Jump to content
Sunday 11 April 2021
Sign in to follow this  
Kashmirsocialist

Renovering av Merc 650 från 1965

Recommended Posts

Så här såg den ut då jag hämtade den i Östervåla 28/12 2020. Första tre bilderna tagna av säljaren. Gav 7000 kronor vilket är mycket men de kortriggade, större maskinerna börjar bli ovanliga och den här var komplett med oskadat växelhus

 

Fick hjälp av min kamrat Robert att bära ned skiten i källaren. Bilder innan nedmontering.

Bild.jpeg

Bild.jpeg

Bild.jpeg

Bild.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kabelstammen var väldigt fin för ovanlighetens skull - plasten brukar ha förvandlats till en sörja, kablar gått av o s v. Den gick att återanvända. Startmotor kass, vid närmare inspektion var den helt sönderrostad invändigt. Dumt att jag la en massa tid på att putsa upp den innan test, men härlig känsla att göra fint. Solenoiden fungerade utmärkt.Bild.thumb.jpeg.6cf2d7bcd157b2dee7064e9bb2cef434.jpegBild.thumb.jpeg.c7cdbd1caa3485ca9d6a6e64c917cb2d.jpegBild.thumb.jpeg.c989c730216b7cddb0ead2849cd82347.jpegBild.thumb.jpeg.9588ab6b8515d7b99da33a8dc5a8be23.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorn välte på stället när jag plockade av växelhuset. Lade sig upp och ned på svänghjulet, vilket gjorde att jag kom åt att lossa bultarna i riggen. Bra! Inga som helst problem. Dock sprack övre kåpan och fästet för startmotor och fördelare samt fördelarens bakelitlock (det vinröda). Det upptäckte jag först senare. Locket kan mycket väl ha haft sprickor sedan tidigare vilket är vanligt. Bilder från riggdelen underifrån. Behövs en ny ”reverse hook”/backspärr, som synes..Bild.thumb.jpeg.a0391c3079c32f6f061839823e9b880f.jpegBild.thumb.jpeg.0513a3adfe274556f51a5eb5aaddcf89.jpegBild.thumb.jpeg.1c002e074424e8c40a243484e481a2b3.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blocket och riggen separerade. Satte en krok i taket på carporten och använde handvinsch. Smidigt. 

Tyvärr var tiltröret fastrostat i motorplattan. Försökte kapa men gick ej. 

 

Letade efter ny rigg, på 650 sitter Mercurys "stora rigg" som också återfinns på 800, 850 och alla raksexorna. Hittade en i Småland men den var av nyare modell utan tumskruvarna med plasthandtag. Fick uppgift om att enbart riggröret (som svänger motorn styrbord-babord) skilde mellan kort och lång rigg så min nioåring My (hemma förkyld) och jag åkte till Tibro och köpte en reservdelsmaskin från 1971.Bild.thumb.jpeg.9092b36f57e166b49255c7be1502017f.jpegBild.thumb.jpeg.87df8c77e719830522ed43ef7022d7e8.jpegBild.thumb.jpeg.b1c8839f3ef65b74534407ceebc43194.jpeg@_facebook_con.thumb.png.fbf344f3a432425cfc2fd59febbda78b.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyvärr skilde också motorplattan mellan riggarna. Åkte upp till Anders på Tjörn som hjälpte mig att knacka ur tiltrören på båda riggarna genom att värma med gassvets och slå med slägga. Tog 71:ans byglar och 65:ans platta och riggrör. För säkerhets skull köpte jag ett komplett 650-block av Anders för 1500 kronor. Samma årsmodell som min eller möjligen en 66:a. Skulle visa sig vara en bra investering. Nedan kompressionstest av 65:ans motorblock med hjälp av renoverad startmotor från Anders block.

 

Resultatet av komptestet var inte roligt. 40 psi på andra cylindern. Kanske ringar som sitter fast. Innebär att blocket måste rivas och vevaxel tas ur. Motorn var absolut inte värd pengarna! Men sån tur då att Anders block hade kanonkompression, 90 psi på alla cylindrar efter att ha stått i uthus i fem-tio år. Svårt oxiderat men några timmar med stålborste på vinkelkap, Dremel, scotchbrite och 5-56 samt aluminiumpolish..Bild.thumb.jpeg.5c69a727949a540af51fe42a73883eee.jpegBild.thumb.jpeg.079bf7dddf194ac35e59c74f09a083e1.jpegBild.thumb.jpeg.25ea999edbf4c31022e8d3bdc72e3e22.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monterat pumpar med nya membran och ventiler, nya bränsleslangar (dyrt!), nya stift och fördelare med nytt bakelitlock. Filade bara brytarspetsarna, rörde ingenting annat. Såg ut som nytt så troligen har motorn servats nån gång för inte alltför länge sen. Kondensatorerna blir i princip aldrig dåliga så jag lät den sitta också. Observera den färgmatchade plastnippeln i vinrött! Kommer från en annan fördelare i mitt lager.

 

Överdelen av fördelaren (inte magneten alltså) kommer från Anders block - originalet satt fast (mer och mer övertygad om att jag gav för mycket för motorn, men gjort är gjort). Löste allt gammalt fett, gjorde rent nipplarna och tryckte in X-1R. Snurrar fint.

 

Förgasarna plockades isär och fick ligga i bensin ett dygn. Sedan blåste jag ur alla kanaler med tryckluft och packade om dem. Länkaget rengjort med scotchbrite och 5-56 och uppsmort med vanlig blå, penetrerande olja. Inget gnissel.

 

Iddes inte ens mäta upp de olika statorerna efter att ha sett hur lindningar och kablar såg ut. Köpte ny från USA.Bild.thumb.jpeg.096f9c098888b3cbaf7a118c808f0129.jpegBild.thumb.jpeg.4114382849ca10a9690e9989574aa1f3.jpegBild.thumb.jpeg.2beaf2fc966f03bcc34a135833d6c4ab.jpeg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt! Älskar ljudet i dessa gamla snurror.

 

Designen är är som du säger nåt helt annat än nyare plastlådor:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mange249:

Snyggt! Älskar ljudet i dessa gamla snurror.

 

Designen är är som du säger nåt helt annat än nyare plastlådor:)

Eller hur?! Väldigt vackra, allt krom och det smala, höga formspråket. Till och med förgasarlänkaget och chokespjällen är i metall. I slutet av 60-talet byttes det ut till plast och det har jag sett många spruckna och jäkliga exemplar av. Här var det bara att putsa lite.  

Däremot kan jag säga att rostfria kromlister monterade utanpå aluminiumkåpor leder till en fruktansvärd massa oxidering. Halva kåpan satt kvar på baksidan av listen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att se hur fina motorer som tillverkades en gång i tiden. En sån skulle man ju nästan köra utan kåpa! Kul också att följa ditt arbete.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Kul att se hur fina motorer som tillverkades en gång i tiden. En sån skulle man ju nästan köra utan kåpa! Kul också att följa ditt arbete.

Haha, ja, hade det inte varit för saltvattenskvätt hade jag fasen kört utan ibland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir kanon det där,är nåt visst med "svarta gängets motor" har själv haft flera dock ingen 65a.              Åker raksexa nu ,allt helrenoverat båt o motor går som tåget

Merc bobs.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vackra motorer. Iskallt med två på akterspegeln, den ena är för fiske (trolling eller vad det heter) antar jag?

 

Smart med att kunna höja och sänka akterspegeln också! Är ju svårt att få tag på kortriggade snurror med större cylindervolym i dagens läge. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kabelmatta (nja, knappast en matta på de här tidiga snurrorna), växelstag och avgasplatta monterat. Väntar nu på att grejerna ska komma från blästring och lackering.

AE692B7A-02F6-493B-964D-D15FA9836661.jpeg

78A1CD68-066D-4E74-B2FF-0A377059A66B.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

klassiker! 
 

Det skall renoveras en maskin och slutar med 3-4 i delar innan det blir folk av den första;)

 

Ser bra ut och glöm inte att lägga upp en video på provstarten sen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här är förklaringen till originalblockets dåliga kompression på en av cylindrarna. Övre kolvring sitter fast och kraftig sotbildning vid kanten av kolven. Sparar kolvar och vev men resten åker på tippen!

 

 

image.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den där reservdelsmotorn hade 0,0 psi kompression på tredje cylindern. Blocket är inte värt att renovera så det åkte på tippen tillsammans med originalblocket. Men startmotorn hostade igång efter renovering.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tumskruvarna till de här gamla maskinerna är ett aber. Ofta är de i jättedåligt skick, plasten trasig och resten rostigt. Det blir inte bättre av att de i princip saknade rostskydd som nya. Hittar man mot förmodan NOS-grejer är de dyra som fruntimmer. 
 

Gjorde vad jag kunde med de jag har. Slipa, putsa, tvätta plasten med aceton, på med SelaClean och sedan klarlack. 
 

 

 

 

995C32F6-D514-4BBA-B480-118EA460D1C4.jpeg

E799B3DE-D7C9-4B27-8C57-F65697AC771D.jpeg

Edited by Kashmirsocialist
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag läste igenom min egen tråd så upptäckte jag att inläggen kan tolkas som att jag vet vad jag gör. Detta är en illusion - projektet här är min första totala motorrenovering och jag gör en massa fel

hela tiden. Som tur är känner jag till Mercury rätt så bra vid det här laget eftersom jag har tvingats reparera ett par motorer tidigare.


Jag är en obotlig 60-talsromantiker med bakgrund i modsrörelsen. När jag var 12 år gammal (1993) sparade jag månadspengen och 

övertalade mamma och pappa att  delfinansiera ett köp av en Ancas 17 (i princip en Polar 17) från 1961 med en Mercury 500 i aktern, när jag var 14 och skulle skaffa moppe köpte och renoverade jag en Puch Florida (en 62:a tror jag), när jag var 25 köpte jag en MGB (65:a) etc. etc.

 

Givetvis skulle jag ha en 60-talsbåt nu när jag är ”vuxen” och har egna barn. Jag har hunnit göra några ordentligt ogenomtänkta köp de senaste fyra-fem åren och har följaktligen skrotat fem gamla racerbåtar innan jag hittade Smurfan på Blocket. Hon fanns på en gård utanför Filipstad vilket är långt att åka från Kungsbacka, men med bästa kompisen i sätet bredvid flyger tiden iväg.

 

 

E439430B-339D-4CAB-8B3D-9D21F0846A5C.jpeg

49C9F542-8C17-4A24-BE72-C5DAC1E7279A.jpeg

25D3DE2C-2EC6-45E1-8102-5B8D3EA7E89F.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett par av de båtar som tidigare passerat revy.

 

Nummer 1 (oklar modell) rensade jag på allt men orkade aldrig göra färdigt. Skrot. 

 

Nummer 2 (Selco Selboy) ytrenoverade jag men den visade sig vara så illa behandlad överallt av tidigare ägare att den var bortom räddning. Användes dock under en säsong. Skrot.

0A6EF130-A244-45CE-BF32-49563CD1EF66.jpeg

04796F2A-0197-4C35-8A77-9BED41FE7E92.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nummer 3 (Selfleet Riviera Jr/Selco Select) bådade gott men tog in vatten. Någon hade tidigare rensat botten på flytskum och plastat en ny, klen durk men inte brytt sig om att byta akterspegel = värdelöst. Skrot.

Trailern var av allt att döma original från 1963-64. Iskallt att den hade hängt med  båten sedan start. Sålde den efter att båten gick hädan. 
 

Motorn satt faktiskt på första båten, alltså det gula vraket i tidigare inlägg, och är en Mercury 500 -70. Jag renoverade kåporna och satte på nya dekaler samt lät bygga om den till elstart. Det var för att jag retade ihjäl mig på att jag inte riktigt vågade göra jobbet själv som jag började meka båtmotorer. Är militant vetgirig och vill helst klara av att göra allt. 
 

Motorn såldes till en trevlig kille i Lindome förra sommaren som ska ha den på sin totalrenoverade Polar 17. ”Kopplingen” (dog clutch) i växelhuset var slut vilket gjorde att det inte gick att få i backen. Han har nu renoverat huset och det är som nytt igen - bra gjort! 
 

4FB0BFAB-35B0-4879-84BE-26EFE90AA8AE.jpeg

48268CF0-2E91-420D-99D7-FE79949740F7.jpeg

Edited by Kashmirsocialist

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul med 60-talsgrejer!

 

Om du tänkt använda dynorna avråder jag från att ha bensindunk och batteri ståendes på dessa, det brukar bli fläckar som är svåra/omöjliga att få bort. Men det vet du säkert redan, gjorde bara ont att se som pedant;) Var kanske till och med förra ägaren insåg jag nu om det var bilder från köpet.

 

Vad är det för båt du köpt?

 

Saknar Weedo GTn jag hade. Det var modellen som gällde där jag växte upp:)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, ja, det där är bilder från ägarens lada. Och japp, fläckarna gick inte riktigt bort..

Jag kunde (förstås) inte hålla mig så jag plockade ur inredningen så fort båten kom hem. Det är en Selco Rival -69. Den har bara gått i sötvatten och dessutom aldrig legat i vattnet permanent utan bara stått på trailer. Var en vattenskidåkande lastbilschaufför som ägde den från ny till dess förre ägaren köpte den för sju år sen eller så. Den är inte ens bottenmålad och känns extremt solid. 
 

Motorn är en Mercury 500 -79 i superfint skick mekaniskt men en 70-talare..? Nej, så kan vi inte ha det. Dessutom är båten typad för 65 hästar och då måste den ju ha det, eller hur? ;)

 

Båten ser nu ut så här (och har dessutom varit på rekond före vinterförvaringen, men det har jag inga bilder på).

 

E2007D37-5AC5-4124-B164-66530E6037B7.jpeg

Edited by Kashmirsocialist
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy