Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

FinMick

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    407
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

87 Expert

Om FinMick

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Senaste Profilbesöken

1 734 profilvisningar
  1. I mitt fall räckte det med att flytta slangklämman på höljet.
  2. Jag! Sätter man iväg tvärs över Bottenviken på en lång kryssbog behöver man nog kompensera för avdriften.
  3. Sitter någon av herrarna på bra instruktioner för justering med inbyggda magneter? Gjorde en före-deviationstabell igår och tänkte ta itu med saken i vinter. Den höll sig i en vacker sinuskurva, men mellan +60° och -50° Hela horisonten trängdes in på kompasskurserna 330°-250°. Med tippex-metoden blir det att dra ut en kvarts cirkel till några grader... Eh.
  4. Joo, men då går jag ju miste om nöjet!
  5. FinMick

    Modifiera segel

    Höststormarna aktualiserade behovet av rev (bortom den infernaliska rullbommen då) Jag har två storsegel, ett stort sett oanvänt fullhöjd och ett mer utseglat som når strax över spridarna, så steget att experimentera med det sämre seglet var litet. Jag kannibaliserade ett gammalt segel jag hade liggande och limmade förstärkningar och rev som sedan antingen syddes för hand eller tvingades genom hustruns stackars symaskin. Kvar är öljetter så är det klart. Jag gjorde även akterliket med konkav skärning mellan lattorna för att slippa fladder och flytta buken framåt. Även detta var relativt lätt och swglet bar sig bra åt vid provsegling. Kvar är då förseglet. Jag skulle vilja fixa rev även i det för att slippa haka på stormfocken vid plötsliga behov av sådan under resans gång. Det gör sig inte riktigt lika lätt, eftersom förliket har en vajer i fållen. Jag utgår från att den behöver fås med på noterna om reven ska gå att segla med, men hur? Ska hela vajern bytas ut eller går det att på nåt vis låsa den till reven?
  6. Min gamla Silva kompass hade så stor deviation som 30° på öst-västliga kurser. Jag skickade den till Silva för att få magneterna rättade, men den kom tillbaka med ett beklagande: De hade aldrig sett en sån kompass förr. Justerskruvarna var fastärgade och spåret i skruven försvann ganska snabbt, så jag borrade ur skruvarna och slapp på magneterna. Har inte ännu försökt kalibrera den. Har glömt vilka magneter som hör till vilka väderstreck!
  7. Har för mig, om än källorna aldrig kommit att bli granskade, att US Navy har tagit in sextanten igen i sin utbildning. Satelliter kan slås ut eller stängas ner... Läroboken är tills vidare den som används för utbildningen i finska navigationssällskapet, men jag är öppen för förslag! Ohm, dela gärna med dig av dina asiater privat! Inte sex-tanterna då.
  8. Kanske gå norr om Korpo ändå, så får ni mindre sjögång? Lycka till!
  9. Blandade du ihop epoxy- och polyesterhärdare då eller? Jag har nog blandat friskt och aldrig stött på patrull, men då har epoxyprodukterna aldrig kommit in i mitt sortiment.
  10. FinMick

    Sextant

    Hej på er efter en tids overksamhet! Min frånvaro i forumet beror på köp av Fidran och därpå följande problemfrihet. Inga frågor har behövt ställas! Nu funderar jag då på följande trappsteg i navigationsutbildningen, Högsjöskeppare som det heter här på östra sidan av bottenviken. Har inte lyckats hitta nån kurs, så jag har tjuvstartat med kurslitteraturen. Alla beräkningar blir dock aningen abstrakta utan något att ta i händerna och därför söker jag en sextant. Har sett en del "riktiga" här och där, men det som förundrar mig är myriaden av "working sextant" som hittas på t.ex. ebay. Tillverkade i Indien, och säljs för struntsummor. Men är de nåt att navigera med eller ska de bara ligga i nån glasvitrin och se granna ut? Det jag efterlyser är ju då: Nån som vill bli av med en sextant, nån som sitter på en bra onlineresurs i ämnet eller bara nån som annars känner för att diskutera och bolla astronomisk navigation i största allmänhet.
  11. Tack Thomas för en uttömmande och täckande förklaring, trots att tråden är gammal! Har återkommit till denna som referens ett antal gånger nu, känner att det är dags att tacka! Färegötan puffade rök bakvägen ett par gånger idag efter en nödfallslösning och ca 10 minuter totalt på 3 år gammalt bränsle utblandat med motorolja istället för 2takt. Vi lägger det på "koks/sot" och fel oktantal efter tre års lagring i bryggrannens gummibåtsreservdunk...
  12. Vilka tips? 🤔 Hade jag bott närmare hade jag erbjudit mig mot bränsle och matkostnader.
  13. Sex-sju timmar i bil, vari ligger problemet? Har vid tillfälle lagt samma tid i traktor, en betydligt större uppoffring!
  14. Jag blandade i 3% växellådsolja i 10l bensin häromveckan. Slog i lika mycket till av rätt olja och körde glatt... Bra eller ej kan jag inte svara på, men gick gjorde det ju.
×
×
  • Skapa nytt...