-
Innehålls Antal
591 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av laand
-
Hej Säkert jättebra men tveksamt för min motor som varvar 3 800 varv, http://webshop.marinmagasinet.se/motortillbehor/kopplingar/centaflex-flexibel-koppling/centaflex-flexibel-koppling-till-30-40-mm-axel.html Mvh Laand
-
Axel är 40 mm och hylsan är 58 mm. Då kommer en Blackjack att funka/passa. Gött!
-
Nu är även klämkopplingen/medbringaren loss. Gött. Då var det bara att dra av smörjkoppen och den gamla tätningen
-
Hej Enkelt. Det läcker in vatten när jag kör. Det kommer t.o.m. upp vatten via smörjkoppen, efter en tur med båten, när jag ligger vid bryggan. Trodde jag skulle slippa ta bort klämkopplingen/medbringaren, men varför skall något vara enkelt? Tack skall ni ha för både tipsen och engagemanget. Återkommer i ärendet. Med vänlig hälsning, Laand
-
Hej Just i sittande stund så vet jag inte var på axeln den skall sitta. Bakom klämkopplingen 3-4 dm (på andra sidan skottet) sitter smörjkoppen (på bild), . Omedelbart bakom den (i svart gummi) sitter väl den gamla antar jag? Är det så, ligger jag pyrt till. Då måste även smörjkoppen (på bild) också bort. På tidigare bild syns det hur långt jag har dragit axeln bakåt, men däremellan går ju inte smörjkoppen. Jag måste nog då även ta bort rodret, eftersom axeln redan nu är bakåtförd i maxläge (och stöter i rodret) Hoppas jag har fel och det finns en enklare lösning. Nån som vet? Mvh Laand
-
Gick ganska, nu återstår bara avmontering av den gamla propelleraxeltätningen, på med den nya (blackjack) och sen ställa tillbaka batterierna å koppla dom. Mvh Laand
-
Då får jag kolla skruvarna. Tack för tipset! Med vänlig hälsning, Laand
-
Hej Tack för svaren. Det som skulle bli ett förhållandevis ett mindre vinterprojekt blir nu till ett stort sådant. Ja, jag kommer kolla cutleslagret i stödbocken och själva stödbocken. Så rent och fint ut i ditt motorutrymme. Skruvar som inte är rostiga mm. Motorkuddarna skall också få sig en översyn. Tack för de tipsen. Klämkopplingen skall tydligen momentdras. Var finner jag uppgifter hur mycket de skall dras? Eftersom jag i dagsläget inte kommer åt att se klämkopplingen är gängad eller inte så får jag avvakta. Tro't eller ej men för att komma åt själva klämkopplingen måste jag ta bort 3 batterier samt underlaget (skivan) de står på.... Bara det är ett tidsödande arbete. Med vänlig hälsning, Laand
-
Tack för svaret sign marinjohan, Det finns förvånansvärt få sidor på internet angående just detta, men det kan bero på att så enkelt å självklart. Hursomhelst så har jag iallafall i mitt letande på Google funnit just din hemsida med bilder. Super:) Med vänlig hälsning, Laand
-
Om jag skall lossa propelleraxeln från backslaget, måste jag lossa på båda ställena (enl bif bild)? Jag avser att montera en axeltätning blackjack. Är det något speciellt jag bör tänka på? Mvh Laand
-
Det är lite mer pengar än till kapelltvätten, kan räcka även till bottenvåningen också. Men ingen hydralstyrning. Avvakta köpet! Det kommer/finns mer Askeladden 585! Med vänlig hälsning, Laand
-
Hej 1) Garantier brukas nog inte ges på begagnatmarknaden. Tufft å göra detta. 2) Vilket bud? Fråga säljaren! 3) Firmor brukar inte ha med extrautrustning på båtarna (ofta förmedlingsbåtar). 4) Kapelltvätt å bottenmålning inga stora pengar, hydralstyrning är ju lite tycke smak och ofta en kostnadssak. Alla dessa 3. grejer blir inga stora prutpengar 5) Det finns ju andra Askeladden 585 på Blocket som är betydligt billigare, varför tittar du inte på dom istället? Med vänlig hälsning, Laand
-
Varför vänder du dina synpunkter avseende Kryssarklubben till MG? Din tolkning av vad Kryssarklubben inriktning (från början) är dessutom felaktig, läs vad sign Excel319 skrivit eller läs direkt från Kryssarklubbens hemsida. Otur att du egentligen prenumererat på en tidning som haft en annan inriktning än vad du själv har trott.
-
Du får inte provköra de bilar du är intresserad av i bilsalongen. Du tillåter inte att en ev. spekulant får provköra båten om inte finansieringen är utklarad. Stackare! Det måste vara tungt att både få misstro mot bilförsäljare samtidigt ha motsv. misstro mot ev. båtspekulanter. Undrar vilka bilsalonger du besöker? Undrar i vilket skick (på motorn) båten/båtarna egentligen har när du ska sälja?
-
Oj, vad snabbt man kan dra en slutsats om andra människor. Det livet kan inte vara lätt att leva. Ja, jag tog många bilder på båten vid första tillfället. Ja, jag provkörde båten vid första tillfället (vilket jag ser som en självklarhet att få göra innan man har bestämt sig för köp eller inte) Nej, jag hade inte finansierat ett ev. köp av båten vid första tillfället. X antal tid senare bestämde jag mig å köpte båten. I paket-båtköp ingick självklart hur säljaren agerade gentemot mig som köpare. Som man själv vill bli behandlad behandlar man andra, tycker jag.
-
Hej Varifrån får du att det är en Albin-modell? Håller med sign Ossy, att du har ett hemma-bygge. Med vänlig hälsning, Laand
-
Hej Felet lokaliserat. Det var själva kontakten som man sätter på givaren som var slut. Enligt lokal Volvo-mek så sitter den ingen mätare som original på motorn. Huvudsaken är att felet är lokaliserat, sen blir det en tur till Volvo-mek. Turbomätaren började inte röra sig förrän vid 2 500 varv. Tack skall ni ha för hjälpen! Med vänlig hälsning, Laand
-
Hej Tack, då har jag något att gå efter. Med vänlig hälsning, Laand
-
Hej Tack för svaret. Då ska jag kolla detta . Vet du också vid. vilket varvtal turbon förväntas starta? Mvh Laand
-
Hej Turbomätaren på instrumentpanelen visar endera noll (då är motorn avslagen och all el är frånslagen) eller också visar mätaren max när motorn är igång. Motorn är en TAMD 41. Några frågor. Var sitter sitter givaren till turbon? Vid vilket varvtal skall turbon starta? Som det är nu idag så vet inte ens om turbon går igång och isåfall när. Ännu bättre om någon som vet var jag skall börja felsöka. Mätaren? Kablaget mellan mätare och givare? Givaren? Mvh Laand
-
Hej Va kul! Grattis! Hoppas du får en fin båtsommar! Mvh Laand
-
Hej Har du vattenavskiljare å även bytt detta bränslefilter? Om och isåfall kolla där så alla tre packningar att dom både finns och sitter rätt. Där är det väldigt lätt att det tjuvdrar luft. Med vänlig hälsning, Laand
