021
DMSTHLM

Återmontering drivknut

Recommended Posts

Jag undrar om någon har koll på återmontering av drivknut på ett dp-e drev. Enligt manualen behövs ett specialverktyg för att mäta förspänningen i dubbellagerboxen. Vad jag förstår är detta för att rätt rullmotstånd ska uppnås när man drar åt skruven till drivknuten.

 

Finns någon alternativ procedur för detta eller någon som kan berätta mer utförligt hur man gör?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Du kan använda en fjädervåg och ett snöre att mäta med.

Om du har haft knuten lossad från dubbellagerboxen måste du byta kollapshylsan mellan lagren.

Skruven bör bytas om den använts ett flertal gånger.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev sanktanna:

Hej.

Du kan använda en fjädervåg och ett snöre att mäta med.

Om du har haft knuten lossad från dubbellagerboxen måste du byta kollapshylsan mellan lagren.

Skruven bör bytas om den använts ett flertal gånger.

Ingemar

 

Tack för svar,

 

Jag förstår inte hur själva mätningen går till. Finner inte verkstadshandboken så utförlig i detta avseende. Var fäster man snöret? Tacksam för hjälp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sätt fast knuten i ett skruvstycke med lagerboxen uppåt. Ta ett snöre som räcker c:a 4 varv eller mer runt lagerboxen och sätt fast på en skruv som du sätter i ett av hålen. Linda sen snöret runt boxen och dra med vågen och läs av när den snurrar. Dra åt skruven försiktigt till rätt rullmotstånd erhålles.

Dra inte för mycket för då måste du byta hylsan igen.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev sanktanna:

Sätt fast knuten i ett skruvstycke med lagerboxen uppåt. Ta ett snöre som räcker c:a 4 varv eller mer runt lagerboxen och sätt fast på en skruv som du sätter i ett av hålen. Linda sen snöret runt boxen och dra med vågen och läs av när den snurrar. Dra åt skruven försiktigt till rätt rullmotstånd erhålles.

Dra inte för mycket för då måste du byta hylsan igen.

Ingemar

Tack så mycket för hjälpen då förstår jag. Är det kritiskt att byta kollapshylsan även fast bara själva drivknuten varit demonterad? Lagren är inte rörda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är hylsan som anspänner rullmotståndet i lagerboxen. Har man klämt ihop den kan den inte återgå och bli längre.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev sanktanna:

Det är hylsan som anspänner rullmotståndet i lagerboxen. Har man klämt ihop den kan den inte återgå och bli längre.

Ingemar

 

Okey, jag förstår. Och förstår också att den ska bytas by the book. Kräver ju dock en del verktyg alternativt lämna bort den.

 

Tänker typ att om man uppnår rätt rullmotstånd utan att byta borde det kunna funka annars visar det sig att den behöver bytas genom att man får dra skruven för hårt och att rullmotståndet inte erhålls. Tänker jag rätt för fel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går det inte göra som på bakaxlar dit med ett shims och dra hylsan lite till nytt moment, eller som man sett folk gjorde förr knacka tillbaks den något.   Jag har shimsad hylsa på min bil och rullat många mil. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Undrar mest varför man ska behöva byta kollapshylsan om man får rätt rullmotstånd vid återmontering. Men den kanske är så att man inte får det om man inte byter den. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Om man tänker lägga shims så måste det bli vid hylsan( vilket avrådes) och då är det ändå nödvändigt att pressa isär lagerboxen och då kan man lika gärna byta hylsan. Nu är det väl ditt drev och förmodligen inte under någon garanti så du gör naturligtvis som du vill.

Ingemar

Edited by sanktanna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tipsen, tanken är att byta hela lagerboxen när man kan hitta en till bra pris och då byta både hylsan och lagren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy