Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

elkenta

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om elkenta

  • Placering
    Kadett
  1. Hej alla höstmeckare, nu är tiden inne för vinterförvaring igen... jag läser i inläggen om att ni sköjer era motorer med vatten för att få bort saltvatten etc. Tänk då på att om motorn har termostat etc. så kör motorn så länge med vattnet påslaget och motorn på tomgång så att temperaturen på motorn blir stabil. dvs. se tempen stiga succesivt innan en ev. termostat öppnat hela kylsystemet och för att slutligen stanna på ett för motorn konstant rådande temperaturtal beroende på utetemp mm. typ min Optimax 150, ca 67grader eller vad det nu var i höstas 2009?? kör så i någon minut till så är nog saltvattnet borta. OBS glöm inte att låta motorn hänga vertikalt så att allt vatten rinner ut och låt den stå så, inte tilta upp. Om jag fattat fel och hela systemet alltid är öppet så skriv gärna ett inlägg så dementerar jag gärna mitt påstående. Snart eré sommar igen /ElKenta
  2. Hej Fredrik o tack för din uppskattning av mitt svar! Halvfart, kommer inte ihåg, det är ca 6 år sen men där man bör ligga i marschfart. vi var 3 personer ombord och jag upplevde 6500 som mycket känsligare än vår 630 i sidostabilitet om en person flyttade sig under färden, men det kan kanske bero på hur den motorn är var monterad på akterspegeln etc... Jo det stämmer väl att 6500 inte är en smal båt, men jag tror att dess skrovform har mindre bärighet vid stillaliggande än skrovet på vår 630 pga dess skrovvinkel, har för mig att TG har 19 Gr och Silver Eagle 17 Gr ??. Hursomhelst så valde vi Silver bl.a. p.g.a. detta att den upplevs/känns stabilare, samt att jag slipper bottenmåla. :-) lycka till m 7200, över 7 m är bättre än 6,3 ;-) hej hopp /ElKenta Senast ändrad av elkenta | 05 augusti 2010 | 15:24
  3. Hej Fredrik, Vi har bra arfarenhet av cabinbåt, just så praktisk som du efterfrågar. stäng, lås och du kan lämna båten, inga kapell etc. Vi var ute efter en båt för 2 personer där vi önskade möjlighet för fiske, billigt kajkande i skärgården samt enklare övernattning för att se om det var sysselsättning som tilltalade oss. Vi tittade bl.a. på TG 6500, vilken har som du säger ett vasst skrov med den fördelen att den går mjukt i sjön. Nackdelarna vi märkte vid provkörning var att TG 6500 var väldigt rank då vi låg stilla (väldigt vanligt förekommande) samt att båten var känslig i halvfart för att man lastat balanserat, samt att marinan som sålde TG inte var pigga på att göra vissa små justeringar till oss vid ett ev köp. Då lånade vi en slant och lyckades få tag på en av dom sista Silver Eagle 630 Cabin som fanns i Finland och kördes till oss. Silverbåtar är av Aluminium, glasfiber och trä, men tyvärr lite dyrare pga Aluminiumet, men har många andra fördelar som att man kan strunta i bottenfärg och bottentvätta i maskin eller för hand som vi gör 2 ggr/säsong, vilket är bra för miljön bl.a. Vår båt väger 930 Kg och ca 1150 med motor beroende på vilken storlek man valt, Jag valde en Mercury Optimax 150 som jag inte ångrat för en dag, den är dyr men väldigt bra. Då marschar vi i ca 26-30 knop med en förbrukning om 0,8 L/Nm beroende lite på packning, personer etc. Den toppar dryga 40 och jag bedömmer att med en mindre motor skulle den gå tyngre och dra mera bensin.. så att välja en 100 på en TG 6500 låter lite klent tyvärr. Den kanske är mera lättdriven, men det är väl inte en slump att Sportfiskeguiderna m.fl. valt Silver Eagle 630 som sina kundbåtar?? Silver Eagle Cabin´ s nya modell heter 650 och fanns vid tillfället då vi sökte vår modell 630, valet av den äldre 630 föll på att man gjort vissa ändringar på 650 som inte tilltalade oss så vi är nöjda med vårt val. Marinan som sålde till oss, var också behjälpliga med dom förbättringar som vi önskade vilket gjorde köpet motiverat. För/Nackdel hyttbåt: lite svårare att kasta ankaret då hytten är ivägen, men är man 2 personer ombord så är det inga problem, ljudnivån i vår båt är trivsam. Hytten tar bort lite av åka båtkänslan då man kan sitta i T-shirt och shorts sent på kvällen och fräsa fram i 30 knop, vilket är en trevlig företeelse, men lite fladder i håret kan också vara nice på sjön med lite kläder på dock, fast vi har ju också taklucka som kan ge det. Apropå akterdäck, vårt rymmer ett litet bord samt 2 stolar där vi brukar dinera ibland, du kan också fiska därifrån med hyfsat svängrum. Väljer man en Eagle Cabin med inombordare så inkräktar motorkåpan på akterdäcket, därav vårt val av utombordare samt att man kan lyfta motorn ur vattnet om det är grunt etc, lite svårare med drev till inombordaren. Tyvärr visade det sig att det där med fiske och transporter inte längre räcker för oss utan att vi nu ska gå vidare i båtlivet och skaffa oss en större bobåt då vi skaffade en katt förra året som gjort 630´ n för liten och att vi nu annonserar ut vår båt på blocket. Ska man inte huvudsakligen bo i sin båt så kan jag varmt rekomendera en hyttbåt. Lycka till i ditt båtsökande. mvh ElKenta Senast ändrad av elkenta | 19 juli 2010 | 14:01
  4. Hej, kom på det sedan efter mitt svar att det var troligen med båten i drickat du menade! seriöst!!! /ElKenta
  5. Hej kennan423, På min Optimax 150 så finns en plugg, som jag tror är fyrkantig, bakpå kåpan. Om du har en sån plugg? skruva bort den och passa gummipackningen som kan trilla ur. Där finner du en gänga 3/4 tror jag där skruvar du i en typ Gardena hane med utvändig gänga, kolla hemma först innan du rantar iväg och shoppar. Sedan kopplar du trädgårdsslangen och vrider på vattnet. Ett tips, gör en grenkoppling och tillverka en snutt som du kopplar till sånadär hörselkåpor och kränger på nedre delan av stöveln jag fick för mig att annars går impellern torr, kanske rinner det vatten neråt från din övre slanganslutning. (jag är lite pedant med mina motorer) Du kanske har tänkt att spola med rovan avstängd?? Lycka till /ElKenta
×
×
  • Skapa nytt...