-
Innehålls Antal
248 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av havstulpan
-
Visst är det så den reagerar ner till noll sedan för att starta...tyvärr har ja ett annat fel..så fort den når upp mot 2000 varv så faller den till noll igen! Kan det bero jag är på land ej får motstånd genom vattnet att varvet ändrar sig för fort på land genom musslan Har snart inga teorier kvar då ja även bytt varvräknaren. Tacksam för alla tips ja kan få. //havstulpan.
-
Hej! Tack för tips....ja ficken ide tanke...ja provat på land...kanske måste vara ett visst motstånd...varvtalet blir för snabbt...ja har aldrig provat i vatten...men det säkert fel Ni har ju gjort det strulat lika...så tråkigt inte hitta felet..är det någon som har elschemat var kan ja finna andra elkabelns ände? Annars det som att leta i en höstack...vilka kabelparter går vidare till motorn? Förstår flera fasdtnar i de 4:a signallamporna summern. De som återstår är de intressanta finna...i värsta fall blir det att rycka tamp hitta vart de går in tar vägen. //havstulpan.
-
Hej! Tack för alla tipsen kanon!! Jo motorn går perfekt nu kanon det med! Jag provat starta den nu 2ggr per dag får gå 30 min varje gång här på land med inkopplad mussla för vattentillförsel. Ändå svårt känna mig trygg..bygger om reservdunken så jag kan göra den till en snabb omkoppling till en vanlig tank 23 liters. Där har man mera kontroll om det skulle börja strula mera...givetvis startspray med. Återigen tack alla! //havstulpan.
-
Tack för tipsen! Det tar ja till mig, väljer nog fylla den full för det var ingen höjdare tömma den tom med blåsan. Då kommer ja köra med K-sprit i hela säsongen för säkerhets skull 0.5 L/ 100L bensin. Då borde inte smörjningen påverkas. Kan kanske ge en extra pyts i bensinen för att kompensera med. För mig tror jag att ja hade kondens..sen droppen med den dåliga bensinen. Provstartat just nu och den startar går perfekt. //havstulpan.
-
Hej! Har fast tank 80 liter i min RYDS 530GT råkade ut för riktigt tråkig sak i helgen, fyllde på bensin jag hade som var 6 mån gammal med dåligt ansluten kork. Hällde i den efter en stund så märkte ja motrn började gå dåligt sen stanna! Sen omöjlig få igång fick då med blåsan pumpa ur all bränsle såg på den att det inte var färskt sen i med massor av nytt, men risken jag säkert har mera gammalt kvar kanske även kondensproblem allt tillsammans då ville inte motorn. Men med ny soppa massor av startgas så gick o går nu otroligt bra igen. K-sprit kan man ha det kontinuerligt för att motverka kondens i en rostfri tank? Ja hällde i chockade med 1 liter K-sprit nu hoppas slippa...för vilket krångel få motorn ren från den gamla soppan...nu ja lärt mig inget snåleri med gammalt men man har ju det kvar i tanken ändå...med bilar säger man ju så mycket soppa kvar i tanken som möjligt inför vintervilan borde gälla samma med fast båttank, är det flera som råkat ut för motorstörningar pga kondens eller gammal soppa? Innan ja kom på felet...oj jobbade på allt från brusten topplockspackning (tändstiftena blöta) till el fel (men motorn tände med stargas) bra kompression 11-11.5kg på alla 4 då bara bränslet kvar. Tacksam för dialog tips. //havstulpan.
-
Min Johnson 115hk varvräknare startar upp så bra men strax innan 2000 varv faller den till noll för att åter fungera upp till samma varvtal sen noll! Ja provat byta varvräknare men det lika ändå, anslutningarna ser fina ut inget glapp vid varvräknaren. Det är original OMC varvräknare med 4st varningslampor nedertill. Jag har inget kopplingsschema jag vet inte var den är ansluten i motorn...på magneten..eller någon tändspole går kablaget först till körreglaget? Det retar mig enormt inte hitta felet alla ni vetgiriga duktiga så tacksam för tips i ärendet. Jag vet någon haft samma problem förut här i forumet kontakta mig gärna! Tack på förhand. //havstulpan.
-
Har precis nu monterat klart min hydraulstyrning från Flotec Marin, den är nu luftad och klar och vilken skillnad got den gamla tråkiga wirestyrningen med dess glapp och kärvande, kan verkligen rekommendera alla som står i valet köpa en hydraulstyrnig...inget att vänta på!
-
Håller med föregående talare...det är otroligt krävande för maskinerna vad det gäller både bil o båtpolering, de enklare maskinerna har inte den fullelektronik som gör att inställt varvtal bibehålls konstant trots hård belastning det enklare stannar om du belastar dem allternativ de kommer att brinna upp har väl rotorn blivit varm i dem så är det nästan omöjligt kyla dem då all koppar i lindningen alstrar värme. Nej den säljaren på Jula vet inte var FLEX är. En FLEX är en kompis för livet och ger resultat när man får träna ett tag.
-
Tack för upplysningen! Då kanske man likna den mera mot direktinsprutade kanske är lite rappare men bränsleförbrukningen går nog inte jämföra...
-
FLEX är outstanding visserligen dyra men du har den livet ut har haft vanliga enkla från JULA o Rusta men inget att ha de klarar orkar inte av ge värme i underlaget som krävs för ett riktigt bra resultat både vad det gäller båt och billack. Autosol i kombination med FLEX gör gelcoaten skinande vit tar dessutom bort ev repor på ett enkelt sätt. FLEX är ofta yrkesmannens val. Lycka till.
-
Hej! Är det någon som kan säga mig vad Johnson Fast Strike motorerna står för lika så Evinrude Intruder är det motsvarigheten till Fast Strike? Fast Strike borde ju vara en skillnad mot de vanliga modellerna av motorer hette inte övriga modeller OCEANRUNNER? Var det en vassare motor den o Intrudern? För nån skillnad borde det vara jämfört med övriga de hade väl inte 2 lika modeller med annan färg o kåpa bara? Min 115 är en Fast Strike från 1996. Har försökt på nätet söka äldre försäljningsbroschyrer mm men inte lyckats. Tacksam för alla tips.
-
Hej! Funderar på att byta min 115hk Johnson mot en 150hk Johnson Oceanrunner vet någon om ficht o runner är båda 2 direktinsprutade är det bara olika namn på lika motor? Modellen jag är intresserad av är en från år 2000. Vet någon vikten Johnsonen? Jag vet att Fichten är lätt för sin storlek, min 115hk väger runt 146kg. Eller ska man vänta satsa på en tidig modell av Mercury optimax 150hk istället? Jag haft 2 Johnson på raken nu och är mycket nöjd med båda men känner inte till de större motorerna så bra. Har någon nåt tips var jag kan köpa en 150 mellan 96-05. Yamahan tror jag blir för tung. Båten är en RYDS 530GT där jag sett flera som har 150hk kanske får förstärka akterspegeln med duralaluminium på båda sidorna sen bulta ihop. Tacksam för alla svar. Senast ändrad av havstulpan | 03 mars 2008 | 17:08
-
Hej! Har nu monterat stövöglan fick sätta den ovan listen en bra bit akterut det omöjligt hitta någon plats där ja monterade den var ändå så himla trångt otroligt svårt komma dit med verktyg..tillslut ett litet spärrskaft med lång 23mm hylsa...puhh...Nu är den där o jag o försäkringsbolaget är nöjda.
-
Tack för alla tips nu gäller det vara vaken på båtmässan det märker jag! Jo steglisterna ska hjälpa till lyfta båten upp i sjön enligt vad jag läst om. Den båttypen går verkligen kanon i vattnet. Nu gäller det bara att få det optimalt. Trevlig båtsommar.
-
Ännu ett stort tack! Du lärt mig mycket. Nu återstår prova vad den presterar med original hissningen och alupropellern, tyvärr hinner jag inte göra detta innan båtmässan i Älvsjö det hade varit kanon vetat vilket varvtal den låg på så man kunde prata med någon specialist på stålpropellrar. Det finns ju så många olika fabrikat...vad tror du om stigningen? Kan kanske gå upp till 21 om jag hissar den ytterligare vad tror du ett hål hissning gör i varvtalsändring? Har du något fabrikat på stålpropeller du rekommenderar?
-
Hej! Tack för dina synpunkter ger mig mycket hjälp! Men hissa ett hål mera kan man väl inte göra?? Fullt ut vad menar du då? Kavikationsplattan är ju redan lite över båtbotten...
-
Hej alla! Jag köpt en RYDS 530GT med en Johnson 115hk 2-taktare jag har ej kunnat provköra den ännu har några frågor vad är det för rek. varvtalsområde på motorn är en V4 -96, propellern som sitter på är en aluminium stl 14x19 verkar det vettigt tror ni? Jag åker oftast själv eller så är vi 2 som åker jag är ute efter att få så mycket fart på den som möjligt (gissar den borde göra 40-42 knop nu) ? acceleration är inte så viktigt. Byter säkert till en stålpropp senare men vill testa mig fram först, motorn sitter i andra hålet uppifrån och kavikationsplattan är något högre upp en båtbotten. Har ni propellrar över är jag intresserad med. Tacksam för alla tips.
-
Tack för ditt tips. Jag var inne på samma sak som du sätta en på sidan...men det lika illa där det är helt igenplastad och det är det framåt oxå de måste ha monterat pollare pulpit och stävöglan innan flytelement och sen inplastning, jag ser det ända såga eller slipa ett hål för att komma fram till stäven.
-
Hej! Vad glad du gör mig om det är så! Jag tvärsäker den var kaputt. Tack för det tipset!
-
Hej! Min varvräknare har fastnat vid 1 vad tror ni man kan göra...bara slå hammaren i den eller tror ni den går att plocka isär, det är den typ av varvräknare som har 4 extra funktioner i sig så som larm för temp olja mm. Eftersom ja köpt båten nu i vintern så har jag inte kunnat testa om den överhuvudet taget fungerar. Tacksam för alla tips jag kan få...snart båtmässan i Älvsjö så ny lär det nog bli..
-
Hej! Jag ska ersätta eller komplettera den ynka 8mm öglan jag har i min RYDS 530GT till en 14mm klass3 ögla. Trodde det inte skulle bli nåt problem...men hur i helsicke kommer jag åt att för o huvud taget se åtkomsten av muttrarna är ju bara plast så långt man kan se, tänkte då sätta den på ena sidan ovan listen i stäven men där oxå bara plast....hur har ni gjort alla ärliga båtägare? Har ni tagit sågat hål för att nå fronten osöker göra det i såfall rädd man förstör båtens säkerhet i flytförmåga? Tacksam för alla tips jag kan få.
-
Hej! Tack för det och tack för tipset, ska söka på det för hydraulstyrning blir det. Ha det bra.
-
Hej! Letat länge efter en riktig kraftig styrpulpetsbåt så det blev en RYDS 530 GT Jag läst mycket om den upplever des höga fribord som går bra i sjön och tål en stor motor, den har en motor 115hk Johnson från 1996 med endast en ägare på båt o motor, detta ihop borde väl resultera i ca 40 knop med originalpropellern gissar jag eller vad tror ni? Satsar kanske på en stålpropeller om något år. Jag tycker dock att styrningen känns degig känns övervägande att skaffa en hydraulstyrning istället. Vad tror Ni fabrikat pris mm. Tacksam för massor av tips och synpunkter. //Havstulpan
