-
Innehålls Antal
134 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
2
animap senast vann den dag 31 Januari 2021
animap hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
43 ExpertOm animap
-
Placering
Örlogskapten
Mina båtar
-
Båtens namn
Bella 651
-
Bild
Senaste Profilbesöken
1 565 profilvisningar
-
Verkar bli bra iallafall, har bokat varv och får bogsering från hamnen. Försäkringen verkar täcka åtminstone hälften (efter åldersavdrag).
- 4 svar
-
- 1
-
-
Hej! Detta är vad som skedde för mig: Motorbåt Bella 651 med Mercruiser 4.3 MPI 220 Hk och Alpha One-drev. Förra söndagen, alldeles utanför min hemmahamn i Stockholms skärgård, så körde jag på en sten. Slarv av mig, det är ett grundområde utanför hamnen som troligen sträcker sig lite längre ut än kortet visar. Jag låg i drygt 20 knop. Det smällde till, men inget jättedramatiskt. Jag stoppade direkt och stängde av motorn. Fällde upp drevet maximalt men kunde inte se något speciellt. Sen testade jag kort att dra på till maxfart 35 knop, funkade perfekt utan några vibrationer. Tuffade in till hamnen, ca 500 meter. Allt väl (trodde jag). Nu idag när jag kom till båten och startade motorn så tjöt larmet direkt. Ingen olja i drevet. Stänger givetvis av direkt. Visuell koll i motorrummet visar att den lilla tanken för drevolja är helt tom. Jag ska ringa närliggande varv direkt i morgon bitti. Lär bli bogsering och lyft. Som sagt, helt klart mitt eget fel och slarv. Men vad kan ha hänt? Kan drevet ha slagits sönder så till den milda grad att olja läckt ut rakt ut i sjön? Är det ett helt nytt nedre växelhus som gäller, för 20-30' + arbetskostnad? Söndagshälsningar
-
Liten båt har jag, 6.52 meter kabinbåt: Förbrukning och start är 80 Ah * 2 (2 st Tudor TR350, 80 Ah) Reserv är 75 Ah (1 st Banner Leisure, 75 Ah)
- 36 svar
-
- 1
-
-
Man kanske skulle döpa om denna tråd till bensinhatartråden? Bensin 50 kronor litern, och att alla bensinbåtar brinner upp. Är det vad som står för dörren? Jag tvivlar faktiskt på det 🙂
- 117 svar
-
- 2
-
-
-
En väldigt livfull diskussion, bra och det gillar vi ☺️ Bensin är helt klart mer brandfarligt än diesel. Jag har haft flera diesel- och bensinbåtar. Men rätt skött behöver inte bensin vara farligt. Merparten av våra bilar drivs med bensin. Hur ofta ser vi en brand i en bensinbil? (som inte är tuttad på). Viktiga regler: - Kontrollera regelbundet efter läckage vid filter och pump - Kolla att inga gummislangar torkar och spricker - Det ska vara glödgat kopparrör mellan tank och motor, förutom alldeles vid motorn - Inga dåliga elanslutningar i motorrummet - En bra motorrumsfläkt som suger från botten av motorrummet, använd före varje start! - Låt gärna besättningen vara iland och köpa glass medan du tankar!
- 117 svar
-
- 2
-
-
Intressant, jag läste på lite om detta med nya kanalplanen. Det verkar dock vara ganska små förändringar, kanske några fler kanaler för AIS. Samt lite omstuvning vad vissa av kanalerna ska rekommenderas att användas till. Sådana här förändringar måste vara mycket små och ske över väldigt lång tid. Det finns tydligen över 100000 fritidsbåtar bara i Sverige som har VHF ombord. Det går ju inte att göra något som gör alla dessa obrukbara.
-
EDIT: Får be om ursäkt, det var jag som tittade dåligt. När jag stegade ner under "01" så dök L1, L2, L3 upp! 🙏 (3 Leasure-kanaler ska det ju vara enligt Wikipedia, L3:an används i Finland, Island och Norge, det är därför de inte listas på Stockholm Radios sida).
- 15 svar
-
- 1
-
-
Kommer ihåg när jag köpte en stationär VHF för 20 år sedan, man kunde koppla om ett litet chip för att trolla fram de "svenska" VHF-kanalerna L1, L2, F1, F2, F3. Dessa är ju längst ner i bandet på 155 MHz. Är speciellt avsedda för kommunikation mellan fritidsbåtar och mellan fiskebåtar. Nu har jag precis skaffat en liten handhållen Cobra HH-600. Kul modell, vattentät med GPS, DSC och upp till 6W. Men det som slår mig är att det inte finns något sätt att fiska fram de svenska fiskekanalerna och fritidsbåtskanalerna. Så jag kollade i min kursbok för Kustskepparexamen som jag just läser (en svensk båt, "Båtkörkortet - Förarintyg & Kustskepparintyg"). Nämns inte ett ljud om dessa kanaler, däremot står det tydligt att VHF-radion arbetar på 156-174 MHz. Alltså inte 155. Är L1, L2, F1, F2, F3 på väg ut? De omnämns i och försig fortfarande på Stockholm Radios hemsida.
-
Nummer 1 + VHF-cert. Pluggar just nu kustskeppare på distans, rätt kul
-
Tack! Ett bra steg på vägen, egentligen var jag ute efter varje enskild stations räckvidd (dvs masthöjd) ungefär som man kan se för Sverige stationer på Stockholm Radios karta.
-
Trump är ju inte direkt känd för att vara vän med sanningen, men faktum är att USAs CO2-utsläpp har gått ner något sedan en peak runt 2005-2007 ungefär. Förra året hade de sjunkit tillbaka till ungefär 1995 års nivå. Om han svamlar om 35 år så kan det vara inräknat en tillfällig Corona-dipp.
-
Stockholm radio har ju denna eminenta karta med stationer och räckvidder: https://stockholmradio.se/wp-content/uploads/2020/05/VHF-karta-Sverige-2020.pdf Vet någon var man kan hitta dett för Finland, inklusive räckvidder?
-
Jag kan bara hålla med. Blåstången, och vattenkvaliteten i allmänt, i Stockholms yttre skärgård är en helt annan än den var för 20 år sedan. Som BSven säger, det visar att kraftfulla miljöåtgärder faktiskt har effekt, och ger uppmuntran till att fortsätta på det spåret!
- 17 svar
-
- 1
-
-
Ni som är gamla nog minns kanske Hundskatten, som fanns på 80-talet. Den sägs ha kostat mer att administrera än vad den gläffte in. Ungefär så skulle det bli med en "lyxbåtsskatt". Dessutom skulle ju detta bli en sk. punktskatt. Punktskatter har man ju för att styra bort från icke önskvärd konsumtion som alkohol och tobak. Är friluftsliv icke önskvärt? Tveksamt. Sen har vi redan nu en progressiv skatteskala vilket jag i grunden tycker är bra. Men det får räcka med det. Varför ska man betala skatt på en pryl som man redan betalat moms för och redan betalat med intjänade kronor som beskattas högre ju mer man tjänar. Orimligt.
-
Det varvet eller båtklubben gör är att man begär sk. Handräckning hos Kronofogdemyndigheten. Detta kan göras redan efter något/några år, så 15 år är definitivt tillräckigt. När detta sedan beslutats så säljs den eller skrotas via myndigheten, jag tror inte att varvet eller båtklubben får sälja den själv faktiskt. Sen om du övertar en båt som legat (kanske tveksamt täckt) på land i 15 år så är det väldigt mycket du måste kolla rent säkerhetsmässigt innan du ger dig ut på sjön med den. Strukturell integritet, genomföringar, genomrostade detaljer mm mm. Hur är motorn om det finns någon? Det handlar om säkerheten för dig på sjön.