Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

ridax

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    48
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ridax

  • Placering
    Fänrik
  1. Kinnevikens segelmakeri http://www.kinneviksegel.se/WebbSegelprisMedBatMatt/top.asp?boatValue=18;35
  2. Håller inte med om vad jask skriver ovan. En affärsuppgörelse skall vara begriplig för båda parter och om man först muntligen har diskuterat en beställning och utformandet av produkten, så skall offerten avspegla det överenskomna och det kan inte tas för givet att kunden skall inse att något som diskuterats i upphandlingen är extrautrustning och alltså borde varit med i offerten. Självklart om du ringer segelmakaren och däger att du vill ha en rullgenua och ni kommer överens om att uv-skyddet skall vara blått och du sedan feår en orderbekräftelse på en rullgenua utan vidare specifikation, så handlar det ju om den rullgenua du diskuterat och kommit överens om och inte en annan. Om du köper storsegel och ni kommer fram till att du vill ha 2 rev och 4 lattor och sedan får en orderbekräftelse på ett storsegel, är det ok att seglet kommer utan något rev alls och utan lattor eller lattfickor? Vad mer kan man utesluta utan att tala om det? Om du köper en dator och säljaren frågar om du vill ha engelsk eller svensk windows och du säger engelsk och får en orderbekräftelse på en dator, är det ok att den kommer utan operativsystem då?
  3. Tycker priset verkar aningen ohemult. Betalade förra året 1,200:- för att BYTA ett uv-skydd på en gammal genua. Måste ju vara grymt mycket mer jobb stt ta bort det gamla och sätta på ett nytt jämfört med att sätta på ett på ett srgel man just tillverkat. Det var visserligen ett litet segel, men ändå...
  4. Tar man Nordre Älv så lär det väl behövas broöppning för de flesta segelbåtar när man kommer till fästningen och vad jag har hört så är det inte speciellt lätt att få den bron öppnad.
  5. Jag har en C120 och har uppdaterat till senaste fw. Vadå då?
  6. En stege på däck lutad mot spridarna?
  7. Det syns ju tydligt att fartyget du möter kommer att ha gått på grund långt innan du möter det, så jätteorolig för möte behöver du ju inte vara
  8. Rekommenderar också os segel i onsala. Väldigt trevliga och bra pris.
  9. Miljöglykol och provstart av motorn på land på våren för att tömma glykolen där den är enklare att samla upp?
  10. Min Lombardini (2204M) kostade 19,000:- i arbetskostnad för installation. De offerter jag tog in låg mellan 19,000 och 30,000 ungefär. Sedan tillkom tillbehör för ca 15,000 men då byttes allt som har med motorn att göra (avgassystem, vattenintag, filter, axel, flexkoppling m.m). Vet inte i vilken mån installationskostnaden beror på motorstorlek. Kontakta en Lombardini-installatör och be helt enkelt om offert så får du ju veta vad det kommer att kosta. Installationen hade i alla fall inte varit något som JAG hade klarat av.
  11. Nej, jag skulle undvika att göra affärer med Magnus Rassy och även med Nord-West (eftersom de påstår sig ha samma ev. kvalitetsproblem som HR). MR faller bort mer på det personliga planet. HR och Nord-West faller bort pga ev. kvalitetsproblem. Det finns så många andra tillverkare så varför ta risken? Väljer mycket hellre en Najad i så fall, om jag ändå skall köpa nytt och dyrt. Senast ändrad av ridax | 13 november 2010 | 09:09
  12. Jag tycker också SSRS är en organisation som bör stödjas, både med privata och statliga medel. Men en skillnad mellan SSRS och Sjöassistans som en sjöassistansförare påtalade (har inte kontrollerat om det är korrekt) är att SSRS bogserar till närmaste hamn alternativt SSRS hemmahamn medan Sjöassistans erbjuder bogsering till DIN hemmahamn. Stämmer det? Kan bli långa bogseringsuppdrag....
  13. Hur mycket kostar batteribyte när det blir dags för det?
  14. Jag antar att detta avser motorer med sjövattenkylning? På en sötvattenskyld sitter väl termostaten på sötvattendelen så man behöver inte tänka på det?
×
×
  • Skapa nytt...