Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
sleven

Sjösättning med kranbil

Rekommendera Poster

Någon som kan rekomendera en lämplig kaj för sjösättning/upptagning med kranbil på väskusten, lämpligen Stenungsund, Uddevalla, Lysekil. Betalar naturligvis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde ju gå på alla dom ställena du nämner - och alla större skärgårdssamhällen också. Finnas det bara en betong/stenkaj (som inte är på väg att rasa).

I Sotenäs - lika långt som till Lysekil finns det flera ställen där de sjösätter från kajer. 
Lökholmen i Hunnebostrand (1 mil närmare än Lysekil) och Fisketångens hamn (vid Kungshamns Marininredning) tex brukar man sjösätta.

 

Vad är det för båt - storlek och vikt - och var kommer båten från?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kranbilsägare som jag är i kontakt med berättar att han måste ha tillstånd att använda kajen för sjösättning, och vanligvis betalas en årsavgift för detta till kajens ägande firma eller kommun.

Jag känner till en kaj där diverse kranbilar och mobilktanat stundom torr- och sjösätter, dock minsst 50M från de orter du nämner. Det är industrikajen i Fiskebäck, mellan fiskebåtarnas tilläggning och godsfärjans läge.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns i Myggenäs/almösund.

Där kan kranbilen stå långsides, och lasta av...

kostade mig 250 till markägaren i våras...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi är 2 st Princess 286:or som fraktas från bergslagskanalen för större äventyr i några veckor. Jag ska till Köpenhamn och den andra blir nog kvar i Bohuslän innan vi sammanstrålar för hemfärd igen.

Tack för alla tips

Redigerad av sleven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...