

MrMe
Medlemmar-
Innehålls Antal
326 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
11
-
Så var det dags att liva upp den här tråden igen..... Efter en rätt skaplig båtsommar ligger non nu instoppad i tältet vilket brukar betyda lite nya projekt som kanske kommer dokumenteras här. Sommaren 2025 fick en trög start på grund av en trasig dieselpump men första veckan på semestern var den ersatt och sedan dess har det fungerat förhållandevis bra. Totalt blev det 36 nätter ombord, cirka 370 distans och knappt 50 timmar på motorerna. Att skriva en "2-do-list" brukar vara ett bra slöseri med tid att lista saker som man ändå inte kommer göra, men jag gör ett försök: 1. Nytt kapell Här vill jag ha en bättre konstruktion och jag kommer behöva leja bort det. Räknar med att det blir snuskigt dyrt. I samband med detta vill jag också göra om de fula rostfria bågarna i targan till något snyggare. 2. Färdigställa sittbrunn De soffor jag plastade här om året fick på grund av tidsbrist monteras in utan att de var riktigt färdiga. Dessa ska snyggas till och kompletteras med ryggstöd. Det kan också bli att en symaskin inhandlas för att försöka skapa lite finare dynor än de temporära jag häftade ihop 3. Motorer Motorerna går riktigt bra. Innan upptagning provade jag att maxa båten och båda varvade villigt upp till maxvarv 3700 varv i 25 knop. Ena ryker mer än jag vill och den andra är fortfarande en smula inkontinent. Tanken är att alla spridarna ska kontrolleras/justeras under vintern. Har också ett elfel som gör att vissa varningslampor inte fungerar vilket jag vill få ordning på 4. Solceller Jag saknar verkligen solceller och jag har några olika alternativ. Antingen ett par klassiska "hårda" uppe på targan. Det kommer fungera bra och är enkelt och billigt. Dock finns risken att det ser ut som en Formel 1 vinge uppe på båten. Ett annat alternativ är tunnare solceller som monteras på det stora fördäcket. Det kan bli snyggare, kommer fungera skapligt men blir en lite jobbigare installation. 5. Sanera delar av botten Förra vintern sanerade jag akterspegeln från giftfärg och målade med epoxi. Efter två år ser det fortfarande riktigt bra ut så metoden verkar fungera. Jag kommer inte åt att göra hela botten med den float-on-trailer båten står på, men en del kan jag säkert fixa Vårrustningen har börjat!
-
Jag har också följt din fråga med spänning då jag är sugen på Niroxx men skulle gärna hitta ett billigare alternativ. 🙂 Ett alternativ om man vill ha en fin klädsel som är tålig och lite mindre "klibbig" än det konstläder man ofta ser är Silvertex. Det kostar ungefär hälften av Niroxx men då blir det ingen "alcantara-feeling"
-
Oj vad fort en tråd kan gå från att handla om reglering av båtlivet till det svenska skattesystemet 😀 Jag förstår den ursprungliga trådskaparens förundran över hur pass oreglerat sjölivet är, men till skillnad från våra olika båtförbund så är jag odelat positiv till denna "brist" på lagar och regler. Sjön är snart den enda plats vi har där vi litar på folks sunda förnuft och goda omdöme. - Jag är emot en lag om sjöfylla, men är ännu mer emot att köra båt på fyllan - Jag är emot en lag om båtkörkort, men ogillar när folk för över sin förmåga - Jag är emot en lag om körkort för vattenskoter men kan precis som de flesta andra bli mäkta irriterad på hur vissa av dessa beter sig - Jag är emot en lag om flytväst men förstår inte hur man kan ge sig ut på öppet hav utan - Jag skulle verkligen hata en lag om "båtbesiktning" men är angelägen om att hålla min båt i sjövärdigt skick Vi som ägnar oss åt båtliv har förmånen att ha en lag som är så nära en lag om sunt förnuft som man kan komma, lagen som handlar om gott sjömanskap. D.v.s. det är olagligt att vara korkad på sjön. Det var mina $0.02 till debatten 🙂 /Christian P.S. Jag har nog en del åsikter om skattesystem och cyklister också men sparar dem till en annan tråd 😉
- 26 svar
-
- 4
-
-
-
Som rubriken säger - söker med ljus och lykta efter en insprutningspump till AQAD40b /Christian
-
Hej alla, Efter en lång höst/vinter/vår med båten på land är den äntligen klar för sjösättning. I morgon lyfts hon i och det ska bli spännande att se vad som inte fungerar som det ska den här gången. Tidigare år har jag haft ganska omfattande förändringar under vinterhalvåret, men i år har det blivit lite mindre. Här kommer en sammanfattning: Gamla pentryt renoverat Spis borttaget, nytt handfat och blandare installerat. Alla ytskikt bytta och kompletterade då vissa täckskivor saknades. Ny belysning med dimmer, ett nytt IKEA skåp monterat där den gamla kylen stod och till slut teakfaner på bänkskivan. På det stora hela är jag nöjd - det ser bra ut och jag har fått mycket mer utrymme för tallrikar, glas, specerier och liknande. Renovering cirkulationspump styrbord motor I slutet på förra säsongen började cirkulationspumpen läcka. Då jag precis bytt på babord motor var jag smärtsamt medveten om hur dyra de var så i vinter har jag istället haft isär den gamla och fått hjälp att byta lager och tätningar. Får hoppas att den funkar som den ska. Då operationen kräver att värmeväxlare demonteras fick den även en rejäl rengöring och ett nytt lager färg. Tyvärr hade generatorn drabbats av läckaget så även den åkte jag på att byta. Installation av varmvattenberedare En 20 liters varmvattenberedare från Isoterm införskaffades och installerades i motorrummet. Detta ledde till en hel del nya slangar för färskvatten och ett par kopplingar på babords motor för att kunna värma vatten via motorn. Installation av landström När båten köptes hade den en landströmsinstallation som var direkt farlig så den slets ut redan första året. Nu var det dags att göra om och göra rätt så en normcentral sattes upp tillsammans med jordfelsbrytare, automatisk växel mellan landström och inverter samt några snabbsäkringar till tre olika uttag i båten. Motorservice Båda motorerna har fått ny olja, oljefilter, generatorremmar, bränslefilter, förfilter och filter till vevhusventilationen. I dreven tappades den gamla oljan ut och analyserades innan ny fylldes på. Förra året byttes bälgar, anoder och impellrar så dessa byts inte i år. Motorrummet har fått en rejäl uppsnyggning då drömmen om ett torrt motorrum fortfarande lever även om tidigare år varit långt ifrån torra.... Polering Efter att ha gjort några riktiga poleringar börjar jag nu få belöningen för tidigare års slit. I år blev det två poleringar (grov+fin) följt av ett lager vax och nu börjar faktiskt båten se riktigt anständig ut. Nu håller vi tummarna för att allt går bra i morgon och att vi får en säsong utan större missöden. /Christian
- 108 svar
-
- 3
-
-
Hej, Jag har installerat Diablo tankar som septitank i mina två senaste båtar och det har fungerat perfekt. Inga problem med dofter eller stopp under den tid jag haft dem. Har dock inte haft någon kvar i mer än tre år så hur de fungerar i längden törs jag inte uttala mig om. /Christian
-
Hej, Jag håller på med ett liknande projekt i min båt och tyvärr håller jag med om dina fasor. Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel, men så här gör jag: 1. Ta bort gammal lim och skumgummirester. Det som inte gått att ta bort "för hand" har jag slipat bort med excenterslip. Det är ett skitgöra och det smutsar ner men går ändå förhållandevis fort. 2. Den skrovbeklädnad som jag limmat direkt på skrovet har jag limmat med Casco Flex vilket fungerat bra och samtidigt ger ganska mycket tid för justeringar. Jag gjorde ett försök med kontaktlim men det hugger direkt så minsta fel går inte att åtgärda 3. Det absolut svåraste i mitt tycke är att få perfekt passform på bitarna av skrovbeklädnad då en båt är helt befriad från räta vinkar och har de mest konstiga former. Där det har varit möjligt har jag istället gjort en panel i tunn plywood som klätts med skrovbeklädnad med både lim och häftpistol. För mig har denna metod funkat absolut bäst. Panelerna limmas sedan på plats med silikon eller valfritt lim. Några av panelerna kommer jag försöka fästa med "Fastmount" som verkar vara en spännande produkt. Jag har köpt hem lite prover men inte använt dem än så jag kan inte säga hur bra deller dåliga de verkligen är Då jag inte upplevt båten som vare sig kall eller fuktig har jag, till skillnad från många andra, inte isolerat med liggunderlag eller liknande så där kan jag inte råda. /Christian
- 8 svar
-
- 1
-
-
Dags för en uppdatering Det går långsamt framåt, dels för att jag envisas med att förändra planerna, hamnar i några återvändsgränder men också på grund av att vissa moment kräver lite högre temperatur. Alla skåp är nu nerslipade och ommålade. Luckorna är folierade men här har jag börjat tveka om jag ska ta bort folien och köra på teak då det visade sig att allt var gjort i hyfsat fin teak innan varvet valde att måla dem. Skåpen har även fått belysning installerad i form av en aluminiumlist med en LED-slinga och tillhörande dimmer. Insidan av bänkskåpen är målad, nya vattenslangar installerade och duschpumpen genomgången och tillsnyggad. Väggpaneler klädda i ny skrovbeklädnad Fönster borttaget, uppputsat och ny isolering beställd Bänkskivan är omgjord och de gamla hålen är igensatta innan hela skivan kläddes i tunn teakfaner. Blev riktigt snyggt. Till detta har det köpts ett handfat i glas och en svart engreppsblandare. Men så är det det där med "medans-man-ändå-håller-på-projekten". Det kändes som en bra ide att ha ett 230V uttag för en kaffemaskin eller liknande. Dock har jag ännu ingen landström. Så projektet fick en vändning till att skapa en landströmscentral. Sedan tidigare har jag även en 1500W inverter liggande. Inte kan jag väl bygga ett 230V system utan att använda den. Sagt och gjort. Material till en landströmscentral är nu beställt: - Normcentral - Jordfelsbrytare / Personskyddsautomat - 3st 2-poliga automatsäkringar - Överföringsbrytare för automatisk växling mellan landström och inverter Tanken är att ha tre grupper med separata säkringar. Syftet med detta är att kunna slå av och på beroende på situationen. Ligger man på en klubbholme med begränsad el så kör man kanske bara batteriladdaren. Ligger man utan tillgång till landström och bara kör på inverter är det inte så bra att ha varmvattenberedare igång etc. De tre grupperna blir Batteriladdare, Varmvattenberedare, Uttag /Christian
- 108 svar
-
- 2
-
-
Hej, Jag kan inte råda om någon av de tre fabrikaten du väljer mellan då jag själv valde att installera en Vetus förra våren. Dock kan jag helt klart rekommendera att dra elen från startbatteri istället för separat batteri. Visst det blir lite längre kabeldragning och kabeln är dyr (min båt är lite större så jag körde 2x50mm2 x 2) men att slippa ha ett batteri under sängen är helt klart värt det. Även det batteriet behöver ju kabeldragning för laddning... Det verkar konstigt att eldragningen skulle vara mer komplicerad på ett av fabrikaten än de andra då det inte är särskilt komplicerade grejer. + och - med grova kablar samt signalkabel till Joysticken som även behöver ström. Det borde vara lika på alla eller? + kabeln ska naturligtvis vara avsäkrad och gärna med egen huvudbrytare. Jag kopplade dock min på befintlig brytare till ena motorn vilket funkar fint. /Christian
-
Snyggt jobbat - den här tråden har jag helt missat tidigare! Riktigt kul läsning!
- 30 svar
-
- 1
-
-
Snygg lösning och jag har kikat på färdiga boxar också. Dock har de gemensamt med alla lösa kylaggregat från Isotherm att de är för 80 liter eller liknande. Jag har varken behov eller plats för något av den storleken utan tänker mig snarare 20-25 liter. Det rymmer trots allt 50 burkar av vald dryck vilket är mer än tillräckligt. En stor box som bara ska kyla luft blir extremt ineffektiv. Ett alternativ skulle kunna vara att köpa ett begagnat 50l kylskåp alternativ en modern bärbar kompressorbox och slakta dessa för att få de delar jag behöver. Får fundera vidare....
- 108 svar
-
- 1
-
-
Nu behöver jag tips och råd Jag har funderat på att bygga en toppmonterad kylbox på cirka 20-25 liter för dryck men tvekat då ett standard Isoterm aggregat kostar ~7-8.000. I kombination med plast, isolering m.m. blir det ruskigt dyra öl. Jag har nu fått ett "Supercool" termoelektriskt kylaggregat till skänks och har läst på lite. De verkar vara "effektiva för att vara termoelektriska" men ändå rätt kassa jämfört med kompressor. Båten har redan kylskåp och tanken med den nya kylboxen är att slippa "kylskåps-tetris" så fort man ska ta sig en pilsner och kunna ha den "riktiga" kylen till mat och den nya boxen för öl. Vid brist på ström kan man ju alltid stänga av den och ha öl i kylskåpet, precis som idag. Jag har gott om plats att isolera under och vid sidorna av boxen så den borde kunna bli hyfsat effektiv Men.... att göra en ny box är mycket jobb. Om detta jobb blir bortkastat för att den drar så mycket ström alternativt bara levererar ljummen öl så känns det ju så där... Att köpa ett kompressoragreggat för 7-8.000 är i dagsläget inte aktuellt. Borde jag skippa kylboxen eller prova med Supercoolen?
-
Tack för snabbt och utförligt svar - ville gärna bekräfta mina misstankar. Det blir till att installera en ny givare. Efter en snabb googling ser det ut att bli ett nytt instrument också då Veglia inte följer vare sig US eller EU standard (0-340 Ohm)
-
Hej, Jag har varit och hjälpt en kompis med elen i sin båt där mycket var gjort enligt devisen "friskt kopplat hälften brunnet".Det mesta var bara att byta ut och dra om vilket gick utan problem, dock nämnde ägaren att bränslemätaren aldrig fungerat så jag började kika på den. Det visade sig då att föregående elektriker kopplat 12V på signalen till givaren varvid det slog gnistor vid bensintanken vid provmätning. Jag har aldrig sett en givare som ska matas med "+" men det här är ett för mig nytt fabrikat "Veglia" Fråga 1: Inte kan det väl vara så att denna udda modell verkligen vill ha 12V på signalkabeln?? Fråga 2: Om man ändå kopplar på detta sätt - kan man då förstöra givaren så att den inte fungerar? Jag har försökt att mäta resistansen i givaren utan resultat och misstänker att den är trasig, men tänkte passa på att ställa kontrollfrågan här då jag aldrig sett fabrikatet. /Christian
-
Så går 2024 mot sitt slut Tre månader efter upptagning börjar äntligen inspirationen och lusten att återinfinna sig. Var nere till båten och funderade på vad jag skulle sätta tänderna i och det råkade sluta med att jag rev det gamla pentryt för att ge plats åt något nyare, fräshare och mer användbart (jag har inte användning för två spisar).... Allt som inte var inplastat monterades ner men en del kommer säkert att återanvändas - vad vet jag ännu inte då jag inte har någon plan men just nu är teorin följande: Då vatten och avlopp redan är framdraget kommer jag nog ha ett mindre handfat. Det som sitter idag är väldigt djupt vilket tar upp alldeles för mycket plats i skåpet nedanför. Då jag inte kommer diska där nere så räcker det med ett grundare Överskåpen kopper förmodligen få ett nytt ytskikt och sedan återanvänas. Dock ska jag först se till att det finns en bra skrovbeklädnad eller liknande innanför så att insidan av skåpen blir lika fina som utsidan Bänkskivan kommer bytas. Troligtvis laminat även om det vore både snyggare och mer praktiskt med ett kompositmaterial. Kompositskivor är dock otroligt dyra Jag leker med tanken att bygga en toppmatad kylbox där spisen tidigare var monterad. Kylagreggat verkar dock väldigt dyra och jag har en ny ocvh välfungerande kyl - behöver jag verkligen en till när jag är ensam ombord? Vi får se hur det blir Förvaring. Jag har allvarlig brist på förvaring av torrvaror, bröd, flaskor m.m. så det hoppas jag kunna lösa Intergrerad kaffemaskin? Det är ett i-landsproblem men visst vore det skönt att kunna få en morgonkaffe genom att bara trycka på en knapp Modernare "look". Mycket har hänt med både material och stil sidan 1984 - här hoppas jag kunna modernisera på ett sätt som fortfarande passar till båten Jag misstänker att detta projekt kommer ta en hel del tid i anspråk - dels för att jag inte har någon egentlig plan men också att jag måste lära mig om vilka material jag ska använda - det gäller ju att hitta den där gyllenee medelvägen mellan pris och prestanda. Gott nytt år allihop! /Christian
- 108 svar
-
- 3
-