Gå till innehåll
torsdag 27 november 2025

skippeer

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 476
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    6

skippeer senast vann den dag 17 Mars

skippeer hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

444 Expert

Om skippeer

  • Placering
    Vice Amiral

Profile Information

  • Plats
    Göteborg
  • Interests
    Längesegling

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ett problem för oss som är försiktiga genom att dra tampar mellan sidobockarna är att om båtgrannen skiter i att tighta ihop sidobockarna så kan grannbåten väkta på min båt. Efter en storm i Fiskebäck hade sidobockarna vibrerat bort från en båt… den båtägaren hade tur för segelbåten lutade mot en belysningsstolpe och vällte inte helt till marken. NOA / Boatsystem verkar satsa på internationell försäljning mtp instruktioner på engelska. Video film som hjälp för oss med kort minne PDF filer https://noa.se/guides
  2. Jag har genom åren använt 2 olika metoder: • tamparna under skrovet (styrbord - babord). • omständigare metod med dunkar fyllda med grus/glykolvatten och en ram runt hela båten nere på marken där tamparna fästes. Extra styrka i fören med ett uppochnervänt T med tyngder och klyka längst upp för ryggåsen.
  3. Har en NOA ställning liggandes för en Hanse 342:a, bor 14 km från Gbg centrum. Skicka DM om du vill hämta de begagnade delarna med uteliggare. Användes senast vintern 2017-2018.
  4. Skåningarna och YouTuber familjen på Taipan har målat sin utombordare som svenska flaggan. De har fått behålla sin motor i flera år nere i Medelhavet. Har haft liknande tankar på målning.
  5. Använde Barnacle Remover dvs HCl baserad spray för att få bort havstulpaner (dito små maskliknande smådjur i södra europa). Gjorde det bara en gång för Coppercoaten påverkades. Finns det något preparat som tar kalken utan att lösa upp kopparbottenfärg?
  6. Har aldrig hört talas om fabrikatet Arida, har en sorptionsavfuktare i båten sedan ca 10 år, Echodry Combi. Fann en norsk jämförande artikel/reklam med tillhörande video (blir alltid glad att lyssna på norska språket) https://bedre-inneklima.no/meaco-dd8l-vs-arida-sandefjord/ Jämförelse av 3 modeller Personligen undviker jag att köpa version 1 av datorer, bilar, vitvaror mm, barnsjukdomar är vanligt.
  7. Sök efter inlägg skrivna av @Seawolf varför vi i Skandinavien behöver isolationstrafo, enkelt skydd fungerar inte pga potential skillnad i skandinaviskt berg. https://sxk.se/forum/114/landsstrom-korrosion-knepiga-fragor finns säkert fler inlägg här på MG
  8. Min sjövattenpump kommer jag enbart åt uppifrån, trångt. Använder en impeller med några gängor + avdragare Har ett annat verktyg för monteringen.
  9. Stark motor är en bra rekommendation. MED = motoring every day, blåser osta för svagt i Medelhavet. Vi köpte en båt som enligt varvets data skulle ha köldjup 1.7m. I verkligheten 1.8m med full packning, har höjt vattenlinjen. Lyftkraften i sötvatten är lägre vilket oxå är bra att tänka på. Vissa år är det dåligt med vatten, läst om de som kört båten på lastbil när de fastnat. Vi har gått Stående Mast Rutten genom Nederländerna, dagseglat runt Biscayabukten, utsidan ned längs Portugal trots späckhuggarna. Gå med i SXK Medelhavsseglarna och få tillgång till fakta/erfarenheter om kanalerna.
  10. Har kört hybrid liknande system (X2 BMS från BatteryBalance med automatisk cell ombalansering) sedan 2022, 3-6 månader aktiv segling per år. All laddning till AGM startbatteri och BMSen sköter sedan LFP laddningen när vissa villkor är uppfyllda. Bulk/Abs spänning 14,2 volt till AGM batteriet nemas problemas, har inte kokat något batteri.
  11. Sveriges lagstiftning för sjölivet är fläckvist hårdare än andra nationer men i vissa områden mindre reglerat/oreglerat det baserar jag på efter att seglat i 11 olika länder. Vi kan vara överens om att vi har olika åsikter och diskutera på ett vänligt sätt. Sedan spelar det ingen roll vad vi tycker för politikerna lär inte ändra på lagstiftningen. 😉
  12. Ni som ligger i marina behöver inte riskera omförtöjning i pyjamas och kan parta till med marginal tills ni planerar att flytta på båten. Vi som ligger i naturhamnar där vind och vågor trotsar väderprognosen och gör att båten mitt i natten slår i klipporna vilket kräver omankring i annan vik eller ö får aldrig ta ett glas vin eller öl till middagen tack vare den lagen. Problemet var väl dyngraka motorbåtsförare som partat i Sandhamn och Smögen/Fjällbacka som med snabba båtar testar hur långt upp på land de kan komma eller som en bekant råkade ut för, hur nära en segelbåt man kan köra i dagsljus…gummidingen på släp dog och familjen var chockad. Sverige utmärker sig alltid, extremt åt olika håll. Danmark är trevligt land att segla i för oss på framsidan, alltid plats i hamnarna och de vet hur man hygger sig.
  13. Startbatteriet behöver nästan ingen laddning om det enbart är till för att starta motorn. (Det finns en del som kopplar in diverse prylar på startbatteriet.) Min landströmsladdare (Victron IP43) har en speciell utgång för startbatteriet, trickle charging, på 3 A. Detta är ett ”bevis” på hur lite som krävs för att ha ett fulladdat startbatteri. # # # I den här tråden diskuteras en simpel trickle charging från LFP till bly mha diod med 0.7 Volts spänningsfall. Verkar finnas många varianter som fungerar. https://diysolarforum.com/threads/how-to-trickle-charge-fla-starter-battery-from-lifepo4-house-battery.11882/
  14. Märker att jag inte hängt på MG på ett tag. Hybrid system med LFP och bly har diskuterats för något år sedan. Jag har ett sådant system med god erfarenhet, all laddning sker mot AGM startbatteri, en X2 BMS styr en 500 A kontaktor/relä när laddning skall ske.
  15. Jag vill att mina solpaneler skall underhållsladda mitt AGM startbatteri under ”vinter uppehållet” i Spanien, UPLUS USC 12-75H. (LFP systemet stänger jag ned enligt rekommendation av säljföretaget BatteryBalance.) Målsättningen är att minimera AGM batteriets åldrande genom att ta till mig tipsen i denna tråd men jag funderar på skillnaden på landströmsladdare (timer för re-bulk) och Victron MPPT regulator som startar om laddningsfaserna när solen går upp. Tänkt vinter MPPT konfig på mina båda solpanelsreglatorer: Bulk 14,0 Volt Float 13,5 Volt Om någon har andra förslag med motivering varför mottages dessa med intresse. # # # Vill gärna diskutera konfig för generator, landström och solpaneler för seglingssäsongen med hybridsystem med AGM & LFP. Någon här på MG med X2 BMS?
×
×
  • Skapa nytt...