Gå till innehåll
måndag 15 september 2025

Submin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    63
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

15 Trovärdig

Om Submin

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Spänningsfall, dålig kontakt på en av linorna kanske....
  2. Vill bara flika in med att färskvattensystemet det slutna glykolsystemet rymmer 13 liter enl.Volvo Penta Tekniska handbok. Sjövattensidan uppskattar jag lika mycket ca 15 liter
  3. Vaselin i ett tunt skikt, googla på det!
  4. Hur många har inte lagt till vid brygga/kaj vid en latrintömnings-station för att snart komma underfund med att den inte fungerar? Frustration ! Givetvis ska det tydligt stå Telnr. för felanmälan, så att det skyndsamt kan repareras. Men under tiden..... En App har ju tidigare figurerat för ändamålet men tyvärr si och så resultatmässigt. Skulle underlätta med t.e.x en enkel Semafor som visar tydligt att den är ur drift.
  5. Vet att Ship Shape mot Jordslag funkar bra invändigt i båten i alla fall, fukta en bomullstrasa och gnugga lite försiktigt. Förmodligen innehåller även detta lite blekmedel....
  6. Hej Enligt Volvo Penta verkstadshandbok MS4A, MS4B Transmissionsolja API GL5 SAE 90 alternativt Transmissionsolja helsyntetisk API GL5 SAE 75W-90 🙂
  7. Munstycket som du nämner, ska det vara en slang ansluten som leder ner till kölsvinet. Vid övertryck utan slang så skvätter det runt med hjälp av remskivor och kilrep, det är detta som gör det väldigt svårt att lokalisera ett läckage oavsett var det befinner sig, cirkulationspump, termostathuset, värmeväxlare med respektive o-ringar med anslutningar.
  8. Man blir ju lite nyfiken var du köper allt detta med bra kvalité för 1000:-
  9. Om möjligt ta hjälp av indikatorklocka och mät nuvarande kast, växla hålbilden i flänsen för minsta kastning.
  10. Kolla om du hittar din motor här... https://www.volvopentashop.com/epc/sv-SE/Details/PentaPartsCatalog/MarineDieselEngines?path=MarineDieselEngines /Submin
  11. Ersätt med en ny rem, har du tur kan du hitta beteckningen på gamla remmen, annars mät bredd på remskivan och längden på gamla kilremmen. Linjera generatorns remskiva mot motorns remskiva. Eventuellt att det är fel dimension på gamla remmen?
  12. Har du problem med vibrationer skulle jag bytt kuddarna och absolut inte överdimensionerade. I samma veva justera inriktning/linjering av drivlinan, axel ? Viktigt för att undvika brytning/låsning av både motor och axel. Skicket på kuddarna ser man nog bäst när dom är bortplockade ! Men självklart är grundförutsättningarna viktiga som nämnts ovan.
  13. Hej ! Mät c/c avstånd på hålbild samt höjd på dina nuvarande kuddar, sedan kollar du på nätet efter firmor som säljer maskin/motorkuddar. Där brukar finnas bra måttspecar samt viktuppgift. Men är vikten jämnt fördelad på motorn så blir det vikten fördelat på x antal kuddar. Men jag tror att du får bra hjälp och råd när du väl kontaktar aktuell firma.
  14. Hej Kanske att du kan lista ut vilken färgkod med hjälp av denna bifogade lista! Färgkoder gelcoat.pdf
×
×
  • Skapa nytt...