Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026

havstulpan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    248
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av havstulpan

  1. Hej! Ska du byta instrument till annat en original måste även givaren bytas för att få rätt ohmtal. Har du mätt spänningen tändningsplus (lila) kabel mot (svart) som är minus till lampan. Felet kan mycket väl vara kabelbrott (ljusbrun kabel) eller dålig kontakt från givaren. Det ovanligt att instrumentet går sönder.
  2. Hej! Tack då ska jag göra det hissa den ett hack till! Gör det innan sjösättningen.
  3. Hej! Vad roligt höra, köpte den väldigt billigt 2500kr enbart testad! Tror du jag kan göra detta direkt hissa den ett extra hål (till 2 hål)...det är ju inget man gör direkt precis...en rejäl klump. Ja varit inne på det men inte tordas...kanske suger luft i tiltning vid svängning? Då du tror varvtalet minskar då borde min lilla ökning i stigningen komplettera detta. Rent teoretiskt borde det funka...tror det gör 4 extra knop då jag verkligen nöjd.
  4. Hej! Följt detta stora forum länge kul det vaknat till liv igen! Jag har en 568 GT med 115 hk Optimax fölt inläggen om propellrar jag har bytt bort min 13x1 1/4 x19 alu propeller mot en 13x1 1/4x20 Quicksilver Laser II stålpropeller. Vad tror ni om det? Varvtalet sjunker kanske 200 varv eller? Enligt förra ägaren gick den 40 . Men borde ändå ge mera fart på ekipaget hoppas jag. Motorn hissad ett hål. Eftersom ja inte kört båten i sjön så vågar ja inte hissa den ett hål till innan ja får besked om resultatet. Åker oftast ensam eller max 2 i den. Har inte läst om någon som testat med denna propeller, tror ni den är fullt i klass med Michigan Ballistic? Väntar febrilt till islossning så jag får testa den får återkomma med resultatet.
  5. Hej! Har ni tips på olika firmor som säljer propeller lås, vill skydda mina rostfria propellrar så jag vill ha tag på lås till Mercury optimax 115hk och till OMC Cobra drev. Tacksam för förslag. Vet att drev har men borde finnas flera? //havstulpan
  6. Hej! Några droppar...normalt ska man inte behöva fylla på något om det är tätt och ordentligt luftat. Men några droppar låter som noll tycker jag. I övrigt så har jag inte behöva gjort något kollat att slangarna löper fritt...nej det helt perfekt med hydraulstyrning. Jag kommer aldrig mera ha en båt med kabelstyrning man blir så bortskämd. Den kostnaden är värt allt tycker jag.
  7. Hej! Rätt! Vitt instrument med vit ring (sarg).
  8. Hej! Här där jag har båten på Ostkusten är det ett elände med dessa otrevliga typer..havstulpanerna där av mitt alias dock är jag betydligt trevligare en dessa vassa förstörande kryp. Först kan tilläggas jag använder båten flitigt. Jag provade först VC17 ostkust det slutade med en stor sörja en matta av havstulpaner på hösten, året efter körde jag olagligt med VC17 västkust kvalitét trodde det skulle hjälpa men ack...lika stor beväxtning. Vad skulle man göra...VC17 var helt oduglig hörde sen att lokala handlare till o med tagit bort den ur sortimentet pga av detta. Då bytte jag till International Cruiser östersjökvalitét fick slipa botten rejält innan påläggning, jag hade oxå hört läst att cayannepeppar skulle vara bra så vips i med en burk av kryddan i 0.75l burken. Rörde om rejält. Sen dags för påläggning av ny bottenfärg. Efter säsongen det skulle bli spännande se resultatet. Jag hade förhoppningar då jag tappat endast 2 knop från isättning till dags för upptagning. Dröm om min förvåning när jag inspekterade båtbotten så hade jag 4st snäckor! Årena innan hade jag säkert 1000 st! Så nu är jag storkonsument av Cayannepeppar fast inte till matlagningen...har ni samma problem så är det värt att prova testa. Här det jag har det så besvärligt funkade det till 100%. //havstulpan (väck).
  9. Hej! Och så lite hemlängtan...solen i ryggen...då pressar du 1-2 knop till smile.... Klokt resonerat tycker jag gör inga ingrepp. Köp den ej bra propeller istället. Köper du hos propellertrim så har du fri bytesrätt du kan testa dig fram, men jag tror i ditt fall att en 19 Laser II eller en Michigan Ballistic kommer sitta som smäcken eftersom det är farten du vill åt. Dock en sak de stöldbegärliga jag har därför alltid mina motorer nerfällda vilket i sig är trist hellre lite smetig motor en bli av med propellern. Hör gärna av dig när du vet mera berätta vad du gjort. //Havstulpan...vill vi inte ha (men det löst på enkelt sätt).
  10. Hej! Jag har en Optimax 115hk den har 13 1/4x19 propeller på min 568GTI, jag tror att 90hk har samma storlek men ej hundra säker. Jag kan tänka mig att motorn kan varva över om man gör en sådan förändring. Har du sedan garanti kvar då helt vansinnigt göra något sådant. Jag pratat med flera Mercury mekaniker och det är ingen som uppskattar en trimning Laser 2 propeller som är en mycket bra stålpropeller för snabb fart och bra stävlyftsegenskaper. Jag kan tänka mig att det optimala för en 115hk är 13 1/4 x 20 då stålpropellern är vridstyv har tunnare blad så kommer den varva mer än motsvarande alupropeller med 20 så kanske varvtalet blir detsamma vilket borde rendera i ca 4-5 extra knop. Blir varvet för lågt så klarar denna propeller en hissning av motorn ett hål ifrån näst längst upp (2 hålet) till hål 3 uppifrån. Jag skall själv montera dit en 20 Laser 2 innan sjösättningen utan att hissa motorn, för att senare berätta om skillnaden. Med alupropellern så går den lätt mätaren ut kan tänka mig den gör 40 GPS knop och med stålpropellern hoppas jag på 43-44 knop. Din 90hk vad når den för fart? 37 knop? Lycka till.
  11. Hej! Jag har vita instrument, och precis som föregående talare säger så går sargerna att byta ut har för mig det kostar ca 150kr:-/st.
  12. Om intresse finns har jag ev ett SMARTCRAFT instrument till övers, ett TACHO helt nytt som jag ej behöver så ni vet med kablage bara att att ansluta normalpris DYYYYRT så välkommen ge ett bud.
  13. Hej igen! Som sagt var håller med köpt SC1000 Tacho/speed. Det analoga är kvar för dina gamla instrument, de berörs ingenting av Smartcraft. SC1000 har en egen kabelstam en blåfärgad som ansluts på färdig plats i motorn (medföljer i kitet) denna kopplas in i junction boxen om man väljer ansluta speed instrumentet annars rakt in i tacho instrumentet (snabbkopplingar). Passar alla Mercury/Mariner från årsmodell 2002. Vid äldre motorer då gäller annat där kan jag inte svara hur det ser ut. //havstulpan.
  14. Hej igen! Läste för dåligt såg nu du skulle ha System monitor då behövs ingen junctionbox utan bara en kabelstam från motorn och vill du komplettera med 52mm instrument så kopplas de vidare från System monitor. Och där som jag ser det finns inte möjligheten till paddelhjulsgivare med temp.funktioner. Men dyrt även system monitor...men underbara instrument vilket alternativ du väljer, om ja vore du så hade jag valt SC1000 varvtal/speed instrumenten. Lycka till.
  15. Hej! Har själv en 568:a med 115hk optimax har ett Smartcraft men ska komplettera med det andra så jag får både varv och speed instrumentet 86mm intrument. Det du behöver är en kabelstam (kablage) från motorn. Skall du bara ha varvräknaren?? I så fall behövs ingen junctionbox , bara om du ska ha båda insrumenten. Skall du sedan vilja visning av fart i instrumentet så måste du komplettera med en paddelhjulsgivare mellan instrument och akterspegel, välj i så fall en givare som har både fart/vattentemp/lufttemp. Om du senare vill komplettera med flera instrument i smartcraftserien 52mm instrument så kopplas de in från kabelstammen mellan junktionbox och varvräknaren, men som sagt var bara varvräknare ingen box. Men vad jag förstår så vill du ha båda instrumenten och fartgivare med box....dyrt. Lycka till.
  16. Hej! Jag skulle rekommendera Teleflex baystar hydraulstyrning. Kostar lite mera så klart men du får ut en helt annan känsla mot en kabelstyrning. Inget glapp alls, du behöver inte sitta parera båten går rakt även om du släpper ratten, den går lika lätt på sen hösten även hur kallt det är blir, är underhållsfritt i princip. Jag har bara goda vitsord om den styrningen. Comstedt säljer Teleflex. Lycka till.
  17. Hej! Jag haft en Johnson 115hk V4 och den var helt perfekt inga som helst problem, startade alltid gick jämt och fint så jag har bara goda vitsord för den, var en -96:a. Lycka till.
  18. Hej! Jag bestämde mig till slut och det blev 568 GTI med 115hk optimax, jag tror jag kommer bli nöjd med det valet. Tack för alla tips synpunkter.
  19. Hej! Körfakta vad är det? Länk? Trodde det var är 19 men sen gissade jag hissad ett hål. Smartcraft är inte monitor utan de runda varv samt speed //hanstulpan.
  20. Hej! Tack för det. Men tyvärr imte den infon ja behöver dvs vilka som kräver givare sen elschemat som jag söker.
  21. Hej! Är ute efter inkopplingsanvisning elschema för optimax smartcraftinstrument med tillhörande givare, är allt förberett vid motor? Måste kablage dras för instrumenten Vet ni vilka givare som måste beställas extra för att få det komplett, logg? vattentemp? motorinformation? mm mm mm . Tack på förhand.
  22. Hej! Ska köpa en 568 GT med 115hk optimax. Otroligt fin motor och båt glömde dock kolla propellerdiametern (alupropeller) vet ni vad som är original? Kommer beställa en stålpropeller direkt läst lite ni rekommenderar BALLISTIC tydligen, sitter smartcraftinstrument som visar 5700 varv och farten mätaren ut och lite till på en 568 GT. tror den hissad 1 hack. Är det 13x???x19 som är original? Kul höra era tips mm om denna snygga båt med i mitt tycke den bästa motorn (optima) Vet vissa föredrar 4 takt men jag håller på denna helt klart. Tack på förhand.
  23. Håller med om att placeringen av pulpet inte är den bästa då passageraren sitter längst in och andra sidan när man åker själv så borde båten inte gå snett då man sitter mitt i, en mittpulpet är nog ändå bättre, men det ändrar inte mina val 510 eller 568 får det bli.
  24. Hej! Intressant höra att även Yamaha har den möjligheten med uppgradering men det som tilltalar mig mest är nog Mercury/Mariner Optimax då Ryds är väl förberedda med instrument reglage mm vad jag förstår. 568:an med 135 verkar intressant...även om det blir lite dyrt. Jag haft kört flera båtar där jag valt lite större motorer en de typade för, jag har aldrig haft problem med försäkringen. Däremot en enorm körglädje har jag upplevt. Bestämmer mig inom ett par veckor. 478 bortkopplad och sen Optimax det ända jag säker på. Mvh Havstulpan.
×
×
  • Skapa nytt...