Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Rorkulten

Furxlex 100 S - har trasslat till det.

Rekommendera Poster

Min Furlex från 2005 har lagt av. Tre av fyra brätthalvor har försvunnit.

Och därmed har skotlinan tjorvat ihop.

Totalt fick detta effekta att seglingen drastiskt förkortades.

 

Nu visade det sig att Riggverkstaden var ganska fullbelagd och därmed väntetid att få

felet åtgärdat.

Så jag undrar följande:

*Hur kommer det sig att brätthalvorna kan lossna helt spontant?

* Föreligger det någon metod att minimera risken att brätthalvorna försvinner helt plötsligt?

 

Jag önskar fiffiga förslag hur detta fixas.

Problemet är att linan har blivit låst i trumman och att tre brätthalvor är Gone with the wind.

 

Ser fram emot intressanta tips.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brätthalvorna har ett integrerat snäppe som kan lossna, speciellt om linan drar snett uppåt eller neråt. Bl a Benns säljer brätten...

http://www.benns.se/mast-rigg/rullsystem/furlex/reservdelar/flange-halfflx-a-with-label

 

Seldenmanualen sid 5 visar uppbyggnaden:

http://www.seldenmast.com/files/1426855958/595-102-S.pdf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövs knappast några fiffiga förslag, furlexen har en tydlig manual länkad av Lars ovan.
Läser man denna noga och kollar att allt stämmer så kommer det att funka bra!

Men vem läser manualernas förnumstiga råd noga? Har därför försökt förtydliga detta med linans riktning som Lars nämner i bilden nedan. Följer man manualens anvisningar kan väl rimligen inte brättena lossa!

Furlex är bra men dyra grejor, nästan givet att du har montagefel!
(Enda svagheten jag hittat i konstruktionen är de plastiga ledrullarna, nästan konstigt att de inte lossar?)

post-86835-0-07433300-1472910219_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som manualförfattare jobbar jag 8 timmar om dagen att skapa instruktioner som gör att man kan utnyttja produkter till 100%. Det är lite jobbigt att sedan höra att de är "fel på produkten" när hela felet är att man inte läst manualen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som manualförfattare jobbar jag 8 timmar om dagen att skapa instruktioner som gör att man kan utnyttja produkter till 100%. Det är lite jobbigt att sedan höra att de är "fel på produkten" när hela felet är att man inte läst manualen.

 

Det där är ganska intressant.

 

Jobbade ju som linjemontör i många år. Min lagbas var väldig duktig men hade  alltid väldigt brått.

 

Det hände ibland att vi gjorde HSP-skarvar på plastkabel. Starten gick ofta väldigt snabbt, tills det var nåt som inte stämde - då åkte manualen fram.

 

Det första som stod var; "Läs igenom manualen noggrant och markera härför lämpliga delar"

 

Det kunde ju va nåt mått som ändrats eller att det var lite skillnad beroende på kabeltyp mm eller kanske vanligare - man trodde man kom ihåg rätt mått.  :huh:

 

Fast jag har inte hört att nån av de skarvarna vi gjorde har brunnit  - än. Nu är brottet preskriberat.  ;)

 

Sen är manualer långt ifrån lätta att läsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som manualförfattare jobbar jag 8 timmar om dagen att skapa instruktioner som gör att man kan utnyttja produkter till 100%. Det är lite jobbigt att sedan höra att de är "fel på produkten" när hela felet är att man inte läst manualen.

 

Som enligt bilden i inlägget ovan...

DU som manualförfattare och andra dito. Vore bra att på förstasidan av manualer rita pricipskissar över hur pryttlarna ska funka generellt och vilka "typiska" risker för fel det kan finnas.

Den som inte pallar läsa, som oftast fixar det ändå, kan ju lösa och få info som räcker. Det skulle rädda många "skruva isär och klura ut hur det är tänkt-tillfällen".

Dom som normalt sett orkar läsa manualer kan ju hoppa över den första sidan då.

 

Typ bilden på furlexen med vinklarna där skotlinan går ut och fallet.... mer info behövs ju egentligen inte men det kan bli fel om man har brådis... OM den infon står längst in i manualen... kommer många aldrig så långt i läsandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det som är skillnaden mellan professionella teknikinformatörer och konstruktörer eller marknadsförare som "fuskar" i yrket. Det gäller att sätta sig in i mottagarens situation och snpassa sig till den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessvärre är ju de flesta manualer helt totalt värdelösa.

 

Hade inbrott på det komunalföråd där jag hade mitt kontor  och min gamla p-touch blev stulen, plus en del annat. Gardinerna på mitt kontor tex. Vi tror att tjuvarna använde dem för att linda in alla fasta nycklar som den tog.

 

Köpte mig en ny, modernare. Man kunde ju byta både stil och storlek på texten och det stod i innehållsförteckningen att det skulle stå på sidan 36 (tex)

 

På sidan 36 stod det ungefär; "Det finns 24 olkia fonter och 6 olika textstorlekar att välja på" inget mer.

 

Hur man gjorde stod på en helt annan sida och under en helt annan rubrik.

 

När man nån enstaka gång behövde ändra texten eller storleken måste man läsa igenom hela manualen för att hitta vad denna information var insprängd.

 

Det är ju ett hån mot användaren att skriva nån sån dålig handledning. Den som skriver nåt så erbarmligt skiter ju fullständigt i användaren.

 

Dessvärre är det inte ovanligt.

 

Det finns väl en del som är maskinöversatt från nåt tjotahejti språk. 

 

Själv är jag urusel på engelska, men har en del engelsktalande kontakter. Brukar skriva på svensk och översätta med Google översätt. Som tur är har man ju ändå lite känsla för det engelska språket, så att man kan kolla och få bort det värsta tokerierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som manualförfattare jobbar jag 8 timmar om dagen att skapa instruktioner som gör att man kan utnyttja produkter till 100%. Det är lite jobbigt att sedan höra att de är "fel på produkten" när hela felet är att man inte läst manualen.

 

Största felet många manualförfattare gör är att dom bara beskriver HUR man gör vissa saker. Inte VARFÖR. Exempelvis "slå inte på strömbrytare X om Y är uppskruvad över 50%." Näha, ok. Men hade man förklarat VARFÖR man inte ska göra det hade man garanterat också kommit ihåg det. Nu blir det till att lära sig saker utantill utan att förstå något. Och då glömmer man snart bort det...

 

Ett annat exempel är en beskrivning av anslutning av en kabel: "Gör jordledaren 5mm längre än dom andra ledarna". Ok, dom flesta gör säkert så när man just precis läser det, men kommer man ihåg det nästa gång man kommer i en liknande situation? Hade man i stället givit en motivering till VARFÖR det är lämpligt hade man också lärt sig något och garanterat kommit ihåg det i all framtid.

 

- - -

Ytterligare ett problem är den tråkiga trenden att texter blir allt fåordigare och bara beskriver det uppenbara. Hade en video en gång med en knapp med texten "Edit". Manualen förklarade "Knapp för editfunktion"! Samma video hade även en knapp på antenningången och den förklarande texten var "Filter av bikakestruktur". Behöver jag säga att jag aldrig räknade ut vad knapparna hade för funktion och om de normalt borde vara på eller av? Man glömde förklara VARFÖR dom funktionerna fanns, i stället repeterade man bara det uppenbara, dvs texten som redan stod ovanför knapparna.

 

Ytterligare ett exempel på fåordighet är Garmins installations- och användarmanual till avancerade plottrar. De är kortare än bruksanvisningen till mitt kylskåp! Det blir en hel del prövande och gissande för att räkna ut vad olika inställningar verkligen gör... Ska jag våga mig på en gissning så gör man så för att slippa skriva om dokumentationen när man uppdaterar programvaran, ändrar på menytexter eller ändrar i funktioner. Billigt ja, men bra? Nej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett annat exempel är en beskrivning av anslutning av en kabel: "Gör jordledaren 5mm längre än dom andra ledarna". Ok, dom flesta gör säkert så när man just precis läser det, men kommer man ihåg det nästa gång man kommer i en liknande situation? Hade man i stället givit en motivering till VARFÖR det är lämpligt hade man också lärt sig något och garanterat kommit ihåg det i all framtid.

 

 

Fast just det är är väl ganska självklart - eller!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo... visst e de självklart, även för mej som e noll el-nisse.

Hur jag lärde mej "självklarheten" vet jag inte... kanske genom eget klurande efter upptäckt att en tåt är längre, kanske efter att nån sagt

-vet du varför?

Efter den eventuella frågan är det i allafall självklart. Vet inte om det var det innan... eller jo lika självklart men... hade jag tänkt på det innan första gången? Nä... hade jag hört ATT den tåten är längre... förmodligen... kanske många gånger... varför är det självklart numera? Jo för att jag av någon anledning någon gång fått veta VARFÖR.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...