Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
neubert

Biltema motorolja

Rekommendera Poster

Trovärdigt är det om upphandlingen, men inget för Biltema unikt förfarande. Precis så gör nämligen de flesta som inte har egna raffinaderier.

Men trovärdigheten på inlägget sjunker direkt till noll när det i samma andetag nämns ibland uppblandad med återvunnen olja och lägst kvalite på råoljan tex rysk. Återigen teorier och tyckanden, ofta med anknytning till samma skrönor som cirkulerat i årtionden. Inget nytt under solen.

Det är inte fakta....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryssland är en mycket stor producent av PAO, dvs basolja till äkta syntetisk motorolja. Denna exporteras till väst och används får man förmoda i allehanda högkvalitativa oljor.

Den tid är förbi när kvaliteten på en smörjolja var beroende av var oljekällan var belägen. Idag kan i princip vilken olja som helst processas till den kvalitet som efterstävas. Om inte allt för länge kommer oljan tillverkas av naturgas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men likförbannat så kommer man ju tillbaka till klassningen av oljorna... Står det att den ska hålla en viss klassning så måste man ju lite på att den gör det oavsett om det är biltem, shell eller statoil. Om en motor ska klass XX för att inte ta skada så blir ju skadan inte mindre för att man har 2 klasser högre?!? Det är ju när man går en klass under det rekomenderade som motorn tar skada/börjar nöta sönder...

Sen kan det ju kännas lite pinsamt att hälla i biltema helsyntet i sin ferrari!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hade jag inte tänkt mig att han skulle ge ut några personuppgifter utan mera på vilket sätt  uppgiftslämnaren  har fått sina uppgifter. Eftersom det skall vara fakta så kunde man även nämna någon leverantör till Biltemas oljor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppgiftslämnaren har ett helt liv med oljor och oljeinköp bakom sig och är fortfarande verksam i branschen. Räcker det eller vill du ha personnummer oxå.

Föresten varför finns det inte bilder och all personlig information om dig ute eftersom du påstår saker så måste du väl visa allt det så någon kan kolla med dig. LÄGG NER! Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall inte skriva något mer just om det här. Men läser du mitt tidigare inlägg så skrev jag att just personuppgifter inte var intressant utan mera hur din referens hade tagit fram uppgifterna.

 Det enda jag påstått i  den här tråden är rekommendationen om SAE 30 oljan och där gav jag en referens.

 



Senast ändrad av lizardking | 08 september 2010 | 16:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och detta är anledningen till vad jag skrev tidigare om var dessa tillverkades nu för tiden.
Hur som haver, angående lägst kvalité. Det är mycket riktigt att en del av vissa oljor återanvänds och raffineras till nya produkter. Dock med endast som inblandning för att dryga ut. Detta gör däremot inte med rödfärgade eller syntetiska gear oljor.
Hur vet jag detta då? Jo, nu kommer fakta. Jag har själv skickat iväg detta för raffinering i england till ett bolag där. Behöver ej skriva vilket företag från eller till.
Denna (egentligen två olika klassificeringar) waste oil raffinerades om och spädes ut till ny motorolja menad för i huvudsak sydamerika.

Måste iofs dementera rysk råolja. Om den är speciellt sämre än andra beror helt och hållet på oljekällan. Vissa är bra andra är mindre bra. Det är fortfarande tillverkningsprocessen únder raffineringen som sätter störst spår i kvalitén för en basolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg ner denna tråden!

Ingen i något läger kan frälsa eller locka över en motståndare till sin sida.

Var och en får köpa den oljan som man vill.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din bekant ljuger.

Volvo 164 hade en B30 motor dvs i grunden samma motor som B20 på marinspråk AQ/BB 115 etc. och alla dessa motorer har stötstänger för att lyfta ventilerna och  därmed ingen kamrem som kan gå av. Det var säkert damens strumpeband som gick av. Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här var bäst på länge

Jag hörde förresten om en bekants, bryllings farmors mormor vars gamla Volvo 164 höll på att slå sig i toppen. Byttes till Biltema olja för 169:- för 4 liter och sen gick kamremmen av.

 

..höll på att slå sig i toppen.  Hur då? Överhettad eller?

Och sedan bekants brylling, asg Tungan

Ungefär som, Jag har en kompis som har fått en vårta på snoppen, kan det vara något farligt? Alltså som jag behöver söka för, ähum kompisen menar jag.

 

Fattar ni inte att han driver med er.

Själv använder jag en hel del från Biltema men i min båt vill jag inte riskera att få i för bra olja då gamla sura jänkarmotorer inte tål för bra olja. Köper alltid orginal Qucksilver så är man säker på att få samma låga kvalitet alltid.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ungefär som följande. Om du ska tanka bilen och det ligger en Shell och Jet bredvid varandra, vilken tar du. Shell för du tror att den är bättre eller Jet för du tror att produkterna är likvärdiga och varför betala mera.

För övrigt har Seasea riktigt bra pris (bättre än Biltema har jag för mej) på 20l Mobil olja för turbo diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Biltema satte upp tappar o börja sälja bensin till lägsta pris skulle ni inte tanka där då heller?

Sug på den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Måste minnas fel, funderade faktsikt på om det var rem eller kanske kedja... Stötstängerna var förträngda. Hur som helst är jag glad för att du inte insinuerade att det var jag som ljög utan bekantingen. Flört

 

Du har så rätt strumpebandet måste det ha varit!

Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, om jag hade vägarna förbi..

När jag bodde i USA brukade vi handla på Costco (liknande Willys). Dom säljer även bensin där både jag och min hustru tankede varsin ny Mercedes (om tanken råkade vara tom).

Jag tror rätt eller fel att inte är någon skillnad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört av en bryllings kusins ex-pojkvän att Biltemas oljor är gammal frityrolja från Palmyra Kebab där de silat bort pommes fritten. Eftersom Biltema snålar med silarna kan en och annan falafel slinka igenom och det kan vara skadligt för motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla normer som står på oljan refererar till olika standarder från olika motor fabrikanter. Gå efter API, American Petroleum Index. Köp ej fordonsoljor till marina motorer, dom ser lika ut på utsidan men opererar under olika förhållandet. Har en Biltema olja samma API index som en annan dyr olja, är det i princip samma olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Hehe, fundera vidare så kommer Du nog på att det varken är rem eller kedja......Skrattande



Senast ändrad av sdk780 | 09 september 2010 | 20:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat över varför det finns speciella marinoljor. Vanlig motoroljan t.ex. API SL/ACEA A3B3 har egenskaper som gör att den klarar full fart på autobahn. Varför skulle den då inte funka i en båtmotor på Ingaröfjärden?

API = American Petrolium Institut

API SL och ACEA A3B3 är exempel på kravspecar för egenskaper som olja skall uppfylla, (sequences).

API Index för tankarna till viskositetsindex VI, som är ett mått på hur mycket basoljans viskositeten förändras med temperaturen, ju högre VI dess bättre. Syntetisk basolja har högre VI än mineralolja. VI skall inte förväxlas med viskositetklass ex. 5W 30, som är ett mått på viskositetsförändringen för den färdiga oljan inklusive Viscosity Index Improvers VII, en av flera tillsatser till basoljan. Högt VI innebär att en mindre andel tillsatser behövs för att uppfylla en given viskositetsklass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinoljor är special för att de ska klara sjögång, alltså en olja som inte är detta bli sjösjuk och mår då illa.

Enkelt?

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd, men jag har en liten fråga i ämnet som inte berörs i denna tråden.

 

Denna klassning som det pratas om, är det någon som vet om det ingår livslängd i den? Dvs. oljan kan ju vara jättebra den första tiden, men blir sämre fortare än dyr olja.

En bekant som är väldigt duktig på motorer sa nämligen att han gärna använde Biltemas oljor, men gjorde då oljebyte dubbelt så ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen speciell anledning att byta Biltemaolja oftare än andra. Men täta oljebyten kan var fördelaktigt och det blir ju ekonomiskt mer överkommligt om olja kostar lite i inköp.

Själv är jag tveksam till det så kallade long-life-oljorna, med rekommenderade byten var 3000 mil. Även Biltema har även sådana. Det är inget fel på oljan i sig men intervallerna kan vara för långa.
Det går väl an i en taxi som ständigt går, men i en bil som körs kortare stäckor finns det stor risk för slammbildning. Ex. har Volvo problem med detta.
Vevhusventilationen kan sättas igen. Den skall rengöras med i intervall. Det kan ju låta enkelt, men innebär bl.a. att tråget skall bort för rengöring och byte av sil på oljepumpen.

Men här pratar vi båtar och jag har svårt att se att en fritidskeppare skall hinna köra så mycket att oljan skall behöva bytas under säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...