Kalle-Anka
Medlemmar-
Innehålls Antal
62 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
17 TrovärdigOm Kalle-Anka
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Navionics är numera en del av Garmin ifall jag har förstått det rätt, så du kommer till en Garmin hemsida. http://webapp.navionics.com/?lang=eng C-map https://www.appchart.c-map.com/core/map
-
Här finns lite information. Både hur du mäter på befintlig kabel och hur du mäter på båten. https://www.marinsystem.se/sv/byte-av-styrkabel
- 6 svar
-
- 1
-
-
Jag snubblade över den här filmen på tuben igår. Jag har ingen aning ifall det är samma som på din motor men det hjälper kanske en bit på vägen. YouTube film
-
Här hittade jag en film på YouTube hur man gör. Transportera en utombordare Jag har sett flera filmer och det gemensamma är att de dränerar ut all olja ur motorn innan de lägger ner motorn på sidan. Små motorer har en rätt och en fel sida att lägga motorn på men jag tror inte att så här stora motorer har någon rätt sida. Och växelhuset verkar inte behöva tappas ur så det räcker med motorn.
-
Det är väl inte så att propellerns vulkning har släppt? Ta en tuschpenna, gör ett märke på muttern och ett annat ute på själva propellern, kör en sväng och kolla att märkena inte flyttat på sig.
- 56 svar
-
- 2
-
-
Ifall du tittar 3 minuter in i den engelska videon så ser du att han knyter samma knop men i en lite annorlunda ordning.
-
Du kan använda Double Dragon knot istället, jag vet inte ifall den har något svenskt namn. Nästan samma sak men i mitt tycke lättare att knuta. https://youtu.be/BTbJZTqjN6g?si=5Q01NgC_Fb-lsOXN https://youtu.be/sxrIyzs9ZEo?si=BbOTCCnTZvuSMTZU
- 27 svar
-
- 1
-
-
Har motorn kvar originalkåpan? https://www.clyde-outboard-services.co.uk/useful-information/mariner-mercury-outboard
-
Det är väl ingen skillnad på ditt problem jämfört med att förtöja en båt där det finns tidvatten och att förtöja där det finns tidvatten måste det finnas massor av på nätet. En snabb googling föreslår den här lösningen. https://www.boatingmag.com/how-to-rig-slip/ https://youtu.be/zdoQ1kaO61M?si=s3dhZNJ0v-cIn1TF
- 11 svar
-
- 1
-
-
🤣 Hjertmans kallar den för bojring och det ska vi kanske också göra för säkerhets skull. 😅 Tydligen så hette uppfinnaren av ringen Pelle och därav namnet P-ring.
-
En P-ring är inte alls så tung. https://www.seasea.se/p-ring-25-kg
-
Då lärde jag mig något nytt idag. Jag har aldrig hört talas om EN ISO 13297:2021, men ChatGPT har hört talas om den. Enligt ChatGPT ska man använda gul som DC minus ifall man använder svart som fas i AC delen, och det känns logiskt.
-
Jag kan inte hitta någon ISO standard för färgerna på elkablarna ombord. Vilken skulle det vara? Jag kan hitta ISO 14726, men den gäller bara färgerna på rören ombord på ett fartyg. Den gäller inte för färgerna på elkablarna ombord på fritidsbåtar. Den amerikanska ABYC standarden verkar främst vara till för att förhindra hopblandning med NEC som bestämmer färgerna för amerikanska AC kablar ombord, och har inget att göra med europeiska båtar.
-
Jag använder en sådan här ställning till min båt. Fungerar bra. https://ibb.co/qF4y7BGX
