Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Mikbar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Mikbar

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Bra, då vet jag vad jag ska göra till hösten, det blir till att tömma tanken. Lätt värt det för att slippa problem under säsonogen Stort tack för alla inlägg
  2. Stort tack för alla svar. En funderering på detta med att tömma tanken på hösten och förvara dieseln separat. Blir det inte bara mer kondens i tanken och som då omvandlas till vatten förr eller senare och därmed skapar nya problem. Eller är det underförstått att "diesel i dunk över vintern" innefattar även en rengöring av tanken varje år innan bränslet hälls tillbaks? Ska jag få bort all vätska i tanken så lär jag ju öppna manluckan och suga ur det, inte bara koppla en separat pump på ordinarie bränsleledning
  3. Exakt så, jag tar hellre en vända på hösten med Yes-flaskan än att som nu sitta guppande på en fjärd i totalt bleke och utan motor. Det löste sig ju det med men 2 timmar tidigare var jag just i hammarbyslussen och det hade blivit lite mera spännande.
  4. tack. Det var just frågan vilket som är ett "bra" rengöringsmedel som var aktuell här!? Jag har /vad jag vet )bara tankat rätt disel, har haft medel i tanken och fyllt tanken varje höst. Men till slut blev det alger ändå. I fortsättningen ska jag tömma tanken och göra rent med några års mellanrum, det är inget stort jobb och väl värt för att slippa problem
  5. Semesterseglingen avsluades med att sista dagens motor-gång fick genomföras med diesel från en reservdunk, kopplat in på filtren via en extra slang. Detta pga att alger i ordinarie tank satte igen grovfiltret, eller mer exakt inloppet till filtret som fick en rejäl klump som en propp, även om själva filtret inte hade speciellt mycket alger i sig. Filtren(även finfiltret) är bytta såklart och det var inga problem att köra för motor ca 10 timmar när jag väl fick dit fräscht bränsle. Jag har nu skruvat bort tanken och tömt den ordentligt samt planerar att byta slangen från tank till grovfilter. Frågan är nu hur rengörs tanken på bästa sätt? Sitter det små spår av alger överallt så det kommer tillbaks direkt om det inte görs rent med massor med medel? Eller är det egentligen bara att skölja ur tanken, låta det torka ordentligt och sätta tillbaks? Tanken är nu hemma i garaget, så jag tänker passa på att göra det som går för att miminmera risken att det kommer tillbaks
  6. Säkert rätt, regulatorn (enkel modell från biltema)säger nog bara att den får ström från panelen. Vet dock att den laddar, vid fulla batterier och ingen förbrukning har jag mätt över 14(14.4?) V. Så det finns mao bra chanser att allt är som det ska, men att jag med min nuvarande utrustning( enkelt mätinstrument) får svårt att mäta upp det
  7. Jag landade i samma slutsats som du Per, ny båt, begagnad motor. I mitt fall en rejält gammal 6hästars som funkar alldeles utmärkt och en ny 2,70 lång 7OC från hjertmans med uppblåsbar durk och köl. Båten följer segelbåten bra, inga problem att backa bara mn tänker lite extra, lätt att ro och kul att köra med motpn påhängd, planar lätt med en vuxen och ett barn( har inte provat något annat). Utan att egentligen veta hoppas jag att den uppblåsbara durken håller bättre för barn som hoppar ner i jollen än en i plyfa eler lattor, förr eler senare ger väl dessa upp för en fot eller knä. Visst, så borde man inte hantera en jolle men så är det i praktiken och då är det lika bra att köpa därefter
  8. Gammal tråd visserligen men bra underlag för vidare funderingar. Hur ska man tolka uppmätt värde vid samtidig laddnig och förbrukning? Om jag på polerna mäter upp 12,3 V med sedan minst 12 timmar tilbaks inkopplad kompressorkylbox(kompressorn går) och solcellsregulatorn indikerar att laddning pågår? Laddningen borde ju ge ett högre värde men samtidig så har ju boxen dragit ur batterirna över natten så det kanske är ok? Eller borde det alltid vara runt 14 V om laddning pågår, oavsett batteriernas aktuella status?
  9. Ok, då har jag lärt mig en hel del idag Tack!
  10. Tack! Några ideer om det här med att koppla via generatorn? Avd "otur när man tänkte" eller "det funkar också men tillför inget"?
  11. jag håller på att försöka förstå elsystemet i min båt för att bland annat kunna koppla in en solcelsregulator. Den förre ägaren har kopplat in solcellen med en kabel direkt på ena förbrukningsbatteriets pluspol och en kabel till generatorn på motorn(MD5). Jag förstår inte riktig varför men kan detta för dåligt för att vara säker på att det är en dålig ide . Bra eller dåligt? Om ingen har några andra förslag tänker jag mig att jag tar bort kabeln till generatorn, kopplar in solcellsrefulatorn på denna samt på kabeln till batteriets pluspol. Från regulatorn drar jag en kabel till ena batteriets pluspol. Ska jag sen dra minuskabeln till samma förbrukningsbatteri eller det andra? Starbatteriet är avskiljt med skiljerelä, ser inte att jag behöver ladda detta med solcellen.
  12. Låter ju bra. Men hur gör man med växeln? Gasen är lätt att fixa en förlängning på och går att använda även med en vinkel uppåt, men hur gör ni för att få i och ur växel fram/neutral/back?
  13. Hej Jag planerar att skaffa en mindre släpjolle(troligtvis gumibåt ca 3,5-3,2 meter) med en mindre motor, med syfte bla att kunna ta sig iland där man inte kommer in med segelbåt samt att kunna ta sig iväg en liten bit lite lättare, tex lämna av barnen på grannöar, följa med när de seglar optimistjolle mm. Tänkte då försöka få ut några bonuseffekter om det är möjligt. Segelbåtens(Albin 78:a) motor som visserligen fungerar perfekt just nu (Inombordare, MD5) är ju ändå över 30 år gammal och rätt som det är så blir det något problem när man som bäst behöver den. Frågan är om det finns en motor som realistiskt kan fungera hyfsat som reservmotor på segelbåten samtidigt som den fungerar på en gummibåt? OBS att vi pratar just om en reservmotor, ta sig ur farleden vid samtidig bleke och motorproblem, ta sig hem/till närmsta hamn osv, inte att bekvämt kunna gå för motor i flera timmar En mindre utombordare(5-8 hk) med kortrigg, är den helt värdelös på en Albin78:a? Eller finns det något sätt att få dit den så den ändå når ner i vattnet utan att man behöver vara akrobat för att kunna använda den? Något annat att tänka på? Alternativt, en mindre utombordare med långrigg på en gummibåt, hur dåligt blir det?
  14. Felet är funnet, till slut gjorde jag en slinga som bara bestod av pumpen och några slangar. Inget händer fastän pumpen låter som den går. Hade jag bara läst föregående inlägg innan jag åkte dit hade jag sparat några timmar men nu vet jag att resten är ok , inte bara att pumpen är trasig. Stort tack för all hjälp allihop som svarat! Mikael
×
×
  • Skapa nytt...