-
Innehålls Antal
778 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
8
Ove-T senast vann den dag 7 Januari 2025
Ove-T hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
311 ExpertOm Ove-T
-
Placering
Konteramiral
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej Nu finns en ny version av OpenCPN 5.14.0 OpenCPN nerladdning Finns också kommentarer på forum Forum Hälsningar Ove
- 2 svar
-
- 1
-
-
Då är det inte OpenCPN du laddat ner. Hälsningar Ove
-
Det skall inte följa med några andra program. Man blir oftast tvungen att godkänna att man litar på exe-filen som skall laddas ner, ibland två gånger med "behåll" och "behåll ändå", beror på vilken säkerhetsinställning datorn har. Under installationen är det bara att svara ja eller fortsätt på alla dumma frågor. Sjökort måste importeras till datorn och installeras i programmet. Sjökort köpta från o-charts måste ha en plugin som heter o-charts, installerad och aktiverad, finns via användarinställningar under plugins. Hälsningar Ove
-
Hej Jag föreslår att du laddar ner OpenCPN, programmet är gratis, https://opencpn.org/OpenCPN/info/downloadopencpn.html Det finns inga nya rasterkort att köpa för Sverige, har du gamla kan du använda dom i OpenCPN. Det finns riktiga sjökort från Sjökarteverken,drygt 50 länder, att köpa här https://o-charts.org/shop/es/oesenc/29-se.html Här kan du läsa mer om OpenCPN https://sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Hälsningar Ove
- 15 svar
-
- 1
-
-
Hej Sjöfartsverket har börjat med samma på västkusten, detta är utanför Onsala. Vektor kortet är från i år och rasterkortet är det senaste som finns från 2019, ändringarna är markerade med röd ring och jag vet att de i rasterkorten stämmer. Hälsningar Ove
- 9 svar
-
- 1
-
-
Det stora är vad den nya sjökortsstandarden kan tillföra.
-
Hej Appen kommer först i IOS och senare i Android och PC. Den skall också klara nya S 100 sjökort, enligt den information jag har nu. https://www.sjofartsverket.se/sv/framtidens-sjofart/s-100/
- 20 svar
-
- 1
-
-
Det enklaste är att monter ett avgastemperaturlarm. Larmar snabbt vid misstag eller om impellern går sönder. Svenska Kryssarklubben Västkustkretsen har Bimetalltermostat på kansliet i Långedrag för montering på avgaserna till försäljning. Sluter vid 80 grader och öppnar vid 60 grader. Jag har en sådan i min D 2 55, monterat i frostpluggen på avgaskröken. Vid bortfall av kylvatten blir avgaserna varma lång innan motorn blir varm och larmar. https://sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/VP_avgaslarm.pdf Hälsningar Ove
- 37 svar
-
- 2
-
-
Hej Här är en tokig till. Jag hade tidigare 5 st. 75 Ah blybatteri, vara ett kan vara som start men sällan skilt från förbrukningsbanken. Jag tog bort ett blybatteri från förbrukningsbanken och ersatte det med ett 280 Ah Litium järnfosfat batteri med 200 A BMS. Såhär blir det hos mej när jag kör alla sammankopplade, generatorn på 115 A laddar med ungefär hälften. När jag tar ut ca 1500-2000 W via inverter kommer ca 2/3 från blybatterierna, Litium stöttar upp med 1/3 och håller upp spänningen. Efter en tid har Litiumbatteriet fyllt på blybatterierna. Det som förvånar mej är att inte litiumbatteriet lämnar mer ström och tar emot mer ström. Jag har som mest 310 W solceller varav en är flyttbar, solcellsregulatorn är ställd på Litium batteri, jag tycker solcellerna lämnar det de skall göra. Hälsningar Ove
- 39 svar
-
- 1
-
-
Det satt fast ordentligt. Hälsningar Ove
-
Det var jag som hade testat på en räddningsstege, det växte minst lika bra som utan bottenfärg. Nu var detta på en stege som var i vattnet 5-6 månader, om det hade varit skillnad på en båt som rör sig vet vi inte. Vanlig bottenfärg klarar sig bra att sitta still
- 7 svar
-
- 2
-
-
Svenska Kryssarklubben Västkustkretsen har Bimetalltermostat på kansliet i Långedrag för montering på avgaserna till försäljning. Sluter vid 80 grader och öppnar vid 60 grader. Jag har en sådan i min D 2 55, monterat i frostpluggen på avgaskröken. Vid bortfall av kylvatten blir avgaserna varma lång innan motorn blir varm och larmar. Hälsningar Ove
- 11 svar
-
- 3
-
-
Hej Nu finns det en ny version av OpenCPN 5.12.0 utgiven 15/7 2025. Halsningar Ove
-
Nu finns o-charts sjökort även över Lettland också. Hälsningar Ove
- 32 svar
-
- 1
-
-
Ja, så länge du har appen på samma enhet. Svenska sjökort kostar ca 500 kr, då kan man hämta nya sjökort varje torsdag under ett år. När året gått kan du inte längre uppdatera sjökorten, utan att köpa på nytt, men du kan använda dina gamla sjökort fortsättningsvis. Hälsningar Ove
