Gå till innehåll
måndag 22 juni 2026

laand

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    591
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av laand

  1. Hej Det som avgör valet är hur länge ska du ha kvar båten. Har du tänkt ha den i 5 år, köp ny Blir det bara ett år, renovera. Nu är det bara att tänka till, hur länge? Med vänlig hälsning, Laand
  2. Hej I båtklubben jag är medlem står det skrivit i stadgarna att uteblir man från arbete eller båtvakt så kostar det 1 000 riksdaler. Skälet för frånvaro är av underordnad betydelse. Kan man inte själv får man endera betala eller också sätta in en ersättare. En ersättare kan vara frun, egna barn (minst 18 år för vaktgång), eller annan som man kan lita på. Kunde då klubben skicka en faktura till dig vid din frånvaro? Ohhh ja, men det finns ingen regel utan undantag (som det heter i den tyska grammatiken). Eftersom händelsen i detta fall var av akut art så borde (tycker jag) att klubben ha en uns av empati. Bättre fria än att fälla! Fakturan kanske går ut med automatik och till detta har ingen i klubben kollat mailen. Ring ansvarig i klubben och förklara läget. Med vänlig hälsning, Laand
  3. Kul! Den kommer jag att titta till! Lycka till! Med vänlig hälsning, Laand
  4. Jag tyckte att ditt första var mer fel än rätt därav mitt svar. Jag svarade vilken tid den kunde ta med ovan nämnda ingångsvärden. Det jag inte visste och förmodligen inte frågeställaren heller var hur lång tid resan egentligen kan ta. Det svaret torde vara minst 3 timmar till en oändlighet resp 6,5 timmar och också det till en oändlighet av tid. Sen vet jag inte varför du undrar hur stor erfarenhet av färder jag har till sjöss? Får man inte kommentera dina inlägg om man har mindre erfarenhet av färder till sjöss än vad du har? Isåfall, hur mäter du det och hur relevant är det?
  5. Vojne, vojne... Det hade nog varit bättre om du inte svarat alls å... ...vem bryr sig hur DU seglar?
  6. Hej Jag får det till 3 timmar i 15 knop och 6,5 timme i 7 knop. Räkna med 7 knop. Lycka till på jungruturen! Mvh Laand
  7. Hej Kolla här, http://www.fjordclub.com/lankar.htm Mvh Laand
  8. Hej I äldre snipor var det vanligt och ofta ett behov med barlast. Barlasten i kölsvinet gör att snipan går bättre i vattnet, stabilare. Många märken/modeller från samma tid saknar dock detta, beroende säkerligen på en kostnadssak vid tillverkningen. Fukt pga att man gjutit betong tror jag inte på. Båten som säkerligen är från tidiga 80-talet borde i såfall vara genomrutten vid det här laget, men det är den säkerligen inte. Jag har själv haft en BM 77 (svenskproducerad snipa från Nättraby, Blekinge) med ingjuten betong i kölsvinet. Du behöver nog inte oro dig för den ingjutna betongen. Det finns nog annat att oro sig för med en bortemot 30-årig båt såsom motorns skick. Lycka till! Med vänlig hälsning, Laand
  9. Jag vet inte riktigt vad du vill säga mig? Vet du? Vad är många bryggor? Vad är större kända bryggor? Oavsett så menas det inte samma sak. Nej, jag har inte seglat. Det har heller aldrig vare sig skrivit eller sagt. Jag gick med snipa dvs. 5-6 knop. Det är väl minst lika mycket som en segelbåt gör när den också för motor. Med vänlig hälsning, Laand
  10. Hej Du kan gå inomskärs i stort sett genom hela Bohuslän, frånsett utanför N Grebbestad. Jag gjorde del av den resan med snipa för några år sen. Standhuggen var både kända ((till namn), och tillgänglighet. Det tog tre dagar från Vänersborg till Grebbestad. Jag stannade tror jag vid varje större känd brygga på vägen. Ett kort stopp men ändå ett stopp och fast mark under fötterna. Vet inte om 10 dagar räcker men det borde du kunna klara av om inte vädret ställer till det.. Lycka till och håll oss uppdaterade med bäde planeringen och själva resan! Mvh Laand.
  11. 8/10 Bra gissat av mig tycker jag. Var säker på 4. Mvh Laand
  12. Eftersom du sign 2012 (den här gången), även kommenterat detta och är dessutom en av de medlemmar jag avser, kunde du ju ändå har svarat på nån av frågorna, eller...?. Vad det beror på att du inte har lagt till några båtar i din Sjöbod? Vilket syfte du har med alla dina inlägg som bara är destruktiva och negativa mot allt å alla?
  13. Hej Blev det nån affär? Jag har inte sett din förmågan tidigare, därav det sena svaret. Har en TAMD 41A i min båt. Ja, det ryker vit rök och mycket på framförallt på hösten. Jag marscher på ca 3400-3500 varv. Har aldrig provat Max men enligt boken skall motorn varva 3 800 varv. Övrigt se tidigare inlägg vad du kan/skall göra. Lycka till! Med vänlig hälsning, Laand
  14. laand

    Lite märkligt

    Jag själv startade efter registrering till MG att bokföra mitt eget båtinnehav. Tyckte det var en kul grej. Efter att ha gjort detta gick det en tid innan jag frågade/kommenterade andras inlägg, allt då i syfte att lära mig något nytt inom båtlivet. Så tycks inte fallet vara hos ett flertal senare ”medlemmarr”. Det är allt för ofta de som ”står för” flest inlägg/kommentarer och har sen bara destruktiva och negativa synpunkter på allt och alla. De har heller inte någon båt registrerad in sin ”Sjöbod”. Tittar man i deras ”Sjöbodar” står det oftast, ”har inte lagt till några båtar ännu”…. Undrar vad det beror på? Att de inte har tid med det rimmar dåligt mht deras aktivitet att starta nya trådar och kommentera andras, och då självklart i destruktivt syfte. De kanske så att de inte har någon egen båt alls å inte ens heller är intresserad av båtlivet. Behovet av att framhäva sig själva tar liksom över. Frågan man ställer sig då, till vilket syfte å vem bryr sig?
  15. Hej Kolla, http://www.maringuiden.se/sjobodar/;sub=minbat&sok=&b=B&order=bg_b.batmodell&sort=ASC&page=29 Mvh Laaand
  16. Det är ganska uselt att jag inte tog det utan att fuska. Fyren har jag säkert sett ett par hundra gånger pga makrillfiske, med början från slutet av 60-talet. Mvh Laand
  17. Fuska lite, googlade. Tjurpannan.
  18. Hej Det inte roligt när man måste byta motor. Kostar usligt mycket pengar. Bra jobbat att få tag på en KAD43! Har kollat själv lite grann efter just en sån motor men inte funnit någon. Mvh Laand
  19. Är det kommentaren till mitt inlägg du skrivit eller.... ...har du blandat ihop mig med signaturen Snoilsky? Det kanske är svårt när det är mycket att hålla reda på.. Mvh laand
  20. Vilka goa slutsatser de tas när man inte tycker det OK att ta ett glas vin eller en öl och sen köra båt. Man har ingen humor! Man saknar ironi! Man jobbar tydligen på KBV. Man är företrädare på NTO. Man vågar inte kritisera felaktiviteter. Vojne, vojne... Med vänlig hälsning, Laand
  21. Hej Tack för ditt snabba svar. Jag känner inte mer än en person som bor på en ö i Bohuslän men just Gåsö är en sån ö, därav min fråga. Glömde att skriva. Ja, det är mycket fint där. När jag passerade för några år sen kom han ut på bryggan och hälsade välkommen. Mvh Laand
×
×
  • Skapa nytt...