Gå till innehåll
torsdag 18 september 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-06-14 på alla områden

  1. 1 poäng
    Om det är polyester och glasfibermatta du har bestämt dig för så hade jag hade slipat mer utåt sidorna samt framåt och bakåt. Svårt att rita på bilden men ca 75 mm utåt på sidorna. Det är ju en annan skada i närheten så du kan slipa så den kommer med i samma lagning. Sedan minst lika mycket framför och bakom. Se även min skiss med rött. Lite mer omständigt påbörja lagningen när du gjort ett hål men det torkar ju upp snabbare. OBS! Vänta med att börja laga tills det är torrt så det inte blir några fuktinneslutningar. Börja med detta innan du börjar slipa ner mer utåt: Du kan börja laga hålet med eget glasfiberspackel. Jag vet att färdigt glasfiberspackel inte fäster som det ska, göra eget är mycket bättre. Klipp matta i småbitar ca 1–2 cm finfördela dessa så mycket det går. Följ sedan anvisningen nedan: Börja med max 0,25 dl och bara några droppar härdare och blanda i en Salakis yoghurt burk. Behöver inte vara just Salakis yoghurt men du vet vad jag menar. Fyll på med glasfiberklipp och rör ihop till en smet. Fyll på med glasfiberklipp till du märker när du kommit upp i lagom konsistens. Smeta ut med en glasspinne och lägg runt kanterna och inåt som när man svetsar igen ett hål. Du kan nog inte fylla allt på en gång utan gör det i omgångar. Slipa mellan varje gång så du får bort "ytvaxet" som kryper upp när det härdar. Gör om samma procedur tills du täppt igen hålet. Slipa sedan ner till en jämn yta. När det har härdat ordentligt kan du börja slipa utåt samt framåt och bakåt. Var noga med att du får en jämn avfasning in mot hålet du lagat innan. Sen är du börjar laga med glasfiber så börjar du med en liten bit först och går till nästa som ska vara några cm större o.s.v. Det är även viktigt att du följer båtens botten när du lagar och att det blir samma slutform som övriga botten. Laga en eller två bitar i taget, låt härda och kolla hur det ser ut. Slipa så det blir jämnt och börja sedan på nästa lager. Var noga med procenten härdare och överskrid helst inte mer än 1,5–2%, bättre låta det härda lite långsamt och tar man för mycket härdare så blir det jävligt varmt. När det börjar bli geléartat kan du inte använda det mer och det går snabbt om det är varmt ute. //Pär
  2. 1 poäng
    Jag har nyligen införskaffat en båt för att lära mig segla med. Då modellen är ovanlig och inte mycket finns skrivet om den på nätet så tänkte jag att det kanske kan finnas intresse för någon med ett par bilder och lite info. Modellen heter Ski-breeze och tillverkades i Uddevalla av Scandia boatyard. Det verkar som ungefär ett hundratal byggdes mellan 1957-1965 och merparten gick på export. Fabriken brann tydligen ner och det sista skedde tillverkningen hemma vid huset. Båten är 5,6x1,8m, byggd av glasfiber, käns väldigt tung och robust. Den har fällbart centerbord och dubbla roder. Relingslist och rorkultar av teak, bänkar och durk är mahogny. Under fördäcket finns en lite upphöjd uppfällbar skiva som marknadsfördes som 2 extra bäddar. Akterspegeln ska klara upp till 35hk och framför den finns en självlänsande motorbrunn. Hur den är att segla kan jag inte säga mycket om. Jag har bara varit ute på en kortare segeltur än och det var mitt allra första försök till segling i livet, så jag har dåligt med referenspunkter att jämföra med och för lite kunskap förstås. Men det gick ganska bra iaf så jag antar att den passar en nybörjare som mig. Det var lätta vindar och endast storseglet användes. Vinden kom rakt från hamnens öppning så det blev till att kryssa det första jag gjorde. Båten kändes väldigt lugn, trygg och det var inga problem att göra någorlunda fart snett upp mot vinden. Jag var lite orolig att rodret skulle kännas obekvämt iom att det inte sticker ut över sittbänken som på vanligt vis. Jag tänkte att det skulle kännas som att man fick sträcka sig bakåt på ett onaturligt sätt, men det var riktigt bekvämt faktiskt. Mycket nöjd så här långt🙂 Dottern som sitter i är ca 160cm lång för referens😅
  3. 1 poäng
    "Men det där med överslip som jag menar, det känns som den jobbar men får dåligt grepp, som att propellern jobbar i turbulens". Kallas för ventilatation och det är luft som sugs ned av propellern, kan bero på flera orsaker som t.ex. för mycket utvinklad motor eller för högt monterad motor men kan även bero på andra orsaker. Kavitation är ett annat fenomen som uppstår då vattnet börjar koka och luftbubblor vandrar från sugsidan till trycksidan på propellerbladet. Alla propellrar har mer eller mindre kavitation. Kraftig kavitation brukar synas på propellerbladen då färgen brukar försvinna i ytterperiferin. Propellerljud är kavitation och det kan man höra under vatten, speciellt på långsamtgående båtar med lågt propellervarvtal. En viss kavitation/ventilation kan uppstå om man har en propeller med ingen eller liten "cupning" på bladen (googla) eller propellern är feldimensionerad efter belastningen. Många kallar plattan ovanför propellern för kavitationsplatta vilket är lite fel, det är egentligen en antiventilationsplatta som hindrar att luft sugs ner ovanifrån. Ja din båt skall göra strax över 30 knop när allt är normalt men farten varierar på samma båt med olika motorfabrikat, det kan skilja upp till 4–5 knop på topp i ett utombordartest trots samma effekt på motorn eller rättare sagt på propelleraxeln. Men det är även skillnad mellan äldre och nyare utombordare. Sätter man t.ex. en 50 hk motor tillverkad före 1985 på en båt så gör den 25 knop. Byter man sedan motor till en nyare 50 hk motor från 1987 så gör den 28 knop på samma båt. Skillnaden är att motorn från 1985 mättes effekten på svänghjulet och på motorn från 1987 mättes effekten på propelleraxeln. På väg ner från motorn till propelleraxeln försvinner ca 10–15% i friktionsförluster i bl.a vattenpump och säckväxeln, därav skillnad i fart. Slirning i navet kan vi nog utesluta...
  4. 1 poäng
    Fina bilder. Roligt att få lite flashbacks till hur båtlivet var när jag var barn och ung vuxen. Kul att höra att ni kommit ut på en premiärtur och att allt verkar ha gått bra. Granboken kan jag rekommendera som lärobok i konsten att framföra en segelbåt så effektivt som möjligt i olika vindar. https://www.gransegel.se/assets/granboken.pdf
  5. 1 poäng
    Liatixe? Är samma som 3 x 14 x 17 fast baklänges😉😀 Sannolikheten att dina markeringar på propellern skulle hamna exakt som de var efter slirning i navet är nog mindre än att vinna full pott på Eurojackpot. Slip är ju differensen mellan teoretisk och verklig väg genom vattnet för propellern. Svårt att förklara ingående och kräver mycket text men googla på "propeller slip" Finns en bra folder från Mercury Marine som heter "Everything you need to know about propellers" Förklarar allt på ett enkelt sätt och med bra illustrationer, kolla om den finns för nedladdning eller någon har lagt upp den som pdf. Är på Engelska och är det något du inte förstår eller Google Translate inte klarar av så fråga, jag är teknisk översättare. Kan inte se några tecken på kavitation på din propeller då färgen brukar försvinna. Försök att skrubba rent propellern med en skrubbsvamp eller liknande så att allt mög försvinner. Jula har annars en kopia av "scotch brite" slipdukarna som är mycket bra och finns i grov, medium och fin. Säljs i 2-pack och kostar 30 kr. Julas hemsida verkar vara delvis off-line eller något annat trassel, kunde inte få fram någon länk men tror den kallas slipduk. Känner du någon som har riktig GPS att logga farten med? Jag litar inte på appar och sånt... Du varvar 6000 r/min på fullt som är 300 r/min lägre än motorns max varvtal. 300 r/min brukar göra en skillnad på 2–4 knop ungefär. Visar din app-logg visar fel med 2–3 knop och om du får bort alla alger, sjörgräs mm och får tillbaka 300 r/min på motorn så blir det 2+3+22 (din fart med din logg)= 27 knop Ännu bättre är 3+4+22= 29 knop. Då börjar vi närma oss vad du skall göra i fart. Har du sedan motorn i "nollpunkt" d.v.s. längst ner så kan du vinna ca 1–2 knop ytterligare om du hissar upp motorn 1 eller max 2 hål. Mvh Pär
  6. 1 poäng
    http://gotakanal.se https://www.vastsverige.com/visittrollhattanvanersborg/trollhatte-kanalpark/med-fritidsbat-i-trollhatte-kanal/ Brukar ta 10-14 dagar.
  7. 1 poäng
    Vi bytte batterier till den här säsongen, de billiga hade tyvärr tappat en hel del i kapacitet. Orsaken kan ju vara hur de har laddats och använts av mig, så du kanske ska avvakta ett ev. svar från @IngemarE, som också köpt dessa batterier, innan du bestämmer dig. Tillägg: Såg nu att IngemarE tidigare skrivit att han använt sina batterier i två säsonger utan att de tappat kapacitet, men att han seda dålt dem.
  8. 1 poäng
    Först vill jag säga att jag uppskattar cabm att lägga ner så mycket tid att redogöra vad som gjorts och hur tankarna har gått under processen. Sedan glädjer mekanikerns ord: - "man sover mycket bättre om natten om man hittat det egentliga felet än om man bara bytt ut vad man tror är källan till felet" .
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...