Gå till innehåll
söndag 05 oktober 2025

skippeer

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 458
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    6

skippeer senast vann den dag 17 Mars

skippeer hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

440 Expert

Om skippeer

  • Placering
    Vice Amiral

Profile Information

  • Plats
    Göteborg
  • Interests
    Längesegling

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Min D2-55 A från 2002 har gått 3 000 timmar. Har noterat ngt blött runt motortassens gröna monteringsfäste som jag misstänker är diesel, får rengöra ordentligt och se var det kommer ifrån. Magkänslan är att jag lite oftare fått torka där. Vilka delar är mest troliga att läcka på gammal motor så att det blir fuktigt där? @CaptainKongoHade varit toppen om du kunde dela med dig tekniska data, tex dimensioner på O-ringarna så vi andra D2-55 ägare kan slippa köpa dessa av Penta. Efter dina erfarenheter, kan din rekommendation vara att lämna in insprutningspumpen för renovering om man inte är motorexpert?
  2. Jag behöver ingen mätare för havsvatten, duger ibland för att koka potatis. Längeseglare använder ofta TDS mätare innan de fyller sina tankar. Något som vi inte diskuterade i avseglargruppen eller stått i någon klubbtidning.
  3. @Mercury_44XS Bra tips om dubbelfilter med blått skal hos TOSTARP till ett bra pris. När nuvarande dubbelfilter behöver ersättas är detta filter intressant. Fotot visar vårt nuvarande dubbelfilter. (glasfiberlattorna till focken ligger tillfälligt längs relingen pga akut lagning hos segelmakare, monterades idag då det var bleke på morgonen i Andratx). För båtbruk är det smart att låta kloret följa med ner i vattentanken, tredje filtret bör sitta efter pumpen/tanken på väg till diskbänken. @Mackey Lästips om TDS ppm https://www.freshwatersystems.com/blogs/blog/what-is-tds-in-water-why-should-you-measure-it?srsltid=AfmBOooPvdK2OMZTcjMIA7rf_HHFmO1gGyKuG6OYuauVDx07CtUXMPA7
  4. Vi har Pantaenius: skrov/tredje part/olycksfall. Försäkringsbelopp över deras minimibelopp. Pantaenius är en försäkringsbroker så de underliggande försäkringsbolagen ställer sina krav tex minsta båtvärde. Vi har seglat ned till Medelhavet och visat upp HULL försäkringen i varje hamn, egentligen är det tredje parts försäkringen (skador på miljö och andras båtar) som marinorna vill se men ingen har upptäckt fel försäkring. Vintervarven har återkommit när försäkringsperioden har upphört. Engelska bolag har generellt tackat nej till EU båtar efter Brexit. Tredje parts & olycksfalls försäkring borde Pantaenius kunna teckna.
  5. När vi letade längeseglingsbåt var en punkt på kravlistan stor vattentank. Om vi skulle segla in i Stilla Havet hade watermaker varit ett krav. Nu blir det inte ens Atlanten utan vi nöjer oss med Europa. Genom hela vägen genom Europa var vattenkvalite inget vi tänkte på, överallt drickbart vatten förutom speciellt uppmärkta kranar i några hamnar. Vid påfyllning av vår vattentank på 800 liter går det genom sediment och avkalkningsfilter, 10” filter inköpta på Jula. Förvaras fyllda i ankarbox för att minimera temperatur och beväxning inuti filterbehållarna. Förra året kom vi till Balearena och då fick vi lära oss att vattenkvaliten var ”icke drickbar”. Efter tips från seglarbekanta inhandlades en TDS mätare på Amazon som visar ppm, ph, temperatur och salthalt. Stor kvalite skillnad på olika hamnar på Mallorca, Sa Rapita 4 800 ppm (tankade inte det vattnet) och runt 500 ppm i Palma och i Andratx PortsIB 275 ppm bästa vattnet på ön. I Mölndals kommun mätte jag kranvattnet: 250 uS/cm 126 ppm 0,01% salt 7,88 ph Vi köper fortfarande flaskvatten för att dricka (1,5 - 2 l per dag och person). Skall montera vattenfilter för att testa om smaken blir godkänd. Jobbigt att släpa vattendunkar i dingen då vi svajankrar, marinorna under högsäsong över 150 euro för vår båt, i september 124 euro i Palma. Kaffe och tevatten tar vi från tanken och kokar i en vattenkokare för att komma upp i 100 grader. Interpreting TDS levels 0-50 ppm: Very pure water, often found in filtered or bottled water. 50-150 ppm: Considered an optimal range for drinking water, containing beneficial minerals. 150-300 ppm: Acceptable for drinking, though it may have a slightly different taste. 300-500 ppm: This is the upper acceptable limit for many homes, though higher levels might affect taste. Above 500 ppm: High levels of TDS in water are not ideal, and filtration may be recommended. Kalkrikt vatten är vanligt tex i Spanien, vi kör då och då i 100 gram citronsyrapulver inköpt i Sverige. Ber en bön att kalkbeläggningarna inte växer så fort, en del får problem med varmvattenberedarna.
  6. Mina Andersen 40ST version 1 vinschar har en begränsning, de klarar bara 10-12 mm skot diameter. Versions nummer går att finna på vinschens basplatta när trumman är borttagen, viktigt att veta version för det är olika topplattor beroende på version. Artikel nummer 151070 införskaffas för byte. Vid något tillfälle har jag lagt på förtöjningstamp för att kunna få lite kraft vid förtöjningen vilket gjorde att topplattan som fjädrar lite överbelastades. Innebär att självlåsningen inte fungerar. Jag gjorde fel vid demontering av den överbelastade/trasiga topplattan. Dokumenterar här hur man skall göra. 1. Lossa 3 skruvar på toppen 2. Lyft av locket 3. Lyft av trumman inkl self tailing armen 4. Mha liten platt skruvmejsel ta bort låsringen som sitter på trumman för att hålla topplattan och övre halvan av självlåsningen. 5. Återmontera och tänk på att det finns ett jack/klack som behöver matchas mot varandra, markerat på fotot med röda ringar.
  7. Pantaenius ger fortfarande inte rabatt för larm. Kan bero på att de är mäklare av internationella försäkringsbolag. Victron Cerbo, GPS och kanske Global med 5 års SIM kort? Blir fundering över vintern
  8. Min gamla Minifinder dog för ett tag sedan, har inte fått tummen ur… Victron Cerbo sägs ha geofence möjlighet, något för vinterns googlande. Likaså verkar Hanse och Beneteau ha prylar för geofence enligt äldre artikel i Yachting Monthly: Beneteau has also just announced a partnership with Sentinel Marine under the moniker ‘Seanapps’. It looks as if it will broadly mirror the capabilities of the Hanse system, although the world’s top boatbuilder is remaining tight-lipped about the data it plans to harvest and the purposes it will be put to. By 2025 all 9,000 boats built every year by Groupe Beneteau will be equipped with Sentinel’s BM-40 box. Seanapps kostar 219 euro per år, går bort för min del. Sentinel verkar oxå ha en hög årlig avgift. Victron Cerbo spåret verkar intressant för min del, har redan många Victron komponenter dock inte Cerbo (ännu). Hade varit trevligt med SMS integration för ett alarm email riskerar att drunkna bland floden av mejl.
  9. Fortsätter med problem med stående lattor. Vi seglar 3-5 månader per säsong nu som pensionärer. Innan vi lämnade Sverige renoverade vi riggen och köpte 3 nya segel varav 2 med stående lattor (fock och stor). Hösten 2024 noterade vi att andra lattfickan på focken var trasig, visade sig att trots att segelmakaren tog mått på riggen blev det fel. Focken slog i masten 14 m upp i luften vid varje slag. Känns så tråkigt att det slarvas hela tiden. RullStorseglet kunde vi använda 1 dag innan en lattficka lossa, tejpen orkade inte med lasten…det saknades en sydd sömn. Svensk tillverkning behöver inte innebära kvalite. Lästips från en längeseglare https://svsally.com/2022/10/08/segelhantering-ombord-pa-sally/
  10. Ibland ser vi något udda beteende och undrar är båten stulen eller? Finns web sida för stulna båtar, intressant att även segelbåtar stjäls ibland https://stolenboats.info/sv/home
  11. Går bra att lägga i en power bank ihop med 4G routern och hissa upp i masten. Förra året köpte jag en fick 4G router utan externa antenner, funderar på någon enklare 4G/5G router, 12 volt och med extern mobil antenn som tillfällig lösning tills det blir en Starlink mini. Följder MG på bra tips
  12. Som friherre har jag lämnat IT websidorna (Cisco, IBM, Check Point, HP, ServiceNow, mm) och idag är det underhåll av båt, bil och hus som gäller. Medlem i 4 olika klubbar med fokus på längesegling och min fredags spaning är att många gärna läser och ibland ställer frågor men antalet dela med sig inlägg är få. Personligen tycker jag att har man ställt en fråga och sedan löst problemet borde det vara självklart att dela med sig hur det gick, återkoppling så att kunskapen växer. Tex i FB Svenska Långfärdsseglare där är det 5-10 som återkommande skriver och periodvis få inlägg i en grupp med 7 100 medlemmar. Det borde drälla in trådar med så många medlemmar. Med avtagande minne är det ofta så att jag söker efter problem jag löst tidigare och ibland läser jag mina gamla inlägg. Minnet är bra men lite kort 😉
  13. Raymarine C90W vid kartbord och pedestal har båda fått trasig "rotary unicontroller" dvs styrknappen / musknappen som gav upp = tätningen var utsliten. Tillfälligt har jag tejpat knappen på plottern vid kartbordet och köpt en Axiom+ 9" till pedestalen som kommer med Lighthouse sjökort. Joel hos VikingYachting tipsade mig om att jag kunde spara några hundringar genom att köpa Navionics+ Update kort istället för fullpris. Tog lite tid innan jag fann senaste Navionics Update CF kortet inköpt våren 2018 (C90W hade Gold sjökort paket) men idag har jag äntligen lyckats ladda ned Navionics sjökort data (för området vi seglar i). Var tvungen att läsa på felsökningstips för uppgraderingsprogrammet på min Windows 11 dator fungerade inte som förväntat, knepet var att enligt tips koppla loss Hama Card Reader (lossa USB sladden) och sedan ansluta igen för då gick programmet vidare till nästa steg.
  14. Avlopp ovanför vattenlinjen till diskbänken innebär att "vattenlåset" försvinner, kanske går att montera ett fysiskt under diskbänken om höjd finns. Lite overkill att lägga tid på att täta gammalt hål och borra upp nytt hål kanske genom sandwich skrovet... Jag har misslyckats på att få loss 3-4 år gammal kulventil från genomföring troligen pga tätat med Loctite 577, troligen säkrare att kunna demontera med teflontejp.
  15. Mitt andra liv började i år efter grå starr operation. Har i flera år gjort syntest och fått nya glasögon men trots det inte sett skarpt på avstånd. Trodde att det var så att bli gammal, lärde mig att dubbelmastaren vid horisonten egentligen hade en mast. Nu ser jag bra när jag är ute och seglar.
×
×
  • Skapa nytt...