Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Patrickk

Aluminium på västkusten

Rekommendera Poster

Jag bor på västkusten och jag har en kompis som funderar på en Buster. Jag var själv nära att köpa en större Buster typ Magnum eller liknande då jag personligen gillat Buster i många år. Dessutom finns det en bra andrahandsmarknad på Busterbåtarna som saknas för Anytec. Jag vet att det finns flera båtar att välja mellan men om man pratar lite större Buster kontra Anytec.

Vad är säljargument och vad är fakta?

Är det t.ex. ett problem med lack skador på en Buster, alltså att korrosion kryper” eller är detta bara ett säljarsnack för dom som säljer Anytec eller plastbåtar?

Jag är alltså tacksam om någon med större erfarenhet och kunskaper kan sprida lite ljus i ämnet. Som det är nu har jag hört allt från att det inte är några problem allt till att man inte kan ha aluminium på västkusten.

//Patrick

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Patrickk | 14 september 2007 | 07:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtar av känt fabrikat byggs i saltvattenbeständig aluminium, det finns ingen anledning att oroa sig för varken buster eller Anytechs hållbarhet på västkusten, rätt vanliga båtar här faktiskt och dom verkar hålla jäkligt länge också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polisen, Kustbevakning, Tullen, Militären mm kör ju aluminium här på västkusten så visst går det bra. Kör själv en liten stridsbåt (Buster Sun). Oerhört praktisk båt, oöm, lättdriven, snabb och faktiskt ganska sjövärdig för att bara vara knappt 4 meter. Man bör väl kanske inte bottenmåla med fulfärgen, 40% koppar, pga av galvaniska strömmningar, men generellt sett inga som helst problem i övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare.

Andrahandsvärdet är tyvär ganska högt. Kanske beror det på den höga kvalitén/hållbarheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Patrick (eller någon annan) -- Varför saknas en bra andrahandsmarknad för Anytec? (Av intresse eftersom jag just köpt en 622 SPD - även om jag självfallet inte redan funderar på att sälja den, särskilt som jag inte ens fått den!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Martin,

Jag skall ge dig min gissning så får vi se om det finns andra som kompletterar med andra åsikter.

Några förutsättningar dock:

1) Modellen är ganska ny. Jag har själv inte sett någon äldre SP än 2003 för 622 och den börjar bli vanlig i Sverige 2005. Någon annan som läser detta kanske kan komplettera med hur gammal modellen är. Kommer jag ihåg rätt kom SPD ut för 750:n år 2007.

2) Det har sålts ett antal Anytec båtar under senaste åren.

3) Det är ytterst få som kommer ut på begagnatmarknaden. I år har det t.ex. som jag sett bara funnits tre st 622:or till salu under hela säsongen. Av dessa skulle en person flytta utomlands, två skulle byta upp sig till Anytec 750.

 

Med bakgrund av ovanstående fakta har jag svårt att se det på något annat sätt än att köparna är nöjda med sina båtar och inte hittar någon annan modell dom hellre vill ha. Annars brukar ju en grundläggande orsak att byta båt vara att man vill ”byta upp sig”. Jag tror alltså att många av dom som köpt Anytec upplever denna modell som den mest optimala aluminiumbåten. Det finns säkert många ägare av andra båtar på detta forum som inte håller med då det finns väldigt fina Buster, Silver mm, men nu tänker jag främst på dom som valt och köpt Anytec. Jag tror inte du hittar så många missnöjda Anytec ägare.

Tittar du på tester av tidningar etc så har jag aldrig sett någon som inte hävdat att båten har fantastiska sjöegenskaper. Din 622:a drar t.ex. under 0,9 l/sjömil i 35 knop samtidigt som den enligt Anytec är gjord för att kunna framföras i 30 knop i 2 m hög sjö. Inte för inte som off-shore industrin använder båttypen.

 

Jag tror alltså du kan vara helt lugn. Helt säkert är att du har köpt en av marknadens absolut bästa båtar (även om många nog håller med mig att priset är lite svettigt). Jag har inte sett en test som inte lovordar båten. Det är också ett sundhetstecken att så få finns till salu och med tiden kommer det naturligtvis ut fler begagnade båtar även för Anytec.

 

Detta var alltså vad jag tror Martin. Jag hoppas du får fler svar så vi får läsa vad andra medlemmar har för åsikter om Anytec som båtmärke.

mvh Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade igenom forumet och hittade ett gammalt uttalande som jag bett en konstruktör på Anytec kommentera.

 

Nedan tidigare inlägg på MG

 

Start citat

 

Kanske några kommentarer om aluminium, eftersom jag påstod att alu och västkusten inte går ihop. Så här säger International:

Normalt skyddas aluminium till viss del av det vitaktiga oxidskikt som bildas på ytan, men det är inte tillräckligt av två anledningar. För det första kan det skadas av t.ex. en repa och fukt kan då hinna attackera ytan innan ett nytt oxidskikt bildas. För det andra kan salter i vattnet angripa själva oxidskiktet och orsaka korrosion. Vidare säger dom regelbundet bör du inspektera svetsfogar for att kunna upptäcka korrosion så du kan åtgärda i tid och Det är därför viktigt att bottenfärger som innehåller metallisk koppar eller kopparoxid aldrig använts på aluminium.

 

Slut citat

 

Jag bad Anytec att kommentera och deras svar var enligt följande:

(Röd text är från citatet ovan)

Normalt skyddas aluminium till viss del av det vitaktiga oxidskikt som bildas på ytan, men det är inte tillräckligt av två anledningar. För det första kan det skadas av t.ex. en repa och fukt kan då hinna attackera ytan innan ett nytt oxidskikt bildas.

Svar Anytec:

- Aluminiumen angrips genom att den oxideras. Dvs när den angrips bildar den ett skyddande skikt! Effekten blir att olackad aluminium är självläkande varför ovanstående påstående inte är något problem.

 

- Lackad aluminium kan få problem av dels det skälet som jag tidigare nämnt plus ett fenomen till. Detta är spaltkorrosion. Aluminiumoxiden kan brytas ned om man bildar en galvanisk cell. Denna cell kan bildas som jag tidigare nämnt med ädla metaller. Det finns dock flera sätt. Vid spaltkorrosion (tex om lacken lossnar) har den inre delen av spalten syrefattig miljö med en elektrisk potential och yttre delen av spalten en syrerik miljö med en annan elektrisk potential. Denna potentialskillnad kan skada oxidskiktet! Bäst är således omålad marin aluminium.

 

- Spaltkorrosion är också det fenomen som gör att bilar rostar så fantastiskt bra när det väl satt igång. 

 

För det andra kan salter i vattnet angripa själva oxidskiktet och orsaka korrosion. Vidare säger dom regelbundet bör du inspektera svetsfogar for att kunna upptäcka korrosion så du kan åtgärda i tid

Svar Anytec:

- Vi använder två stycken kvalitéer av aluminium, hår och mjuk. Båda är klassade saltvattenbeständiga material. Båtar som används i saltvatten blir mattare i lacken något fortare än i sötvatten. Detta är som det skall.

 

- Vad gäller behov att inspektera och åtgärda svetsfogar så gäller följande:

    1) Det blir inget problem om man matchar materialet i båten med tillsatsmaterialet (elektroden, MIG och TIG).

    2) Om så inte är gjort, dvs att man valt aluminium där fel tillsatsmaterial använts, leder detta till att antingen svetsen eller materialet kring svetsen oxideras. 

 

Det är därför viktigt att bottenfärger som innehåller metallisk koppar eller kopparoxid aldrig använts på aluminium.

Svar Anytec:

-har hört denna men ej kunnat bekräfta den. Jag har dessutom svårt att tro på den då man för att få utvecklad korrosion måste bilda en galvanisk cell (elektrolyt, syre och elektrisk ledning). Denna kommentar känns som en ursäkt för folk som inte behärskar den faktiskt ganska svåra konsten att måla aluminium.

 

- Detta beror på att aluminiumoxiden är tät, hård och mycket svår att få fäste på. Speciellt på marin aluminium! Man bör derför slipa ytan och måla inom timmar med rätt färg program (primer-lim-bottenfärg). Det är pga denna problematik som vi valt att ha bottenfärg som standard på våra båtar.

 

Övrig information från Anytec:

- Det är några saker som bör undvikas med aluminiumbåtar och vatten:

Skall EJ dra jorden (-) i skrovet. Måste använda två-ledar system.

 

 

- Ej fästa ädla metaller i skrovet där det ligger vatten (aluminiumet blir offeranod i en galvanisk cell). Därför sätter vi trimplan med plastdistanser etc.

 

 

mvh Patrick

 

Senast ändrad av Patrickk | 17 september 2007 | 20:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopparbaserad bottenfärg på en aluminumbåt skapar galvaniskt element mellan färgen och båten. Koppar är en ädelmetall vilket aluminum inte är därför kommer elektroner att överföras från båten till kopparen i färgen, vilket tillslut kommer att medföra att båten äts upp av färgen. Det är även därför det är så viktigt att man inte sätter järn/stål prylar i direktkontakt med aluminumet, t ex tirmplan som ofta är av syrafast stål.

 

Du kan heller inte avnända vanliga zinkanoder som offeranod då denna är ädlare och blir istället katod och båten blir offeranod. Som offeranod till en aluminiumbåt skall man istället använda en anod gjord av magnesium. Problemet med dem är att de är så dyra.

 

Allt detta gäller oavsett om båten ligger i sötvatten eller saltvatten. Därför skall du som International säger INTE använda en kopparbasserad bottenfärg.

 

Aluminium i sig har inget större problem med att vara i saltvatten. Dock vill man ju allt som ofta undvika beväxtlighet som det finns ganska mycket av på västkusten och oftast är det ju då som en kopparbasserad färg rekomenderas. Dock inte till aluminumbåtar. De flesta båtfärgleverantörer har även bottenfärg för aluminumbåtar som fungerar på västkusten.

 

Hoppas att detta gav någon klarhet i din fråga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Griffin,

Tack för bra kommentarer. Jag skickade dina kommentarer vidare till konstruktören på Anytec och han hade följande kommentarer (efter att själv ha grävt en hel del skulle jag tro):

 

Gällande kopparfärg:

Stämmer. Kopparen kan reduceras ut på aluminium och skapa en galvanisk cell så fort primern och limskiktet är skadat. Detta skadas ganska fort varför kopparfärg skall undvikas.

Gällande zinkanoder som offeranod: (jag har förkortat hans svar lite grann)

Man skulle kunna tro att man inte kan använda vanliga zinkanoder som offeranod då denna är äldare och blir istället katod och båten blir offeranod. Detta gäller om man utgår från skolformelsamlingen där Al ligger på -1,66 V och Zn på -076 V vilket alltså skulle göra Al till anod.

Detta gäller för rena aktiva metaller vilket inte är fallet för aluminium 6000 serien (saltvattensbeständiga profiler) som t.ex. Anytec är byggd av. Efter ett långt samtal med en expert på SAPA har jag fått reda på följande: Det finns flera olika mätmetoder för elektrisk potential. Vanligast är metoden SCE (Saturated Colomel Electrode). En annan vanlig är NHE (Normal Hydrogen Electrode).Elektiska pontentialen beror av salthalt, temperatur, legering, oxidskikt etc.Vid svagt korroderade ytor i 3% salthalt (Väskusten) har metallerna följande elektriska potential mätt med SCE:Aluminium 6000 serien (saltvattensbeständiga profiler): -0,75 V SCEZink: -0,98 V SCEMagnesium: -1,6 V SCEVid långvarig normal korrosion går aluminium mot ädlare potentialer (bildar normalt oxidskikt).Vid kraftigt jordfel aktiveras aluminiumet och går mot oädlare potential (skyddande oxidskikt bryts ned).Magnesium är för aktiv för saltvatten vilket skulle göra att den konsumeras för fort.Magnesium kan vara ett alterativ för sötvatten då ett större hoppspänning kan behövas där samt att en magnesium skulle överleva längre i sötvatten ärn i saltvatten.
Således:

Zinkanod ger på västkusten ett galvaniskt mottryck (skydd) på 0,23 V. 

Vi utreder en alternativ produkt som ger 0,35 V:s mottryck. Denna är baserad på aluminium - indium.

För sötvatten kan magnesium vara ett alternativ.

 

Ser alltså ut som zinkanod fungerar på en aluminiumbåt på västkusten.

 

mvh Patrick

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hmm...

Där ser man. Att marin-aluminim har så lågt potentialvärde visste jag faktiskt inte. Får bli så att jag får fylla på i formelsamlingen lite. \Smile\

Men det är som jag alltid brukar säga, man skall lära sig något nytt varje dag.

 

//Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det som är så gött med den här sajten Nicklas. Det var ditt inslag som ledde fram till svaret.

//Patrick\Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor i Halmstad och har haft buster. De håller inte här. Även sjöräddningens Samariten höll inte, rutor släppte osv. Spelar ingen roll vad tillverkaren kallar sitt aluminium. Köp plast eller träbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att Buster inte håller på västkusten förvånar mig inte, det finns marinaluminium i många sorter.

Har en del båtar på västkusten och har aldrig haft nån problem.

Aluminium båtar ska byggas i AlMg4,5 även om det finns tillverkare som påstår att man kan bygga i AlMg3.

När Djupviks varv ringde mig för att bygga en 10 meters skrov var det första de fragade vad för aluminium jag användar.

De så samma angående AlMg3 och fattade inte heller varför vissa bygger i mindre kvalitet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men aktuell fortfarande...Använde Hempels färg för aluminium och snäckorna växte bra, dock just inget annat...Det är kanske det största problemet, finns ingen färg nuförtiden som är bra på aluminium, detta gäller även drev..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Internationals Trilux, kopparfärg som går att använda på aluminium under förutsättning att den är ordentligt grundmålad. Tidigare endast godkänd på västkusten from i år även på ostkusten. En hård färg som inte kletar ner badande och ankarlinor mm

http://www.seasea.no/Färg/Bottenfärg/International_Grundfärg/TRILUX_0_75_VIT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...