Jump to content
Saturday 16 January 2021
Skeppskatten1

Någon som kör kinavärmare på HVO?

Recommended Posts

Sista tankningen innan båten skulle upp blev det HVO då jag tänkte det var bättre över vintern. Sista turerna med HVO ville inte kinavärmaren starta.  

Nu har jag tagit ur den och felsökt i garaget. 

HVO tänder inte utan bara ryker och oförbränt bränsle rinner ut i avgasröret 

I morgon ska jag köpa annan diesel och prova .

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Skeppskatten1:

- - -

HVO tänder inte utan bara ryker och oförbränt bränsle rinner ut i avgasröret 

I morgon ska jag köpa annan diesel och prova .

Värmare som ryker utan att tända beror ofta på att glödstiftet inte blir tillräckligt varmt.

Kolla batterispänning, kabelanslutningar, kabeldimension, anslutningar inne i värmaren fram till glödstiftet innan du börjar felsöka bränslekvalitet.

 

Om du kommer år så försök mäta spänningen vid glödstiftet (eller så när du kan) under startförsök.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har precis köpte en kinavärmare och försöker starta den i garaget med hvo.

Ofta går den inte igång med felkod e10.

Några gånger startar den med stannar med felkod e8.

I går kollade jag över alla anslutningar, ökade effekten på glödstiftet och ökade bränslemängden.

Då startade den och gick snyggt i 15 minuter innan jag stängde av.

I kväll blir det nytt startförsök.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha . Så det går att ändra effekt på glödstiftet  och bränslemängd? 

Jag har tyvärr ingen manual till denna då den satt i båten när vi köpte den . 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om värmaren matas av förbrukarbatteriet och detta börjar bli åldrat så minskar inte bara dess kapacitet, utan dess inre motstånd ökar också. 

Framåt hösten så ger dessutom solceller mindre laddning, och batteriet blir då ofta mindre laddat i genomsnitt.
Startströmmen för en dieselvärmare är ofta 10-15 Ampere, och detta är större än de flesta andra förbrukares, och då blir spänningen ut från batteriet vid denna belastning lägre.

Ligger spänningen på förbrukarbatteriet under c:a 11.5 volt medan glödstiftet värmer och man har för klena matningsledare så startar inte värmaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minutes ago, Skeppskatten1 said:

Aha . Så det går att ändra effekt på glödstiftet  och bränslemängd? 

Jag har tyvärr ingen manual till denna då den satt i båten när vi köpte den . 

 

Jag har digital kontrollpanel och inte bara ratt. Hur ser din ut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte samma som min men nästan. I min instruktion finns det beskrivet även för din. 

Jag fixar bilder på instruktionen i kväll....

Det du kan behöva är ett lösenord för menyn. Mitt var 9009 och googlade jag fram.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Skeppskatten1:

8.4 v vid glödstiftet.  

Nu tände den . Men ryker duktigt 

Om du har 8,4 volt på glödstiftet så får du mäta spänningen även fram till anslutningarna på värmaren. Gissningsvis är den för låg där (batteriet åldrat och/eller dåligt laddat) .

Att ha en laddare ansluten hjälper om laddaren har bortåt 10 Amp max laddström eller mer. En på typ 4 Ampere orkar inte att hålla uppe spänningen då glödstiftet körs.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

HVO brinner renare än vanlig diesel så med värmare som har en fotocell som övervakar lågan kan denna ha svårt att se den. Resultatet blir att värmaren stänger av då den tror lågan slocknat. Vet inte om Kina värmare har fotocell...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo just det. En lösning på att fotocellen inte ser lågan är att öka mängden bränsle. Nu ser fotocellen lågan men avgastemperaturen blir mycket högre. Jag har sett värmare där delar av metallen i värmaren smält då man kört på för fet blandning. Detta var dock inga Kina värmare i båtar men principen är den samma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eberspächer D2

 

Har ingen likspänning på glödstiftet! 

Lägger man 12 V på detta, för att t ex testa, så brinner det upp! 

Stiftet är gjort för att klara runt 8 V likspänning. 

 

Stiftet drivs av typ fyrkantvåg, där pulskvoten varieras beroende på temperatur mm. Man mäter strömmen genom stiftet, på sätt och vis resistansen, som är beroende av glödspiralens temperatur.  Kyls stiftet av för mycket oförbrännt bränsle hud start, så ökas totala strömmen o s v (pulskvoten ändras). 

Har kollat med oscilloskope, att det är så. 

 

De krångel jag haft, har berott på igenkoksat glödnät, som sitter i själva hålet runt glödstiftet. 

Värmaren ryker om det är mycket koks. 

Dessutom är det ett litet lufthål genom väggen, mitt för nätet, detta måste vara öppet. 

Finns servicesats, med monteringsverktyg. Ett litet Mickel att få ur det gamla nätet. 

Kan beskriva hur man gör. 

 

Men helt klart, ska strömförsörjingen till värmaren vara perfekt. Minsta lilla oxid i säkringshållar, vid kabelskor o s v, ger spänningsfall. 

Jag brukar mäta spänngen invid värmaren, genom att sticka synålar genom kabelisoleringen för att kunna mäta den verkliga spänningen. 

Att mäta batteri spänningen är inte det samma. 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-11-18 vid 12:03 skrev UrbanPersson:

Tack så mycket för bilderna. 

Fick hem en ny kinavärmare på 5kw igår. 

Startade på en gång på HVO och funkar felfritt. 

Beställt nya filter till den gamla som strular och får se om det blir bättre . 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sticker ned en smal instrumentmejsel (flat) mellan utsidan av nätet och godset i hålet, där nätet sitter. 

Då blir det en bula innåt på nätet. 

En gång använde jag en av mors virkkrokar, en annan gång en elektroniktång, typ böjtång och fiskade upp nätet. 

Kolla vart skarven på nätet är orienterat. 

Detta för att inte skarven på nya nätet ska hamna mitt för lufthålet i sidan. 

Passa på att rensa hålet. 

 

Med nätet följer ett monteringsverktyg, som gör att det hamnar på rätt djup, samt att det inte trycks ihop vid montering. 

 

Slitsade en 10 mm långhylsa, med vinkelslip, nästan hela vägen för att kunna trä ut kabeln till stiftet i slitsen. 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy