Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

havstulpan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    248
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av havstulpan

  1. Var till min servicekille idag och frågade igen om Laser II och han visade mig att det börjar på 20 och det är den som jag har, ingen annat hade för mig det var 21. 20 och uppåt för mellanväxelhuset till Optimax dvs upp till 115hk. Optimax 135hk och uppåt är de som har stora växelhuset.
  2. Min handlare servicekille slog upp i katalog och sa att den minsta är 21 för upp till 115hk (mellanväxelhuset). Den 20 som tidigare inlägg köpt är troligtvis till det större växelhuset som börjar på 135hk Optimax mm. Om det finns LaserII 19 till 115hk så har han gett mig fel uppgifter tyvärr. Samma mekaniker som är väldigt erfaren av tävlingskörning bl.a sa att det ingen fara hissa fullt upp, det som kan begränsa sa han är att båten kan vara trög få upp i plan. Jag har problem med vattentrycket avtar efter 3000 varv, köpt impeller idag och hoppas det är det felet byter hur som helst så är det gjort.
  3. Tack så jättemycket för alla tips! Har just varit köpt en impeller för 289 kronor. Så det blir att meka i denna vecka.
  4. Hej! Skulle vilja lite synpunkter tips då ja skall byta impeller på min Optimax 115hk pga att den ger för lite tryck. På tomgång visar Smartcraft instrumentet 2.4 PSI och som mest vid 3000Varv 10.4PSI vid fullgas så sjunker trycket till 4.5PSI för att då larma för hög motortemp 163F. Någon som vet om man köra utan POPPET ventilen om den skulle gå sönder? Har provat köra utan termostat något bättre kylning, den är testad i varmt vatten och fungerar. Så nu är det bara ta upp båten o byta impellern men är det svårt är det något speciellt man bör tänka på, jag hört läst att växel ska ligga i framriktning varför? Är det något vattenrör som måste tas bort eller tätar det automatiskt när man sätter samman neder mot överdelen. Tack på förhand.
  5. Laser II börjar på 21 när det gäller mellanväxelhuset dvs upp till 115hk, 135 och uppåt med stora växelhuset så finns det 19. Jag har 21 på min 115hk och det kan ja verkligen rekommendera, motorn hissad 2 steg dvs 2 fria hål upptill. Jag fått problem med vattentrycket det minskar från 4000 varv och uppåt för att sedan larma så jag måste ta upp den i veckan och byta impellern. Jag ska då samtidigt hissa den ytterligare ett hål då denna propeller tål det har sånt bra grepp och jag kommer förhoppningsvis komma perfekt på maxvarvtalet.
  6. Hej! Tack så mycket för tipset, har tylingen missat denna meny, ska kolla ändra idag.
  7. Hej! Jag tyckte PDF filen ja fick såg ut att vara till en V6:a? Då är det 2 termostater rätt. Ja varit till båten och plockat av kåpan (4st M8 bultar) och såg att det såg ut som ishopmarine sprängskiss...puh tänkte jag. Sen lossade ja kåpan fann termostaten o den andra ventilen när ja tog bort termostaten såg ja gummipackningen var dålig...trodde det felet kanske så ja prova utan termostat. Det ja upplevde då var att ja kunde köra längre tid innan den larmade...Nu hade ja papper o penna reg alla tryck och tempvärden. Tomgång 2.4 PSI/87F. 2000varv 8.5PSI/96F 3000varv 10.4PSI/96F 4000 Varv 7.7PSI/96F. Sen provade jag max såg då att temperaturen ökade markant då bara 4.5PSI när den började larma vid 163F! Trycket borde väl öka hela tiden upp till maxvarv, impellen snurrar ju fortare o fortare? Jag tydligen säker förut på att vattentrycket ökade hela tiden stabilt men så ej fallet. Nu provade ja på tomgång såg skvallerstrålen öka men när kritiska varvtalet drygt 4000varv såg ja den avtog lite istället för att öka! Låter det inte som impellern i alla fall? Kan den torkat sliten i navet motorn knappt använd men den är från 2004 uttagen 2006? Köper beställer en ny på Måndag hur som helst. I samråd med min servicekille så det inget annat som kan spöka få sådana här konstiga fel. Larmet överhettning han tydligen före lågt tryck larmet. Impellen fungerar ju forffarande på lägre varv...tack för alla tips. Värt hur mycket som helst ska ni veta.
  8. Hej igen! Kollade ishopmarine.com enl denna länk: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0001709&path=MM~A0000001~M0000077~M0000078~C0001709&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM på mitt motornummer och det lika med alla 115hk optimaxer samma bild får jag fram och det bara en termostat och poppventil verkar sitta bra att komma åt. Återkommer senare när ja kollat på motorn.
  9. Hej! Tack för tipsen. Tror inte på impellen jag näst intill tvärsäker på att vattentrycket som registreras i Smartcraften ökar med högre gas. 2 termostater det visste jag inte? Då ska ja försöka lokalisera var dessa kan sitta och i såfall prova ta bort dem. Tack så länge.
  10. Hej! Är det någon som vet hur jag ändrar från Fahrenheit till Celsius från PSI till BAR på Smartcraftinstrumentet på Mercury Optimax jag kan inte se något i manualen hur man gör. Tacksam för tips.
  11. Hej! Har fått en underligt retsamt fel problem på min Optimax 115, när jag försöker ge gas ovan mittläge så ser jag hur tempen stiger på Smartcraften för att gå i topp då bryter motorn gasen och larmar. Kör jag sakta eller står på tomgång o gasar då inga problem då går tempen ner istället. Kör jag sakta framåt så är tempen ca 138gr Fahrenheit, mellangas då bara ca 91 grader Fahrenheit men drar jag på då stiger den och då ingen betydelse om ja ångrar mig går tillbaka till sakta körning den forts gå mot max. Så irriterande. Sökt på google overheat verkar vara ett vanligt fel? Enligt de utländska sidorna jag stött på? Nån som råkat ut för det? Det inget fel på kylningen kylvattnet funkar kommer perfekt, ser på Smartcraften hur vattentrycket ökar med gasen. Kan det vara någon ventil som hänger sig? Termostaten? Men varför bara då ja går från mitt mot maxläge på reglaget. Typiskt nu när man mest behöver den. Motorn bara gått 55 tim. men garantin gått ut.
  12. Hej! Låter nästan som att din motorbrunn är för grund för att montera hydraulstyrning? Jag har själv en RYDS 568 där är det rejält med plats utrymme även att tilta motorn. Det kanske finns specialfästen montera när det tar i som i ditt fall. Lycka till.
  13. Hej! Du får ta bort själva reglagearmen sen sitter den skruvad från baksidan, du måste köpa original dels för att den ska passa exakt sen är de ingjutna kablar för att det ska bli helt tätt, finns ingen knapp som är den andra lik, jag tror du får betala runt 400kr hos OMC handlaren. Jag kollade ELFA innan jag bytte men de har inget som duger passar. Kablarnas färger är kanske inte lika men det är bara 3st så det enkelt mäta ut vilken som är till vad. En plus och en till vardera riktning.
  14. Hur skulle du kunna få det? Ser inte oljan ren och fin ut när du luftar?
  15. Hej! Både Mavimare och Baystar som jag haft, ger samma tröghet oavsett hastighet och tiltning, jag kan styra med fingret genom rattekern så lätt går det. Du har helt klart något fel, först det där med glappet det ska inte finnas om du har luftat ordentligt, rattpumpen ger tryck till cylinderns ena sida beroende vilket håll du vrider och den svarar direkt. Sen så ska den stanna på samma läge. Det ska inte hacka något alls. Jag börjar tro du antingen har ett litet läckage i någon koppling slang. Har för mig Malvidare hade en koppling man gängade först fast i slangen har du fått in dessa ordentligt i botten? Kopplingen behöver man inte sen dra speciellt hårt. Känn runt alla kopplingar slangar med fingret om det är torrt får absolut inte vara någon fukt. Annars så får du prata med den du köpt det av är ju garanti exvis cylinderfel eller rattpumpen, flera delar är det inte. Lycka till igen.
  16. Du klarard det med hjälp av en kompis, du behöver en motorlyft sån som är för bilmotorer, eller något likvärdigt (kran travers lyftblock). Du fäster en lyftögla i svänghjulet. Sen bar lyfta...glöm ej täta alla genomföringa med sika sen bara.
  17. Hej! Hissad ett steg..du har ett fritt hål kolla på motorbultarna. Detta montage är det vanligaste det som verkstaden använder när det gäller optimax motorer. Det går inte sätta den stumt får då inte plats i motorbrunnen, det jag gjorde var efter mont av Lase ll propeller hissa den ett hål till, greppet otroligt från denna rostfria propeller. Enligt proffs som jag rådfrågat så kan jag hissa den ytterligare ett hål steg för att få mera båt ur vattnet vilket ger högre varvtal och lägre bränsleförbrukning. Denna hissning får dock ble till nästa säsong. Lycka till.
  18. Hej! Hissad ett steg..du har ett fritt hål kolla på motorbultarna. Detta montage är det vanligaste det som verkstaden använder när det gäller optimax motorer. Det går inte sätta den stumt får då inte plats i motorbrunnen, det jag gjorde var efter mont av Lase ll propeller hissa den ett hål till, greppet otroligt från denna rostfria propeller. Enligt proffs som jag rådfrågat så kan jag hissa den ytterligare ett hål steg för att få mera båt ur vattnet vilket ger högre varvtal och lägre bränsleförbrukning. Denna hissning får dock ble till nästa säsong. Lycka till.
  19. 21 Laser ll rekommenderar jag otroligt bra grepp och acceleration, Vissa vill ha 19 men det finns inte för motor upp till 115hk utan bara för V6 (135hk och uppåt stora växelhuset). Min hissad 2 hål greppet är så bra att jag kan kommer hissa den ännu ett hål för att komma till maxvarvtalet. Lycka till.
  20. Hej! Det ingår ett förvaringsfack under ratten på 568:an. Perfekt för sjökort mm.
  21. Hej! Då har du luftkvar om det kommer bubblor dessa räcker för att du får det problem du beskriver. Jag snurrade ganska intensivt på ratten så rattpumpen fick arbeta, det tog inte lång tid alls att lufta. Jag använde en 1 liters flaska olja som var med satte en gummislang plastkork på den och tog upp ett hål i botten på flaskan så att det inte skulle bli vaccum. Då sjönk oljan sakta samtidigt med att ratten snurrades. Prova med att strypa luftventilen samtidigt som du fortsätter snurra på ratten så det inte kan rinna tillbaka. Gör så på båda sidorna. Detta kräver en medhjälpare. Lycka till.
  22. Hej! Sumpan du har säkert en luftficka som gör det stora glappet du ska inte kunna rubba motorn så. Rattpumpen kan du vrida hur många varv som helst begränsningen i rattutslag bestämmer cylindern så fortsätt lufta, är det lika åt båda hållen är det bara åt ena hållet? Är det bara åt ett håll då luftar du bara ena ventilen. Lycka till.
  23. Hej! Jag hade den nya modellen montera den 2008. Nej de går inte lägga i en sling de är alldeles för hårda för det, slangarna går in parallellt rakt in i cylindern på varsin sida. Om du monterar cylindern sen gör en markering i motorbrunnen rakt mot anslutningarna på cylindern detta med motorn fullt nere. Tilta sen upp motorn fullt gör en ny markering. Nu ser du hur mycket de rör sig du får sedan skaffa en gummibälg som klarar det området, Baystaren behövde inte samma stora rörelse.
  24. Hej! Jag haft både Mavimare och Baystar båda på 115hk motorer. De är bra båda 2 men håller ändå lite mera på Baystaren av den anledningen den är lättare att montera rattpumpen på Baystaren var lite invecklad i onödan med pinnbultar och olika ringar, sen upplever jag Baystar bättre när man ska tilta upp motorn den ändrar inte läget på slangarnas vinkel lika mycket. Kndes lite olustigt tilta upp Mavimare fullt upp det kändes inte riktigt bra. Baystar tiltar jag uppfullt utan problem. Baystar är ju Teleflex så det är nog lite mera känt kanske håller reservdelar längre. Men o andra sidan rätt skött monterat så är båda 2 bekymmersfria. Ja tror alla styrnngar går lika lätt det är ju bara en rattpump som pumpar olja till en cylinder så är det bara rätt luftat så blir det så bra. Rattvarven är inget ja tänkt på om det skiljer något men det är marginellt i så fall. Priserna tror jag är ungefär lika Mavimare kanske något billigare komplettpris. Lycka till.
  25. Har bara de 2 bakre dynorna med i båten de sitter kvar under pulpetöverdraget tidigare förvarade jag dem i en plastsäck i utrymmet under soffan baktill. Men det funkar kanon tackvare pulpetöverdraget. Fick hjälp av min snälla flickvän som sytte ett nytt i kapellväv istället för originalet i nylon.
×
×
  • Skapa nytt...