Jump to content
Tuesday 28 June 2022

Leonardo

Medlemmar
  • Content Count

    91
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

10 Trovärdig

About Leonardo

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

787 profile views
  1. Det skulle kunna vara nån bränsleslang som är otät, så att det kommer in luft. Det brukar bli ungefär ett sånt beteende. Spridare som Peter säger, är också en trolig orsak. En annan grej är att det kan vara nån ventil som inte tätar ordentligt så att kompressionen sjunker, då får du också ett liknande beteende. Igensatt luftfilter skulle det också kunna vara, men det är kanske inte så troligt. Du kan ju plocka bort luftfiltret och se om det blir nån skillnad. Det är ju snabbt gjort. Ja, det är bara att prova sig fram.
  2. Borde väl även funka med epoxi, eller?
  3. OK, funderade på det, men vågade inte. 😄 Men nu är det definitivt ett alternativ.
  4. Jag tänkte byta mina instrument och behöver byta givare till ekolodet och dess genomföring. Genomföringens botten på utsidan hamnar lite utanför skrovets V-form, så då tänkte jag plasta upp lite där så att det blir tätt och fint. Jag tänkte använda en gammal genomföring, (exakt likadan) som mall att plasta efter. Min fundering är hur jag ska få loss genomföringen efter plastning, vill ju inte att den ska fastna i hålet. Funderade på tejp eller nåt, men det känns lite tveksamt. Är det någon här som gjort nåt liknande och har idéer? Det är redan hål i skrovet så någon invändig montering är inte aktuell. Bifogar bild på den genomföring som ska användas som mall. Som ni ser har jag testat lite men vågade inte vänta tills det härdat.... ;-)
  5. Det är kanske inte så dumt att kratsa ur dem lite, och lägga på lite gelcoatspackel, så slipper du få in vatten i dem. I övrigt är det inget att oroa sig för.
  6. Jag valde att montera en Sunbeam 78w med 50 mm breda kardborreband från Biltema. Har funkat perfekt i tre år i vindar upp emot 30m/s. Perfekt om man behöver plocka bort dem. Nu är ytan under panelen slät (livflotte) men jag inbillar mig att det borde funka på skrovligt också. Jag tror att det är lätt att ta bort tejpen den undre tejpen och bara tvätta med T-röd så bör det mesta vara borta, om man skulle vilja ta bort eller flytta panelerna. Det är en svart panel som har samma verkningsgrad som de andra, så ingen anledning till oro över färgen.
  7. Om du väljer att lägga båten i Vänern, kanske Vänersborgs Marina kan vara ett alternativ. Ligger tio minuter från Trollhättan-Vänersborgs flygplats.
  8. Tömde i Grebbestad igår. Pumpen fungerade alldeles ypperligt, men vi hade fyllt lite för mycket och hade därmed lite tryck underifrån när jag öppnade locket....... Inte så trevligt.... Ska sätta in en mätare i vinter. Dock är det lite pyssligt att hitta stationen, den ligger långt in mellan två flytbryggor. Det är heller inte så lätt att ta sig in och ut där. Men ett stort plus är att den ligger vid en sjömack och man får hjälp med tilläggningen. Förra tömningen var vid Mollösund som hade en lätttillgänglig men väldigt trött pump, som tog god tid på sig och som nog inte orkade få ur allt. Min tank ligger djupt nere under durken, så det krävs lite sug för att tömma.. Mollösund tillhör Orust kommun som nog har rekord i värdelösa sugtömningar, det är dom som har praktanläggningen på Gullholmen med den trasiga slangen. Den är dessutom gömd bakom en container....
  9. Tappade min för några år sedan. Ringde Sjöräddningen för att berätta att den var "tappad", alltså ingen olycka. Då var det någon som hört av sig och hade hittat den. Utväxling skedde vid Hunnebostrand och Sjöräddningen blev 500 kr rikare. Hoppas grabben får tillbaks sin båt. Annars finns det fler på våra kära båttillbehörsaffärer.😀😎
  10. Nu tror jag problemet är löst. Jag tror att strömbrytaren till startkretsen har glappat. Kopplade förbi den nu, så får jag se om det löser sig. Mätningar visar att nu ökar spänningen över start/bog-batterierna när generatorn laddar, och det är ju ett gott tecken. Tack för tips!😎⛵️
  11. Hmmm...., har följt anvisningen till punkt och pricka. Kollar igen imorgon bitti. Tack för tips!
  12. Tack för tipset! En enkel variant.... Funderar även på att koppla om brytaren till startkretsen så att jag kan koppla ihop bankerna där när jag kör, och sedan slå från startkretsen i hamn.
  13. Monterade en CTEK Dual 250S och en Smartpass eftersom jag ville ladda förbrukningsbatterierna snabbare när jag går för motor. Tänkte nog inte hela vägen, för nu har jag fått problem med batterierna till start och bogpropeller. Bogisen tappar kraft efter en liten stund, eftersom den inte får nån laddning antar jag. Åkte ut på semester igår och upptäckte detta idag. Mina gamla grejer ligger hemma i båthuset(dumt!), så jag kan inte gå tillbaka till dem heller. Funderade på att koppla om så CTEK-prylarna laddar start/bog-batterierna först, men då tappar jag ju solpanelens laddning till förbrukarbanken.... Har någon ett fiffigt tips på vad jag kan göra för att lösa problemet? Ska åka hem om två veckor, så då kan jag återställa till det gamla systemet med skiljerelä och solpanelsregulator. Tacksam för alla tips, som kan lösa problemet! Har lite kablar och kontakter, så det kan ingå i lösningen.... Vill helst undvika att gå i hamn för att ladda....
  14. Då tråden ursprungligen handlar om 4G-router, så ställer jag en fråga här. Jag har köpt en Teltonika RUT 850 router som är avsedd för fordonsmontage. Tänkte komplettera med en antenn i masten så småningom, men inte i år eftersom masten redan står på plats. Med routern följer två lösa MIMO-antenner, och nu funderar jag på hur man bäst monterar dem. Kabeln är ca 2,5m, så jag tänkte sätta dem en bit upp på masten. Frågan är var på masten och i vilken vinkel de ska sitta? Läste någonstans att om man är nära basstation ska de vara i 45 grader, med 90 graders skillnad mellan antennerna, men om man är en bit ifrån så är 0 eller 90 grader bättre. Några idéer? Det går att se signalstyrkan på routern, men man skulle ju vilja ha bästa "universal-placeringen". Spontant tänkte jag en antenn vardera på babord resp. styrbords sida av masten, men vet inte bästa vinkel.
  15. Tack ChristerN! Det här fick mig att börja fundera, och bestämma mig för att ge min maskin en ny chans med bättre handhavande, och det fungerade fint. Dvs. en mjuk rondell, lågt varv på maskinen och start med rondellen mot skrovet. Hörde mig för bland proffsen, och fick följande rekommendation: Först 3M Grön, gul eller vit kork, beroende på gelcoatens skick. Sedan Autoglym Radiant Wax, som är polering och vax i samma. Körde bara med Radiant Wax eftersom min båt är i väldigt fint skick sedan tidigare (har polerats på varv av proffs). Fick ett superbra resultat! Körde med maskinen en gång, och torkade sedan bort det överflödiga med en microfiberduk. Enklaste polerjobbet nånsin! Ska försöka testa med en annan maskin nästa gång, och se om det blir skillnad, men produkterna kommer jag fortsätta använda.Köpte 5 liter Radiant Wax, så det lär ju räcka ett tag. 🙂
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy