Jump to content
Saturday 04 December 2021

Capitan

Medlemmar
  • Content Count

    2,450
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Capitan last won the day on December 5 2019

Capitan had the most liked content!

Community Reputation

235 Expert

1 Follower

About Capitan

  • Rank
    Amiral

Mina båtar

  • Båtens namn
    Princess 36 Riviera
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja de är till salu Finns utanför Kode Får nog ha 5000kr för dom med tanke på hur kraftiga de är samt dess justeringsmöjligheter
  2. Jag har två kraftiga bockar i stål som jag tidigare använt för att skeppa hem båtar Justerbara armar med justerbara stöttor på samt olika kölblock till vaggorna Passar garanterat din båt
  3. Nja med tanke på att motorn kommer vara tömd så kommer det behövas mycket mer glykolblandning än strax över gälarna
  4. Bökig och kräver väldigt mycket glykol Mycket större risk att motorn har problem att suga i sig glykolblandningen kontra med pump I regel hamnar även utloppet på säcken nära marken vilket krånglar till det när glykolen ska över till din 20L dunk Finns inte en enda marina som använder den vilket talar sitt tydliga språk Oavsett vilket kar du använder så krävs det inga mängder glykol när du lutar det Krävs inte många centimeter för att länspumpen ska suga
  5. I min värld så är 10cm till godo generöst men så är jag också van med att transportera båtar och har även byggt ett antal trailer mm Med propellrar bortplockade så har du helt plötsligt mängder av plats över Jag hade satsat på att bygga en trailer där båten ligger med aktern mot draget(avtagbart) Dels så blir vagnen kortare(billigare) men den stora fördelen i ditt fall blir att det blir enklare att få in den i hallen med näsan först vilket gör det hela mycket enklare när du har lite tajt med plats framför öppningen. Ser själv inga problem med 15m framför Då du endast skall köra 200m så använd stumma hjul av tex typen som används på mafivagnar som tål mycket vikt och är låga. Då behövs ingen boggie vilket gör vagnen mycket lätt att manövrera Då axlarna går under kölen så blir det med rätt hjul rätt enkelt att bygga en låg trailer Ett annat alternativ är att låta en kranbil lägga den på en vagn rätt framför båthuset men det blir några tusen varje gång båten skall i/upp
  6. Skippa skitprodukten drevsäck Köp ett kar och en länspump som du kopplar till muffarna alt direkt(bäst) på slangen mellan drev och sköld Som redan nämnts är det viktigt att tömma motorn på vatten innan du kör igenom glykolblandningen När du är färdig så pumpar du enkelt ur överbliven glykol till dunk Ett lutat kar kräver inga mängder glykol. Jag brukar köra med halvt oljefat
  7. Nej jag tänker inte skicka några uppgifter till alla de pentamekar 😄 Att du med en dåres envishet försöker försvara(eller vad man ska kalla det) D4 som är känd för att blåsa kolvar är minst sagt udda Lönlöst att ens svara dig egentligen...
  8. Har aldrig påstått att reservdelar till Yanmar är billiga Dock är motorn grymt mycket bättre och trevligare än D4 Ja byta impeller kan vara sådär kul beroende på båt Dock inte så märkvärdigt att lossa hela sjövattenpumpen Värsta jag gjort hittills med Yanmar är väl på en Viknes 1080
  9. Mina källor = auktoriserade pentamarinor D4 blåser kolvar vilket är välkänt av Penta Förnekar din pentamek detta så vet han väldigt lite ang nyare pentamotorer...
  10. Här har ni er båt :) 315 hk Yanmar vilket jag skulle föredra framför Penta alla dagar i veckan Måste vara ett väldigt bra pris med tanke på timmar, utrustning och uppdateringar https://www.blocket.se/vi/97934538.htm
  11. D4 är en riktig traktormotor som är trist att lyssna på. Där ska BMW och Merca inte blandas in Har förövrigt kört BMW ett antal år och ägandekostnaderna är låga. Med andra ord heller inget att jämföra med Penta D4/D6 D6 är trevlig och har massor av kraft men för mycket barnsjukdomar och elstrul Stort minus som sagt att dessa motorer inte går att renovera Jag skulle aldrig köpa en D4/D6 runt säg 1000 timmar. Inte frågan om utan när den behöver renoveras Om inte cylinderloppen ligger inom gränserna är det bara att byta motor Ofta är det kompressionen som sackar lite på äldre/motorer med mycket timmar = ofta slitna cylinderlopp Det är nog snarare din Pentamek som får kolla upp. Minst sagt anmärkningsvärt att han inte känner till detta... D4 har en förkärlek till att blåsa kolvar vilket brukar resultera i byte av motor(även förekommit på D6) Därav har 600 timmars spridarservice kommit till sen några år tillbaka
  12. Om ni inte har någon brådska så skulle jag köra Maxim en två säsonger till Priserna kommer sjunka igen när det går fint att resa igen och folk vill bli av med sina båtar Troligen också mycket nyblivna båtägare som insett hur dyrt det är att äga båt beroende på hur mycket som görs själv osv Bättre att tappa lite pengar på Maximen än mycket pengar på någon mycket dyrare båt Som nämnts så bör du kolla in Skilsö 33. Den kommer hamna i er prisnivå Bra kvalité och bra andrahandsvärde En motor KAMD43 vilket är ett mycket bra val framför tex D4 och D6 Axeldrift Kombon KAMD43 och axel ger bra ekonomi Gott om sängplatser och inget behov av att sova på nån solbädd
  13. En gammal motor är billig att serva. D6/D4 och DPH = dyrt Räkna 10000-15000kr(och uppåt) plus ev bälgbyte, konservering och lyft mm Kolla med just din Pentamek Sen ska spridare på D-serien kollas var 600.e timme. Turbo behöver bytas oftare än på äldre dieslar DPH drev rekommenderas stor översyn eller renovering var 1000.e timme Delar är svindyrt till dessa motorer och drev jämfört med till äldre O sist men inte minst så går det inte heller att renovera motorerna när detta behövs utan då är det ny motor som gäller
  14. Har du varit ombord på tex en Aquador 26? Jämfört med er tidigare båt så har den minimala boutrymmen Fem pers boende på en AQ26 är inget alternativ En go sittbrunn är det enda den har om du frågar mig Mitt tips är att inte se en solbädd ute som en kojplats En natt kanske kan funka men att ha det som "fast" Det är en provisorisk solbädd och inget annat Värt att ha i tanken är också att det tillkommer en hel del kostnader med dessa båtar kontra den ni har idag. Service mm är kostsamt och reparationer svindyrt Köp en AQ26 idag så kommer ni troligen tappa 100-200K på några år pga prisbilden idag
  15. Vill minnas någon som hade liknande problem och där var det en givare som kände av om växel var i eller ej Motorn trodde det gasades utan växel och larmade då vid de varvtal du nämner
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy