Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026

havstulpan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    248
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av havstulpan

  1. Hej! Intressant höra du hade äverdimensionerat, du hade 4-takt kan tänka mig 90hk optimax känns mera rapp, fortfarande väljer jag mellan 510 eller 568 eftersom 90 115 är samma block så kan man leka med tanken att chipa en 90:a finns ju företag som erbjuder det på blocket. Lika 135/150 går att chippa till 175hk för en inte alltför dyr penning. visserligen blir det större påkänning på akterspegeln men man behöver å iandra sidan gasa så mycket måste däremot göra massor på vridet accelerationen. Ännu lite mera plus för 568 tycker den verkar nera rejäl tycker den har lite mera utrymme i båten blev bortskämd med min 530GT där. //Havstulpan.
  2. Hej! Tack jag tror det är det optimala för mig en 568:a tror 510 blir för liten även om ben stor dagens båtar sämre i det praktiska om man t.ex jämför med gamla 530GT som var perfekt packa i. Nu får jag nog satsa på en 568:a väntar ännu på någon som har erfarenhet av större motorer. Tack så änge.
  3. Hej! Jo det jag vet. Alla moderna båtar är snällt certifikaterade...vill man leva så okej vissa vill ha mera fart på båten..få ut mera...betala mera i försäkring betala mera bränsle...och då måste man respektera dessa som vill ha mera körglädje även på sjön och inte bara på landbacken.
  4. Hej! Kul intressant känner kanske som 510:en som ligger mittemellan är den mest intressanta då vi oftast åker 2st i båten, det skiljer ju ca 25000 på båtarna mot 568:an då ja inte åker så himla långt ut på havet även om det händer o det blåser så tror ja kanske mera på 510GTI för mig då jag hellre villig satsa lite mera på motorn där det inte skiljer lika mycket som på båtarna är det ingen som haft har en 115 hk optimax på en 510GTI viktskillnad mot 75hk är ju ynka 7kg....förstår akterspegeln är kraftigare på 568 men säker ändå haft ännu äldre typ RYDS HAJEN 495 hade 100hk powertrim på den den äldre inte sån teknik som dagens båtar har den gjorde ca 41 knop och för den tidens mått gick fantastiskt i sjön. Så då borde dagen 510GTI vara betydligt bättre o då är det inga problem. Så tacksam för flera tips och svar då det finns massor av RYDS ägare. Tack så länge //havstulpan.
  5. RYDS 478GT 510GTI 568GTI med starkare motor (ej fyrtakt pga tyngd och lite slöare). Hade tidigare en RYDS 530GT som jag var väldigt nöjd med denna hade 115hk motor och gick hur bra som helst. Nu funderare jag på att köpa lite nyare båt och motor. Van med den med stark motor vill forts. så så jag väljer mellan Ryds 478GT då med motor Mercury Optimax 75-90hk eller RYDS 510GTI med 90-115hk eller RYDS 568GTI med 115 alt 135hk optimax. Jag vet Mercury RYDS samarbetar har vissa erbjudanden men vill hitta en säljare som villig byta mot lite starkare motorval för att få lite mera snurr. Har någon erfarenhet av någon av dessa val så är jag tacksam för tips både det tekniska även fart och så bra båtfirmor. Tack på förhand. //havstulpan
  6. Tack för det tipset. Skall då ringa dem efter helgen.
  7. Hej på Er! Jag skulle vilja ha tips var man kan få tag på köpa knappen på reglaget för powertrim den har nämligen gått sönder på mitt reglage, reglaget är OMC och är infällt (se bild), eller är det någon som har ett reglage liggandes och vill sälja det till mig? Tacksam för alla tips.
  8. Hej! Det går utmärkt med en högvarvig rak slipmaskin med påsatt Scotch sliptrissa som är väldigt flexibel, just gjort det och blev perfekt. Nu bara måla med vilken färg då? Lycka till.
  9. Tack så mycket för den länken! Kanonpris som jag spar i favoriter. Men impregnerar till nästa säsong. Mvh Kent.
  10. Hej! Nu vaknade jag fick se din bild!! Vad roligt få se en till Sunbird äntligen! Verkligen fin din med!!
  11. Tack! Tycker hon har fina vackra slanka välsvarvade linjer...som exploderar till full kraft verkligen sträcka ut om man så vill, har inte sett någon mera av denna modell varken här på nätet eller i verkligheten, hon föddes 1991 over there och blev stor direkt med en OMC Cobra V8 som ligger o ruvar där bak...I vinter gäller: hamnkapell blir nytt, impregnering av det stora kapellet (slide master alt. ship shape får det bli) sen ska nytt golv in bort med stolar o handfat sedan blir det luftigt undergolv och över det det tåligaste laminatgolvet (skeppsgolv) som ser ut som riktigt nåtad teak, teak det bästa men för ömtåligt tycker jag sen blir det större tyngd.Växelwiren ska bytas alt gör jag det själv eller oxå lämnar jag in den innan sjösättningen i vår. Ska lägga in lite flera bilder med. Nu ämnet spårat ur men roligt det med för det gäller hålla livet uppe i dessa trista vintertider...vi höres!
  12. Hej! Är det dyrt? Det finns inget mallat till båten utan de måste göra från grunden detta var lägsta priset dyraste var 16500kr. Men jag kör med impregnering och ser hur det funkar. Detta kommer bara användas när vi ligger kvar annars är det nercabat och handkapell vid bryggan som gäller. Skickar med en bild på båten.
  13. Hej! Beställde idag ett hamnkapell hos sadelmakeriet jag fick tipset att välja ett i kraftigt nylonmateriel (minst lika stark som kapellväv) som de rekommenderade lättare hålla snyggt från måsskit sen lättare stuva undan, sedan har det 210cm bredd så man slipper skarvar, priset var 4200kr inkl mallning och öljetter, förstärkning för stötta i mitten, mitt kapell är ca 7 kvadrat. Fick även pris på fullkapell det kostade 13600kr inkl allt detta i Markilux 37 kapellväv då med 4 dragkedjor, delbart i mitten, och en ruta baktill.
  14. Hej! Ja det blir till att ta fram bästa skjumåttet märker jag...
  15. Tack då ska jag kontakta dem och hoppas ja klarar av byta den själv.
  16. Hej! Oj det trodde jag inte...hade hört växelwiren kostade runt 1500kr skulle inte vara svår att byta?? Nän sagt enda specialverktyget en förlängd hylsa? Ja nu verkligen osäker.
  17. Hej! Tar åt mig Era tips..kanon!! Tack!
  18. Hej! Jo lär väl försöka med det först säkert längesedan det gjordes efter det läcker som ett såll....
  19. Hej! Jag skulle vilja ha tips hur man går till väga när man ska byta växelwire om det är något speciellt som man måste tänka på, går det ansluta märka upp som den gamla? Hur kommer jag åt wiren? Vad kostar wiren? Tacksam för tips.
  20. Hej! Jag undrar om ni kan ge mig ett ungefärligt pris dels på ett vanligt kapell samt ett hamnkapell till en 22 fots DC (Sunbird 218 Corsair) Det gamla läcker in när man tar vattenslangen för att göra rent det, men det kanske går att impregnera igen för att åter bli tätt. Tack på förhand.
  21. Hej! Så här ska ni göra: Svart kabel är jord till lampan (G), mörkblå är belysningsplus till lampan, ljusbrun eller vit/brun är trim/tilt impulsen kopplas på (S), och den lila är tändnings och kopplas på (l). Detta är originalkopplingen för Johnson Evinrude. Lycka till. //havstulpan.
  22. Hej! Så här ska ni göra: Svart kabel är jord till lampan (G), mörkblå är belysningsplus till lampan, ljusbrun eller gul/brun är trim/tilt impulsen kopplas på (S), och den lila är tändnings och kopplas på (l). Detta är originalkopplingen för Johnson Evinrude. Lycka till. //havstulpan.
  23. Har nu sjösatt och problemet är lika i vatten så det har inget att göra med att det är för lite motstånd vid körning med vattenmussla på land. Fick tips om laddningsregulatorn skulle vara trasig men mätt med multimeter och den laddar så sakta o fint men så fort varvet kommer mot 2000 då pladask till noll igen...kontrollerat alla kontaktblock o varför ska de vara just vid samma varvtal den slutar fungera? Lurigt..tacksam för tips//havstulpan
  24. havstulpan

    båtkörkort

    Säger bara bläääää uppvuxen på sjön...56år när förslaget träder in ska man då börja läsa för ett körkort..blir så arg. Nej ett körkort kan vara bra men sätt det som en ren åldersgräns ex vis över 30knop 25 år 20 knop 18 år 10knop 15år, det vansinnigt alla vi som bott på sjön o som börjar komma upp till pension snart saka börja plugga till ett körkort för att visa att man kan köra båt....tänk om det ändå blev val i vårt land...//havstulpan
×
×
  • Skapa nytt...