-
Innehålls Antal
248 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av havstulpan
-
Hej! visst är det smartcraft SC1000 du ska ha! Jag bytte precis motor och i det paketet ingick dubbla smartcraft. Det hör till saken att jag förra året köpte dubbla smartcraft (varv/speed) instrument inkl. ans.kabel. Jag köpte även paddelhjul/vattentempgivare med kabel, det passar din motor förutom kablaget som är nytt från 2008 har jag för mig. Allt är som sagt var helt nytt. Jag ska sälja det det kostade runt 14000 ja tror bara instrumenten kostade 10000kr, är du intresserad så skriv in din mailadress i ett inlägg, jag kommer annars sätta ut dem på Blocket imorgon. //Havstulpan
-
Hej! Dags för lite information igen ang. mitt projekt. Motorn kom denna vecka och har sedan monterats på plats, det har satts in dubbla smartcraftinstrument, montörerna gjorde snyggt montage av bränsleslangen som numera ingår i den svarta slangen, hydraulstyrningen passade utan några som helst problem. Den är testkörd på land med spolmuff för att säkerställa att allt är som det ska. Gången i V6:an är underbar. Den är högre och även bredare en gamla 115. Jag inväntar nu att regnet ska upphöra så att hon ska få göra sin premiärtur. Därefter så blir det inkörning i varierande varvtal, smartcraft säger sen till när den är fullt inkörd. Jag bifogar en bild på mitt nya ekipage. Vi höres.//Havstulpan.
-
Tack för info Magne! Jag vet att detta första år sommar med nya motorn kommer bli ett prövoår för att till nästa år ev köpa annan propeller om inte de 21 resp 23 som jag har att laborera med i år. Tack så länge. //Havstulpan.
-
Hej Magne! Grattis till sjösättningen och du har bra snurr på motorn, eftersom jag ska få mitt ekipage så fort den blir securmärkt, motorn instrument mm är klart monterat på plats, så är ja lite intresserad av ditt propeller val. Har du 19 Laser II normal hissning dvs 1 hål fritt upptill? Vilket varvtal får du ut på max fullt uttiltad ? Du pratar om pluggarna finns det olika storlekar på dem? Påverkar inte bara de i accelerationen? Ja misstänker jag har hålen öppna på min nya motor. Jag valde flytta ner motorn från 2 till normal hissning inbillar mig att det ger bättre stävlyft. Jag valde prova med 23 propeller. Innan jag tog upp båten så uppnådde ja 38,5 knop med std 19 alu propellern, hissat 2 hål och varvtal 5600 varv, jag kunde inte tilta speciellt mycket fick inget stävlyft innan motorn börja ta tjyvluft. Kul höra ditt resonemang. //Havstulpan
-
Hej! Tack för dina tips. Här kan du läsa om vilka hubnav som passar ihop (samma art.nr) http://www.seasea.se/Motortillbehör/Trimplan_Propeller/Propeller Jag varit in till min handlare och lämnar in min båt imorgon det är dock osäkert om den hinner vara klar till helgen den ska märkas och det kan ta lite tid. De hört med Murcury och säger 2 stegs lyftning och 23 propeller. Det ska bli intressant när det dags att testa. //Havstulpan
-
Hej! Jag såg just den i förra veckan detta gör mig då bara positiv dels är den motorn mycket tyngre sen kan jag inte se några förstärkningar. roligt du tror på det! Sen får ja ju en 115hk över till dig...handlarn ringde för en timma sen att min motor är hemma vi får se om det blir denna vecka han fixar den alt att det får bli veckan efter. De höll leveranstiden exakt från USA vilket är perfekt, jag återkommer tar kort så ni får följa utvecklingen. Under tiden har jag funderat på propellervalet först var jag inne på 21 men ändrat mig börjar med 23 då denna mor har en annan utväxling mot min 115hk, har jag fel om den inte varvar ur tillräckligt har jag full rätt byta till 21. Vi höres. //Havstulpan
-
Hej! Bertil: kolla denna länk på en 90 hk Optimax så ser du hur det är uppbyggt pos 34 är impellern. Du gör så här: Fäll upp motorn, lägg växeln i framläge. Lossa alla synliga bultar som håller växelhuset mot motorn, lossa pos (7) styrskäddan under denna sitter en dold bult. Nu kan du försiktigt dra ut hela nederdelen inkl drivaxel (20) och växelaxel (36). När detta är borta lossa de 4 bultarna (31) som håller impellerhuset (29) i impellerhuset så ligger nu impellern (34). OBS! Kolla nu hur vingarna är vikta så du får den nya impellern i samma vinkel, det är möjligt det rätar till sig automatiskt vid körning men jag brukar lägga den direkt lika. Det finns en liten axelkil (33) håll reda på denna. När du ändå byter impellern byt packningarna (24 och 28) inspektera tätningarna (32 och 42) Det var pos 42 som var för glapp då jag hade kylproblem det läckte för mycket genom denna så vattentrycket blev inte tillräckligt upp till motorn. Du kan lika gärna byta dem för dem kostar så lite. Nu sätter du dit allt i omvänd ordning se till att den lilla axelkilen kommer i rätt läge annars blir det inget bra de är den som gör att impellern sitter fast på drivaxeln. Jag gissar du gör detta jobb på ca 1-1.5 timma har du gjort det några ggr så kommer det gå ändå fortare. http://ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0021516&path=MM~A0000001~M0000951~M0000958~C0021516&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM Patrik101: Roligt du nöjd! 10-15 timmar det nya motorn ju. Då gissar jag att det är oljenivån i oljetanken som ligger på gränsen att det larmade fick skvalp i den vid högre sjö. Jag sjösatte min båt i går kväll var först kanonväder för att sedan bli riktigt busväder. Men det kommer bli turer både idag och imorgon i förhoppningsvis bättre väder. Jag går nu och väntar på att min nya motor som jag beställt ska komma hem från USA, ska om allt stämmer vara här om 2-3 veckor. Den utvecklingen har jag i ett separat forum då detta stora beskriver innehar allt om 568:an. Lycka till med allt //Havstulpan Lycka till med allt// Havstulpan
-
Hej! Då du inte har smartcraft så gäller detta enligt min beskrivning (säkert lika på din motor). Kontinuerligt larm vid: låg-låg nivå i oljetanken, oljepumpsproblem, övervarv och sedan något som kallas sensorn är utom sitt område samt om du har problem med kylsystemet ex.vis impeller. Fyra tonsignaler varannan minut får du: Låg nivå i oljetank, vatten i bränslet. En varningssignal får du: Vid nyckelvridning till ON = normalt, eller om inte motorn kommer upp i rätt temperatur(ex.vis termostatfel). Arbete med impeller är inte svårt på Optimax, det är ett jobb man gör på landbacken, vad har du för gångtid på din motor? Har du någon vetskap när det gjordes om inte så föreslår ja du gör det om inte nu så senast till nästa säsong...nu förstår jag att det är mest åka som hägrar i dina tankar, själv har jag båten helt klar för sjösättning gör det ev imorgon Fredag om detta förbaskade regnande slutar. Lycka till med din felsökning. //Havstulpan.
-
Hej! Och grattis till ett bra ekipage du kommer garanterat bli nöjd. Angående tiltningen gör jag så här, jag startar fullt intiltad för att snabbt få upp den i planing, när den precis börjar att plana tiltar jag samtidigt ut motorn till ett läge nivå som jag testat mig fram till är bäst. Jag lärde mig det genom mycket testande dels kolla triminstrumentet, varvtalet, knopmätaren sen ett bra tips kör med full gas ha samtidigt kontroll akterut när du der att det börjar svätta vatten åt sidorna då har du tiltat ut för långt tilta in lite och kolla knopmätaren så ser du att du ligger på max. Propellerval är bland det svåraste tar lång tid hitta rätt dels med stigning, alu eller stål, motorns höjd på akterspegeln och sen hur mycket personer i båten, om du är ute efter fart eller mera vrid/ax. Vad har du för storlek på propellern nu? 115hk har 19 som original jag gissar 90hk har det med men osäker, har du original så ska den inte gå på övervarv fullt intilltad. Har du smartcraftinstrument så är det mycket enklare hitta på vad larmet beror på. Det kan även bero på vattentrycket/temperaturen vid full gas hade samma symptom var då impellertätning som var orsaken. Den motorn jag haft i två år är en 115hk den har jag haft 17 stålpropeller hissad 2 steg (2 fria hål upptill) den varvade över presis innan jag nådde full tiltning. Nu ska denna motor säljas skulle ja haft den kvar skulle jag sänkt motor till original höjd (1 hål fritt upptill) då är jag säker jag kommit helt rätt. Denna propeller är en Ballistic 13 1/2x17 en kanon propeller. Denna kommer jag att sälja så fort nya motorn kommer hem. Men som sagt var ut och prova notera värden och kolla upp vad du har för propeller för den ska inte övervarva fullt intiltad. Lycka till med nya båten. //Havstulpan
-
Hej! Att det inte blev en hel plåt på utsidan de bedömdes att eftersom det redan sitter en plåt där och denna skulle räcka utan någon förstärkning enligt specialister. Däremot på insidan är påfrästningarna som störst vid acceleration, längre ner mot botten blir det inte samma kraft påfrestning då den kraften går in mot båten och där finns det redan mera materiel massa. vikten 135-175 är ju lika så där är det inga problem. Magkänslan litar jag på det känns riktigt bra, jag tror på detta lilla projekt annars hade jag inte vågat geyy mig in på det. Jag ska ta kort uppdatera vartefter något nytt tillkommer dels för att det är lite kul samtidigt ge andra som ev går i samma tankar lite vägledning om ev brister och även positiva saker. //Havstulpan.
-
Här kommer bilden på hur det blir på utsidan. //Havstulpan
-
Hej igen! Angående operation 568 har inte så mycket hänt, min motor är på väg någonstans i vida världen. Isen har gått här på ostkusten och jag har tagit fram båten ur vinteridet. Denna skall i dagarna fixas till med städning, tvättning, vaxning och bottenmålning. Jag har idag fått monterat in förstärkningar på akterspegeln i form av 8mm duralaluminium, otroligt starkt materiel men ändå låg vikt och lätt att bearbeta. Båda sidobitarna är bultade ihop med UNF 1/2 bultar övre motorbultarna fick bytas ut till längre dito då det hela bygger 16-18 mm extra, för att göra det tätt och för att få det ännu starkare användes PL-400 lim/tätningsmassa enligt många det absolut bästa man kan använda det fäster på allt inkl fingrarna...jag skickar 2 bilder hur det monterats om någon mera är sugen att göra samma sak. Jag tror i o för sig det skulle fungera även utan dessa förstärkningar, men man vill vara lite extra säker. Jag vill samtidigt att allt ska vara klart när jag får min nya motor, den kommer då att vara 2-3 dagar där innan det åter är det dags för att doppa henne i sjön igen. Fortsättning följer. Mvh //Havstulpan
-
Hej! Min båt verkstad rekommenderar byte var 3:e år vid normal körning, vad som är normalt vet jag inte kan tänka mig att din körning är lite under t.om. Men visst kan man byta varje år men det tror jag är överkurs. //Havstulpan
-
Hej! 115hk har en annan utväxling en 75 och 90 tänk på att inga garantier gäller om det skulle hända något pga av en trimning chippning. Sen var ja inne på samma sak importera en 175hk Optimax visst är betydligt billigare i USA men jag valde ändå att beställa min motor hos återförsäljare här i Sverige. Jag fått besked om leveranstid på ca 5 veckor (början av Maj) sen har jag fördelen att komplett montering ingår, jag får 5 års garanti (under förutsättning man sköter servicen) man har större chans få hjälp tips om man samtidigt köpt av återförsäljaren, Laser II stålpropeller ingår (fritt byte om stigning skulle bli fel), Smartcraft instrument både tacho och speed inkl flertal givare kablage, vidare ingår separat oljetank 3 gallon (11 liter), bränsleslang mm. Räknar man ihop allt detta så är det säkert delar för 20000-25000kr, ska man sedan räkna arbetskostnad för det hela då drar det iväg ändå mera. Valet var då inte svårt för mig, min 115hk Optimax blir därefter till försäljning . //Havstulpan.
-
Hej! Om den är skadad är risken att du har obalans i den och då ska du absolut laga den eller byta ut den. Är du säker du inte finns ngn markering? Ibland kan det stå ex.vis 16P bara kanske övermålat? Om du får fram stigningen så ger sig diametern automatiskt. Visst får du ut mera av en stålpropeller mot en alupropeller på 65hk. Toppfarten kanske är 2-3 knop med rätt propeller men du har ett helt annat grepp i den kanon om du girsar mycket i vattenlekar mm. stora nackdelen är nypriset och om du åker på botten napp Ska du komma rätt det inget man chansar så får du annars lämna in den få den uppmätt, kolla noga längs bladen kan stå där inte säkert det står på navet. Du kanske kan få tag i en begagnad brukar finnas många på blocket, dein propeller kanske används av Mercury, Yamaha med? Om Mercury passar så borde det inte vara nåt problem finna en begagnad. Håller med dig att nya är dyra här betydligt billigare köpa på ex.vis ebay. Lycka till i letandet. //havstulpan.
-
Hej! Att välja hitta rätt propeller är inte lätt tar tid. Du måste kolla ditt max.varvtal du har nu med nuvarande propeller, har du ingen varvräknare i båten brukar båthandlaren låna hyra ut en enkel modell som du sätter på motorkåpan. Sen måste du ta reda på den stigning du har nu. Din Suzuki handlare alt. www.propellertrim.se kan hjälpa dig räkna komma rätt. De sista har den service att du fritt har rätt byta tills du blir nöjd. Mercury har program på nätet jag vet inte om Suzuki har motsvarande hjälpmedel. Sen är naturligtvis båtens vikt, egenskaper avgörande med, men jag antar den går bra med 65hk. Det optimala är att komma i det övre registret av varvtalsområdet vid max.fart. Med stålpropellern kommer du få bättre grepp (kan tilta ut mera), du får oftast ett högre stävlyft, den är vridstyv allt detta hjälper till att den varvar ur bättre och farten ökar. Lycka till. //havstulpan.
-
Hej! Jag är mycket nöjd med min Baystar Compact har den på 115hk motor. Fördelen med Baystar är att de är ett känt märke tillhör Teleflex gruppen så det inga problem att få tag i ev reservdelar. LS2024 känner jag inte till. Lycka till. //havstulpan
-
Angående förstärkningen kommer den att göras med 8 mm duralaluminium alt 5mm rostfri plåt på insidan av motorbrunnen där krafterna är som störst motsvarande på utsidan kommer 2st stora plåtbitar fungera som stor bricka och dels som tryckbelastare, nertill är inte belatningen lika känskig den som trycker mot båten där har jag redan en platta. Kraften är som störst vid kraftigt gaspådrag från och upp och det är inget man behöver laborera med kraften räcker bra till ändå. Plåtarna fästs av bultarna limmas med PL-400 lim. När båten sen väl planar ut blir det lite eller kanske ingen skillnad mot nuvarande motor enligt de som beräknat det åt mig. Helgen som kommer går åt till att göra en mall i kraftig kartong som plåtar ska tillverkas ifrån Farten de fick fram i propellerprogrammet var 58,5 knop vid 5625 varv 23 prop, jag valde 21 LaserII och får se vad vi hamnar börjar där, 23 finns i lager så jag har rätt att byta fritt. Enligt Ryds test med motsvarande motor var farten över 63 knop, dock känner jag inte till propellervalet där. Dessa enorma farter är inget jag man ska använda gör man det ska det vara med stor respekt, hänsyn. Men den kommer gå mer en bra med 3/4 gas och jag tror inte den kommer bli allför törstig heller då den inte behöver arbeta speciellt mycket. //havstulpan
-
Hej! Kul höra era inlägg och kunskap, har just fått besked från uträknat propellerprogram att det ligger på gränsen till 23 jag valde original 21 och kommer placera motorn i 2:a hålet uppifrån dvs har ett fritt hål uppåt (standardmontering),på 115hk laborerade jag med att hissa motorn ett hack till men den sista proppen ja testa var tror ja Ballistic 18 eller möjligtvis 19 osäker där. Men dels ville den varva över och samtidigt upplevde jag inte stävlyftet som lika bra som när den satt monterat med ett hål fritt. Kommer utgå därifrån varvar den för lite= hissa ett hål. För mycket= 23, jag tror ja klarar mig med dessa 2 alternativ, tycker Laser II är till och med något bättre en Michigan Ballistic men kanske en inbillning. Fick oxå beskedet att den enda givare ja behöver köpa extra är tankgivaren väntar med den så länge. Paddelhjulsgivaren=0-20 knop (bäst enligt generalagent), sen tar pitotgivaren över sitter förmonterad på riggen. Så man får faktiskt ganska mycket på köpet när man väljer 135 o uppåt när det gäller smartcraft och rostfri propeller. Tack så länge. //havstulpan.
-
Hej! Då har projektet börjat. Motorn är beställd idag och leverans runt 3 Maj, det finns ingen i Sverige hos generalagent eller övriga återförsäljare som har en 175hk optimax med L rigg. Min handlare skall kolla upp lämplig propeller om 21 är vettigt för min båt 695kg 195kg för motorn eller om man måste upp till 23, den leveras med Laser II. Om inte pitotgivare ingår så kompletteras den upp med det för att bli stabilare i loggen när det börjar röra på sig, paddelhjul ska visst bli istabilt då. Det blir en sista sjösättning för mitt nuvarande ekipage så fort isen går får ha detta ca 3veckor i sjön räknar jag med. Så fort den nya kommer hem tas hon upp igen för att åka till handlaren som gör montage av det nya. Återkommer med mera info när något nytt inträffar. //havstulpan.
-
Hej och tack! Kör första året med original rostfri propeller (LaserII) kan hända den är rent av för stor för min motor, propeller är knepigt det svårt hamna rätt.//havstulpan.
-
Hej! Ja det bra pris hade bara styvt 2000kr på 115hk så det det höjdes drygt 1000kr. Skillnad där jag bor o sen ja nästan dubbelt äldre...fast man blir aldrig vuxen tydligen. Motorn beställer jag förhoppningsvis imorgon, eftersom ja lägger min i inbyte. Ev vill försäljaren se motorn då blir det lite trassel då båthusets utsida där är det snö...alt han åker hit kollar motorn så vi är överens. Den är kanon men förstår honom med i så fall. Nej isen det dröjer tar nog 3 veckor till innan den går, det så grunt i min vik, ev så har snön isolerat kanske går fortare. Jag kommer sjösätta direkt då och får sedan ta upp båten åka in få allt det nya monterat för att åter sjösätta inköra. Ska sedan rapportera in mera in detta forum. Lycka till alla ni andra som ev har liknande i tankarna eller som vill finlira på det ni har. vi höres. //havstulpan.
-
Tack! Hoppas paddel/pitot ingår, luft temp ok då vet jag det.//havstulpan
-
Hej igen! Försäkring har jag löst har valt en med hörgre självrisk kommer då ner till ca 3300kr per år. Till Bella: Jo eftersom instrumenteringen tillhör motorn så blir den ny. Jo kan i och för sig välja annat fabrikat har kollat på det men det är mycket som talar för optimaxen bl.a är det vikten sen är den 2-takt direktinsprutad som jag vill ha. Evinruden är okej men jag väljer Optimax, jag har inte haft en bättre motor, det finns säkert en massa på forumet som vill hålla med. Mercury har verkligen lyckats komma tillbaka där de hör hemma ifrån att ha varit riktigt dåliga ett tag. //havstulpan.
-
Hej! Tankgivare funkar säkert oavsett fabrikat bara ohm talet stämmer. Har man både paddelhjulsgivare skovelhjul och pitot givare...är säkert så annars får man inte vatten luft tempen? Att det inte finns se ett schema hur man kopplar hur vad man behöver mm. //havstulpan.
