Jump to content
Thursday 04 March 2021
Heliac

Namn på båt

Recommended Posts

Jag har nyligen köpt en fd. fiskebåt som skall vara byggd i början på 50-talet. Har via lite efterforskning fått fram att en ägare på 70-talet bytte namn på båten, den heter nu Nova.

Båten är byggd i Råå och är ca.10 meter lång. Är det sannolikt att den haft ett annat namn från början, eller förekom det namnlösa båtar på den tiden? Har fått uppfattningen att alla fiskebåtar har ett namn, men denna kanske var för liten...

Skulle gärna få fatt på ursprungsnamn och beteckning..

Om den har varit fiskebåt på "riktigt" borde den väl förutom  namn även varit registrerad.

GG+nummer för Göteborg, LL+nummer för Lysekil exempelvis. Kanske finns något gammalt register att söka i.

Jag har googlat som en tok. Försöker oxå komma i kontakt med Råå träbåtsförening men det är inte det lättaste. Skulle vara riktigt kul att få fatt på ursprungsnamnet.

Kan det vara så att hon någon gång varit registrerad i fartygsregistret?

Där skall även alla båtar som används yrkesmässigt registreras. Reglerna kan iofs ha förändrats sedan hon togs "ur drift" men det kan vara en väg att gå.

Problemet är ju att det behövs ett ingångsvärde för att hitta i register. Kan ju vara så att hon varit registrerad med nuvarande namn. Då borde även namnbytet vara registrerat.

Om hon är byggd på 50-talet och bytte namn på 70-talet är det ganska troligt att hon fortfarande var i yrkesmässig trafik även under namnet Nova.

Transportstyrelsen har hand om fartygsregistret.

Det verkar som båten gjorde en relativt kort karriär som fiskebåt. Den som köpte den 1969 gjorde omedelbart om den till fritidsbåt och bytte namn till Nova. Den är plastad upp till reling vilket är början till slutet enligt många. Detta gjordes enligt ägaren inte för att något var ruttet, utan helt enkelt för att slippa gisslet med att få den tät varje vår.

Jag har krupit i varenda utrymme och den är enligt mig snustorr invändigt och väldigt frisk överallt. Båten är kravellbyggd i ek och plastad 1980.

nova.jpg

Det finns ett museum för fiske och sjöfart i Råå som är ganska kul att se. Jag var där för några år sedan för att bl.a. kolla in Kurt Björklunds berömda Monsun 31:a som de hade utställd där.

Om du tar lite foton på din båt och åker dit kanske de kan säga var den byggdes och ge tips på någon gammal gubbe som kan känna igen den. Om den låg i Råå alltså..

Men i dessa tider har de väl antagligen stängt.

Redigering: Jaha du hann visst hitta lite fakta så mitt tips blev bortkastat. Museet kan dock rek. ändå!🙂

Edited by Zwen

Sjöhistoriska museet har många duktiga medarbetare så samla ihop information och några lämpliga foton och maila dem (sjohistoriska@smtm.se) så kan du nog få en del intressanta svar.

Många museer är ju stängda så de kan säkert ha tid över just nu...

Edited by Mackey