Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jacques

Bollplank

Rekommendera Poster

Önskar komma i kontakt med någon med MYCKET erfarenhet av något större ribbåtar.

Är just nu i processen att beställa en ny, och vill undvika så många misstag det går.

 

Man har ju tänkt på allt, ända tills någon mer erfaren lär en något nytt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tag kontakt med något av de eventföretag som kör charter med stora ribbåtar. Där finns det nog erfarenheter att hämta.Deras båtar är kanske större än den du avser att skaffa men erfarenheter av båttypen kan nog vara likartade. Å de kör mycket....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har givetvis helt rätt.

Problemet är väl jag i det fallet.

Man känner sig lite som ett ufo om man ringer/skriver till en upptagen yrkesman och har 100 i deras ögon nybörjarfunderingar. Det kan givetvis funka om man hittar någon som är intresserad på riktigt, men hur hittar man denna person.

Drömmen vore väl att hitta någon här på forumet som med stort intresse haft ribbåt över längre tid, som man kan bolla lite frågor med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med @Lintott om att det bästa vore en skeppare på större rib. Vet inte om dessa har andra jobb så här års men om inte borde de ha tid att ”snacka lite båt” nu. Ge dig dock inte ut för att vilja hyra. Tror det avslöjas rätt fort. 
Du kan ju börja med att kolla på de olika hemsidorna om de där lyfter fram vissa egenskaper hos sina båtar. Då har du något att börja nysta i. 
Min egen privata erfarenhet är att nästan alla fördelar innebär också en nackdel. Allt beroende på hur man ser det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Nej, att säga nåt annat än som det är går bort.

Vilka hemsidor syftas det på?
I mitt fall har jag redan bestämt mig för märke, modell, viss utrustning.

 

Min tanke här på forumet är att minska risken för att jag betalar mycket pengar för en båt, får hem den och får några tråkiga ”aha” upplevelser som kunde undvikits genom att fråga någon med mer kunskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Jacques:

I mitt fall har jag redan bestämt mig för märke, modell, viss utrustning.

 

21 minuter sedan skrev Jacques:

Min tanke här på forumet är att minska risken för att jag betalar mycket pengar

I så fall är det väl ”bara” att kolla hos konkurrenter, i Sverige och i andra länder?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Jacques:

Du har givetvis helt rätt.

Problemet är väl jag i det fallet.

Man känner sig lite som ett ufo om man ringer/skriver till en upptagen yrkesman och har 100 i deras ögon nybörjarfunderingar. Det kan givetvis funka om man hittar någon som är intresserad på riktigt, men hur hittar man denna person.

Drömmen vore väl att hitta någon här på forumet som med stort intresse haft ribbåt över längre tid, som man kan bolla lite frågor med.

 

De flesta som kör dessa stora ribbåtar är nog rätt stolta över sina båtar. Jag föreställer att de gärna delar med sig av kunskaperna till intresserade likasinnade.

 

Du har väl allt att vinna o inget att förlora på att slå en signal o höra dig för. Att svara på mail eller brev kräver mer engagemang från motparten. Telefon är nog enklast. Eller leta upp förtöjningsplatsen för ett ribbåtsrederi o sök personlig kontakt. De lär i alla fall inte gå till fysiskt angrepp  😉

 

Jag har inte sett så mycket ribbåtsfrågor här tidigare så det är nog inte så många med mycket erfarenhet av just den båttypen som läser/skriver här. Det finns nog någon med ribbjolle här men det är inte den storleken du letar efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förslaget passade mig bättre.

”Råka” ha vägarna förbi rätt brygga och ställa några nyfikna frågor var ett bra förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon sportdykarklubb i närheten där du lever?

 

Många klubbar dyker från ribbåtar och många dykare åker land och rike och världen runt och dyker från alla möjliga flytetyg.

 

Där finns många engagerade människor med stor kunskap.

 

Jag skulle testa en dykklubb.

Lycka till.

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det var också ett bra tips.

 

Utöver detta har jag nu fått kontakt med precis en sådan person jag söker.

 

Guld värt tycker jag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är ju relativt, jag har en mellanstor rib, cirka 7 meter. Har haft en likvärdig innan och kör runt 2500 distans per år. Skjut på med frågor om du vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för råd, tid och tips, ni vet vilka ni är!
 

Nu går handpenningen iväg med förhoppningen att kunna hämta en färdig båt i slutet av april.

 

Ses på vattnet..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jacques:

Tack för råd, tid och tips, ni vet vilka ni är!
 

Nu går handpenningen iväg med förhoppningen att kunna hämta en färdig båt i slutet av april.

 

Ses på vattnet..

Då får du väl avslöja vad det blev för modell oxå. Annars vet vi ju inte när vi ser dig....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt sant..

 

Det blir en XS850 med svarta tuber och grått skrov, dubbla snurror och Furuno nav och radar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det nån annan på forumet som äger en XS?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...