Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej kära forum

Behöver hjälp med en fråga. Min båt har en Volvo Penta 4.3 GXI. Idag körde jag motorn på land i ca tio minuter för att låta den suga in glykolblandning i sjövattenkretsen. Efteråt märkte jag att styrbords limpa och riser var mycket varm, medan babords knappt var ljummen. Är detta normalt under de första minuterna, eller är det ett tecken på att något är galet? Båten har gått fint hela sommaren utan motorkrångel eller överhettning.

Tacksam för era erfarenheter och tankar om detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev jmwa:

Hej kära forum

Behöver hjälp med en fråga. Min båt har en Volvo Penta 4.3 GXI. Idag körde jag motorn på land i ca tio minuter för att låta den suga in glykolblandning i sjövattenkretsen. Efteråt märkte jag att styrbords limpa och riser var mycket varm, medan babords knappt var ljummen. Är detta normalt under de första minuterna, eller är det ett tecken på att något är galet? Båten har gått fint hela sommaren utan motorkrångel eller överhettning.

Tacksam för era erfarenheter och tankar om detta!

Mina limpor blir lika varma, dock annan motor med sötvatten kylda limpor. Nu vet vi inte om du har söt respektive sjövatten kylning, men om jag vore du skulle jag ta isär och kolla så din limpa inte är slut eller på väg att bli slut.

Enkelt jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev jmwa:

Hej kära forum

Behöver hjälp med en fråga. Min båt har en Volvo Penta 4.3 GXI. Idag körde jag motorn på land i ca tio minuter för att låta den suga in glykolblandning i sjövattenkretsen. Efteråt märkte jag att styrbords limpa och riser var mycket varm, medan babords knappt var ljummen. Är detta normalt under de första minuterna, eller är det ett tecken på att något är galet? Båten har gått fint hela sommaren utan motorkrångel eller överhettning.

Tacksam för era erfarenheter och tankar om detta!

Hej!

 

Hur konserverade du? Säker på att pumpen orkade suga? DPS drev?

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade en dunk glykolvatten med slang direkt till det därför avsedda röret på styrbordssidan av motorn ("flush port"). Diametern är trädgårdsslang, så vattentrycket är litet. Tog några minuter på sig att suga i sig 12 liter.

På många amerikanska forum klagas det på att styrbords limpa känns varmare än babords, ofta vid tomgång. Flera menar att flödet vid konservering inte räcker för jämn fördelning mellan de bägge limporna. Låter inte det som den troligaste förklaringen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev jmwa:

Jag kopplade en dunk glykolvatten med slang direkt till det därför avsedda röret på styrbordssidan av motorn ("flush port"). Diametern är trädgårdsslang, så vattentrycket är litet. Tog några minuter på sig att suga i sig 12 liter.

På många amerikanska forum klagas det på att styrbords limpa känns varmare än babords, ofta vid tomgång. Flera menar att flödet vid konservering inte räcker för jämn fördelning mellan de bägge limporna. Låter inte det som den troligaste förklaringen? 

Nu dök en liten annan grej upp. 
 

Jag kanske är trött eftersom det är Fredag. 
Används inte flushport enbart för att skjuta rent avgasdelen från saltvatten (Bra i saltare vatten än Sverige) med färskvatten för längre hållbarhet av limpor/raisers när båten ligger i sjön & skall ej användas för konservering?

 

 

Mvh

 


 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte, men eftersom jag har färskvattenkylning har jag trott att det funkar för konservering. Allt det ihällda glykolvattnet kom ut som det skulle ur drevet.

Har jag gjort någon tankevurpa här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...