Jump to content
Saturday 10 April 2021
phenri

Rostig klämring.

Recommended Posts

Hej alla!

Köpte en segelbåt modell äldre i somras. Utrustad med md5 och 110S drev. Är total nybörjare i båtvärlden. Har nu i efterhand upptäckt att klämringen till drevet/bälgen är ganska rostig på ena sida. Då rost inte är bra så misstänker jag att man bör byta den. Då det är lite besvärligt och kostar en del så är frågan hur kritiskt det är. Förstår att det kanske är svårt att svara på då bilder saknas(kan dock uppdatera med bilder senare vid behov). Men kanske någon kan ge generella råd och har erfarenhet av en liknande situation? 

 

Kanske dumma frågor men:

* Kommer det läcka stegvis eller kan det brista vid bälgen så att båten sjunker snabbt?
* Kan man kanske stoppa rost-processen med typ hammarlack eller liknande så jag ej behöver åtgärda det direkt?

Som sagt är jag nybörjare och har svårt att bedöma hur allvarligt det är med en rostig klämring.

Tacksam för tankar och svar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De där rackarna är alltid mer eller mindre rostiga. Man brukar rostakyddsbehandla dem i samband med byte av gummibälgen, då t ex med hammarlack. 
Vet inte om rosten är ett problem, det beror såklart på hur rostig den är. Ytrost är inga problem, och rost har tio ggr större volym är järn (ungefär), så skrapa lite på rosten och se hur ringen ser ut. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minutes ago, Peter_K said:

De där rackarna är alltid mer eller mindre rostiga. Man brukar rostakyddsbehandla dem i samband med byte av gummibälgen, då t ex med hammarlack. 
Vet inte om rosten är ett problem, det beror såklart på hur rostig den är. Ytrost är inga problem, och rost har tio ggr större volym är järn (ungefär), så skrapa lite på rosten och se hur ringen ser ut. 

Tack för svar! Då får jag helt enkelt ta en närmre titt nästa gång jag är vid båten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta samtidigt en titt på bälgen och dess kondition. Det kan stå ett årtal instansat i den och är den väldigt gammal eller känns spröd/trött (hur jag nu ska uttrycka det när gummi blir gammalt) så kanske det är dags att byta den och samtidigt ta en rejäl titt på klämringen.

 

Volvo Penta föreslår byte var 7:e år men det är nog rätt överdrivet. Men är den 20+ skulle jag nog passa på och byta den om din plan är att ha kvar båten ett tag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev ABC:

Volvo Penta föreslår byte var 7:e år men det är nog rätt överdrivet. Men är den 20+ skulle jag nog passa på och byta den om din plan är att ha kvar båten ett tag.

Kan bara hålla med. Vår bälg var drygt 20 år när vi bytte den, eller snarare när vi bytte både drev och motor.

Bälgen var hur fräsch som helst, som ny skulle jag vilja påstå.

Klämtingen var rostig men bara ytrost. 

Bälgen har kraftigt gummi och klämringen är också kraftig och tål en del rost.

 

När du byter bälg kan det vara idé att se över tätheten på drevet samtidigt om det inte redan är gjort av den tidigare ägaren. Det är ju trist att byta bälg och sedan inse att man måste demontera drevet igen för att byta packboxar. Jag har inte gjort detta, men det verkar inte särskilt svårt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag bytte vår bälg nu i vintras (9 år gammal). Bälgen som sådan såg helt ok ut, drevet hade lite ärgskador i ovankant, otroligt vanligt enligt mekanikerna. Slipa, lacka - ser ut som ny. 

Jag har hört om bälgar som är 20 år och varit i bra skick, har även hört om bälgar som varit dåliga efter 6 år. 
För egen del så är det en billig försäkring att byta bälg. Om den spricker så tror jag inte att försäkringsbolaget står för ersättning iom att man inte följt rekommendationerna om byte. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy