Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Bandoola

Honda 50hk -99: Värd investering?

Rekommendera Poster

Halloj!

Det här blir min första av förhoppningsvis många trådar och kommentarer. 
Nyfrälst fiske- och båteperson som nu fått möjligheten att, för ett väldigt förmånligt pris, få ta över en styrpulpet med en Honda 50hk från 1999 från en bekants morfar.
Både han och hans morfar är inte alls tekniska och den beskrivningen jag fått är egentligen "Det blir ingen gnista när man vrider om" och att de sen inte har orken och/eller tiden att titta vidare på det.

Förstår såklart att jag inte kan få ett svar här på en sån luddig felbeskrivning utan frågar rent allmänt - Är en Honda 50hp (fyrtakt) från 1999 värd investering att försöka fixa upp?
Jag har inte jobbat med just båtmotorer innan men ser mig själv som ändå tekniskt lagd.
Har försökt googla mig fram och min oprofessionella bedömning säger:

1. Fel på tändplatta/stator?
2. Fel på CDI-box? 
3. Strul med killswitch?

Alla dessa tre är ju ändå lösbara problem som inte är alltför dyra. Eller är jag helt ute och cyklar på alldeles för djupt vatten dessutom?


Mvh
Charlie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte bidra med någon analys av dina förslag på fel men tänker först och främst på batteriet. Är det friskt så att motorn går runt eller klickar det bara? Om det bara klickar KAN det vara batteriet som är trött och då är det ju naturligtvis enkelt att fixa.

Annars skulle jag betala vad båten kostar och kanske någon tusenlapp för motorn.

Du skriver ju inte vad ditt "väldigt förmånliga pris" är.

 

Lycka till!

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta när säljaren säger att de inte vet så betyder det är det är krångligt och/eller dyrt. De bör ju ha försökt att åtgärda problemet antingen för att ha båten kvar eller för att påverka priset vid försäljning.

 

Men även med det i åtanke kan det ju finnas många timmar kvar på motorn beroende på allmänskicket och hur den skötts. Så är priset bra så kan det ju vara en bra affär.

 

Att du känner säljaren och de vill sälja till dig talar till din fördel 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev ChristerN:

Kan inte bidra med någon analys av dina förslag på fel men tänker först och främst på batteriet. Är det friskt så att motorn går runt eller klickar det bara? Om det bara klickar KAN det vara batteriet som är trött och då är det ju naturligtvis enkelt att fixa.

Annars skulle jag betala vad båten kostar och kanske någon tusenlapp för motorn.

Du skriver ju inte vad ditt "väldigt förmånliga pris" är.

 

Lycka till!

Välkommen till MG!

Halloj!

Jag tänkte åka och kolla på den i veckan (är en bit dit). Så då ska jag kolla om det är så att det klickar. Tusen tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev rejas:

Ofta när säljaren säger att de inte vet så betyder det är det är krångligt och/eller dyrt. De bör ju ha försökt att åtgärda problemet antingen för att ha båten kvar eller för att påverka priset vid försäljning.

 

Men även med det i åtanke kan det ju finnas många timmar kvar på motorn beroende på allmänskicket och hur den skötts. Så är priset bra så kan det ju vara en bra affär.

 

Att du känner säljaren och de vill sälja till dig talar till din fördel 🙂

Haha ja jo det är ju egentligen en bra tumregel. Känner mig lite tryggare då jag känner säljaren men jag uppskattar din feedback!

Vore ju en dröm att få hem båten, vicka lite på killswitchen och höra den gå igång 😅

Uppdaterar er om det blir ett köp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Bandoola:

Halloj!

Jag tänkte åka och kolla på den i veckan (är en bit dit). Så då ska jag kolla om det är så att det klickar. Tusen tack!

Ta med dig en multimeter och mät före, under och efter startförsöket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev ChristerN:

Ta med dig en multimeter och mät före, under och efter startförsöket.

Alright det ska jag göra. 
Vad exakt är jag ute efter för info när jag gör det? Att få ohm-värden under startförsöket?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Bandoola:

Alright det ska jag göra. 
Vad exakt är jag ute efter för info när jag gör det? Att få ohm-värden under startförsöket?

 

Mät spänningen på batteriet först. Bör ligga på 12,7 V minst.
Sedan mäter du helst mellan minus på startmotorn och plus på batteriet. Bör vara nästan samma som över batteripolerna.

Sedan mäter du över batteriet när du vrider om startnyckeln fram till och med läget där startmotorn ska gå. Har du OK värden hit fram men spänningen droppar här kan det, som jag förstår, vara två olika fel. Dels dåligt batteri, dels någon kortis fram till startmotorn. 
Nästa steg är att mäta över plus och minus på startmotorn om övriga värden är OK.

Har du möjlighet att ta med ett litet fräscht batteri (12 V förstås) och koppla in är det naturligtvis bra det också. 
Kolla över anslutningarna till batteriet när du ändå är där. Inte ovanligt att dessa gjordes väldigt amatörmässigt runt sekelskiftet. Rejäla kabelskor och klämda kablar bör det vara. Inte en gammaldags batterikabelsko där kabeln trycks ihop med två skruvar över skon. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack! Ska kika på om det blir så att jag åker och kollar på den.

Fick bifogad bild idag och även en film.
På filmen är det vrider på nyckeln så låter den och vissa mätare på dashboarden börjar röra sig.
Dock är det som att den får 0 gnista. 

Ska boka upp en titt på motorn och även ta med farsan min (ibland är man fortfarande rätt liten, i alla fall när det gäller motorer).

Jag håller er uppdaterade!
 

1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn ser ut att ha varit skruvad med, kanske fick ägaren några delar över, det händer ju alla någon gång men, tycker det fattas en vital del för att det ska bli gnista.  

Redigerad av Eile
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Eile:

Motorn ser ut att ha varit skruvad med, kanske fick ägaren några delar över, det händer ju alla någon gång men, tycker det fattas en vital del för att det ska bli gnista.  

Halloj!

Ja exakt. Bifogar bild på en trasig sådan här.

Han hade köpt en ny och provat men samma problem.

2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...