Jump to content
Wednesday 27 May 2020

askebytroll

Medlemmar
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About askebytroll

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

178 profile views
  1. askebytroll

    Elverk

    Till förra säsongen monterade jag ett, förvisso bensin och luftkylt, elverk i motorrummet som är ljudisolerat. Monterade även ljuddämpare på avgasröret. Låter mer än vattenkylda men stör inte något nämnvärt, ligger jag långsides med avgasröret ut från bryggan, står på bryggan och lyssnar så hör man att något surrar men inte mycket mer. Kostade komplett med ljuddämpare ca 13000 kr. https://www.championgenerators.se/produkter/inverterelverk/champion-3100w-inverterelverk-premium
  2. Har en 29 fots båt med singelmontage (bensin) kör ca 400 distans per år. Jag lägger ca 70-80' på båten per säsong. Då är allt inräknat (försäkring, vinterförvaring, drivmedel, servicedelar, mm). En båtgranne med en 43 fots båt (med dubbelmontage, dieslar) som oxå räknar med allt lägger 120-130'. Siffrorna ovan mest som en hint vad du kan räkna med, självklart beroende på hur mycket du kör och om du har otur med haverier eller likande..
  3. Gotlandsfärjorna ligger i 25-28 knop (de stora). Snabbfärjan, katamaranen, kör ytterligare lite snabbare.
  4. Brukar göra enligt följande eftersom propparna ändå är hemma över vintern: Skrapar bort eventuell havstulpan med skaftet på en mejsel. Putsar med autosol. Tvättar med lacknafta. Tvättar med etanol. Putsar med microfiberduk. Propparna blir spegelblanka Funderade på havstulpanerna på propellern under sensommaren, de borde bli ganska snurriga efter en liten tur.
  5. Mina rutor började bli lite dassiga. Fick tips om Meguiars PlastX Det blev fint i några veckor, putsade rutorna ett par gånger till med några veckors mellanrum, nu är de jättefina. Finns på bl.a. Mekonomen för någon dryg hundring.
  6. Mer kostsamt att ligga på botten.
  7. Hade en Wellcraft innan, 3 fot kortare, 2 fot smalare och ungefär halva vikten. Den drog i sig några deciliter till per distans. Den hade äldre Mercruiser V8 på 260 hk och singel propp.
  8. Kan ju vara så att din båt beter sig annorlunda och trimplanen behövs (vilket jag har svårt att tro). Har bensinare i min, en V8 på 320 hk. Vi är nöjd med båten som sådan, vår är ganska välutrustad med bl.a elgrill bredvid vasken i sittbrunnen, solpaneler, inverter, elverk, ankarspel för och akter, EVC, många USB-uttag, wifi, mm. Det vi saknar är att kunna ha förpiken nerbäddad utan att sittgruppen försvinner, duschkabin på toan, dörrar till sovrummen. Vi upplever den som lite för liten när båda döttrarna är med. Vi kommer troligtvis byta till en Bavaria 37 så fort ekonomin tillåter. Marschar i 23-25 knop, max 32 knop Förbrukning enligt flödesmätare och GPS. Vi kör under 2000 varv eller runt 4000 varv, ligger sällan i 12 knop av förklarliga anledningar RPM - knop - l/nm 600 - 2,4 - 1,1 1000 - 4,4 - 1,2 1500 - 5,9 - 1,4 1830 - 7,0 - 1,7 2000 - 7,5 - 2,1 2500 - 8,6 - 3,1 3000 - 11,6 - 4,2 3500 - 17 - 3,0 4000 - 24 - 2,7
  9. Har en 27 sport 2006. Använder i stort sett aldrig trimplanen då de inte påverkar denna båt något nämnvärt. Vinner ett par sekunder om jag ska upp i planing men i övrigt påverkas båten väldigt lite av trimplan och tilt. Dessutom väldigt stadig i sidled om någon byter plats, det påverkar inte båten. Jag kommer aldrig lägga pengar på automatik till trimplanen på min.
  10. I hamnen där jag ligger finns en skylt ”Max 2 knop” detta åtföljs såklart inte av alla. Personligen gillar jag skyltningen i amerikanska småbåtshamnar ”Idle speed”. Sen om någon båt gör svall även vid körning på tomgångsvarvtal så är väl det ett annat problem men jag tror inte det är så vanligt.
  11. Har likadan motor med samma årsmodell. Min varnar dels om jag drar av gasen för fort till tomgång (verkar inte som oljetrycket eller givaren hänger med då) den varnar också med samma signal om det är låg nivå i drevoljebyttan.
  12. Bio Tab vill jag inte ha i mitt dricksvatten. Bio Tab innehåller enligt säkerhetsdatabladet 20-30% målarsoda (natriumkarbonat) och 3% väteperoxid som verksamma ämnen. Vad gäller Javex så vill inte jag ha det heller i min dricksvattentank. Javex innehåller enligt säkerhetsdatabladet 1-5% Kokosalkyldimetylaminer oxider (allrengörningsmedel) och 1-5% väteperoxid som verksamma ämnen. Colgate-Palmolive AB skriver så här på sin instruktion för Javex: "Javex fungerar bäst i varmt vatten, 40-60 grader." "Använd INTE Javex så här: • Javex kan inte användas för desinfektion av vatten. Använd Klorin istället. • Javex ska inte användas (…) med metalldetaljer" Olika förekommande kemikalier för desinficering av vatten: Klor ger ju som bekant en viss bismak efteråt i plasttankar men avdödar effektivt bakterier mm. Skadar inte plast eller metaller. Verkar så länge det finns kvar obundet klor i tanken. Väteperoxid reagerar starkt (explosivt) i kombination med metall (gäller outspädd väteperoxid, dvs 30% lösning). Väteperoxid oxiderar starkt med organiskt material (bakterier mm). När man talar om aktivt syre menar man reaktivt syre, där en syreatom är bunden till en annan (disyre O2 eller ozon O3). Disyre har högt oxidationstal och ozon ännu högre. Högt oxidationstal betyder att det snabbt förbränner/sönderdelar föroreningarna i vattnet såsom bakterier, kemikalier mm. Aktivt syre finns förutom som ozongas även som tabletter eller granulat (disyre). Aktivt syre fungerar inte långtidsverkande, det oxiderar snabbt med organiskt material och är helt borta efter några timmar.
  13. Tack för era svar, synpunkter och argument. Trodde mig vara en som Realisten uttrycker det: "...det finns alltid de som sätter en gräns för vad en båt får kosta och då är en bensinare åtkomlig" men har efter att läst här insett att, även om jag står ut med drivmedelskostnaderna (kör ju inte jättelångt), så är nog båten otroligt svårsåld den dagen jag vill byta. Några fördelar som tagits upp med bensinare är att de är mer lättmekade och att det går att få tag i billigare delar. Det funkar säkert bra om man tycker det är kul och intressant att meka med motorer. För min del blir detta på minussidan då jag tycker att motorer är tunga, smutsiga och allt sitter för hårt samt att jag inte vet vilken del som passar eller ska bytas. Jag tackar för era synpunkter och siktar på att köpa en båt med dieslar
  14. Har idag en 8,5m båt med 5,7l bensinare. Vi funderar på att byta till större båt med 10-15 år på nacken och de vi tittar på ligger mellan 900000-1400000. Frågan är vad vinner vi på att välja en med dieselmotorer? Exempelvis finns båtar enligt ovan med antingen två bensinare eller två dieslar. Samma båtmodell och årsmodell kostar ~300000 mer med dieslar i sig. Teoretiskt kanske vi har båten i 10 år, kör ca 200NM per sommar, skiljer förbrukningen så mycket att det verkligen lönar sig att titta på diesel? Dieslar är väl dyrare att serva per år? Håller bensinare lika många driftstimmar? Vad mer behöver man ta med i beräkningen? Ett exempel på likande båtar med stor prisskillnad beroende på motorer: Bavaria 37 sport 2008. 2 st VP 5,7 GXI 320 hk, 330 timmar. Pris 980000. https://www.blocket.se/goteborg/Bavaria_37_Sport_68790655.htm?aw=1 Bavaria 35 sport 2007. 2 st VP D6 310 hk, 400 timmar. Pris 1350000. https://www.blocket.se/goteborg/Bavaria_35_Sport_2007__Svensksald_68527395.htm?aw=1 Dvs: 2 fot mindre båt, ett år äldre, något fler motortimmar men 370000 kr dyrare. Nu vet jag att det är några utrustningsdetaljer som skiljer på båtarna men motiverar det prisskillnaden med diesel? Hälsningar En som inte har kunskap att meka med motorer utan låter marinan fixa allt med dessa.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy