Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Strosselhuset

Är det vatten i växelhusoljan?

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Är det vatten i växelhusoljan? 

 

Det ni ser på bilden är mitt oljebytartråg, en liggande uppskuren 5-litersdunk. I botten finns kolsvart annan spillolja men den blå/gröna oljan med brungrått inslag i är oljan jag precis har tappat ur växelhuset.

Oljan var, när den va ny, blå/grön eller blå till färgen. Nu när jag kört en säsong så har den även blivit brun/grå.

 

Om det är vatten vilket jag tyvärr tror, hur hittar man lättast orsaken till vatteninträngning?

 

Naturligtvis kan växelhuset vara sprucket men förutom det kan det väl bara läcka vid propelleraxeln och ingående axel från motorn. Visst finns det väl en tredje axel också, växelväljaren?

Motorn har hängt på båten som står i garaget på samma plats i 2 månader. Ingen oljefläck alls så läckaget är inte stort.

 

Jag har inte plockat ner något ännu, ni som är rutinerade på felsökning av detta fel, hur gör ni när ni felsöker?

 

Motorn är en 30 hk 2-takt Jonson från 1989.

 

 

/Mathias

post-108299-0-44452600-1483472830_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Man kollar lättast genom en vakumtryckspump, då ser man på en mätare om den sjunker i bar. Finns på drevdelar.se

 

Vet inte hur din motor ser ut men det vanliga är ju vatteninträngning vid propelleraxeln, ingående drivaxeln och växelingången, hur som helst ganska simpelt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligast är läckage pga slarv med att byta packningarna vid oljeavtappning/oljepåfyllningsskruvarna.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ser ut som vatten, dock inga större mängder.

 

Ska du provtrycka så bör du göra det åt båda håll, dvs både med under- och övertryck, eftersom packboxarna jobbar åt båda håll (hålla vattnet ute, hålla oljan inne).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Nu har jag plockat bort växelhuset och tryckt det med luft samt sprutat på såpvatten. Får inga bubblor alls.

Då återstår undertrycksprovning. 

andresrosman tipsade om en vacumpump från drevdelar och den verkar fin men jag tycker nog 1100 är lite i saftigaste laget för ett test en gång.

 

Är det någon som känner till en leverantör som kan leverera en vacumpump för mindre pengar eller är det någon som har en idé om hur man kan göra istället.

(Att lämna in till verkstad begriper jag att man kan göra men nu syftar jag på att göra själv :-)

 

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ta en cykelpump och koppla ihop med en lufttrycksmätare sen koppla in i motorn i oljepluggen. Dock får du bara övertryck då och inte undertryck. Men om det är enstor läcka så kanske de Funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte vara någon stor läcka, behövs inte mycket vatten innan oljan blir beige/brun.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Nu har jag plockat bort växelhuset och tryckt det med luft samt sprutat på såpvatten. Får inga bubblor alls.

Då återstår undertrycksprovning.

andresrosman tipsade om en vacumpump från drevdelar och den verkar fin men jag tycker nog 1100 är lite i saftigaste laget för ett test en gång.

 

Är det någon som känner till en leverantör som kan leverera en vacumpump för mindre pengar eller är det någon som har en idé om hur man kan göra istället.

(Att lämna in till verkstad begriper jag att man kan göra men nu syftar jag på att göra själv :-)

 

 

/Mathias

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Vakuumtestarebromsluftningsset-2000022139/

 

Kanske kan funka? Lite billigare och användbar till mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...