Jump to content
Saturday 15 May 2021
jmwa

Olika varma limpor?

Recommended Posts

Hej kära forum

Behöver hjälp med en fråga. Min båt har en Volvo Penta 4.3 GXI. Idag körde jag motorn på land i ca tio minuter för att låta den suga in glykolblandning i sjövattenkretsen. Efteråt märkte jag att styrbords limpa och riser var mycket varm, medan babords knappt var ljummen. Är detta normalt under de första minuterna, eller är det ett tecken på att något är galet? Båten har gått fint hela sommaren utan motorkrångel eller överhettning.

Tacksam för era erfarenheter och tankar om detta!

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev jmwa:

Hej kära forum

Behöver hjälp med en fråga. Min båt har en Volvo Penta 4.3 GXI. Idag körde jag motorn på land i ca tio minuter för att låta den suga in glykolblandning i sjövattenkretsen. Efteråt märkte jag att styrbords limpa och riser var mycket varm, medan babords knappt var ljummen. Är detta normalt under de första minuterna, eller är det ett tecken på att något är galet? Båten har gått fint hela sommaren utan motorkrångel eller överhettning.

Tacksam för era erfarenheter och tankar om detta!

Mina limpor blir lika varma, dock annan motor med sötvatten kylda limpor. Nu vet vi inte om du har söt respektive sjövatten kylning, men om jag vore du skulle jag ta isär och kolla så din limpa inte är slut eller på väg att bli slut.

Enkelt jobb.

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev jmwa:

Hej kära forum

Behöver hjälp med en fråga. Min båt har en Volvo Penta 4.3 GXI. Idag körde jag motorn på land i ca tio minuter för att låta den suga in glykolblandning i sjövattenkretsen. Efteråt märkte jag att styrbords limpa och riser var mycket varm, medan babords knappt var ljummen. Är detta normalt under de första minuterna, eller är det ett tecken på att något är galet? Båten har gått fint hela sommaren utan motorkrångel eller överhettning.

Tacksam för era erfarenheter och tankar om detta!

Hej!

 

Hur konserverade du? Säker på att pumpen orkade suga? DPS drev?

 

Mvh

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kopplade en dunk glykolvatten med slang direkt till det därför avsedda röret på styrbordssidan av motorn ("flush port"). Diametern är trädgårdsslang, så vattentrycket är litet. Tog några minuter på sig att suga i sig 12 liter.

På många amerikanska forum klagas det på att styrbords limpa känns varmare än babords, ofta vid tomgång. Flera menar att flödet vid konservering inte räcker för jämn fördelning mellan de bägge limporna. Låter inte det som den troligaste förklaringen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev jmwa:

Jag kopplade en dunk glykolvatten med slang direkt till det därför avsedda röret på styrbordssidan av motorn ("flush port"). Diametern är trädgårdsslang, så vattentrycket är litet. Tog några minuter på sig att suga i sig 12 liter.

På många amerikanska forum klagas det på att styrbords limpa känns varmare än babords, ofta vid tomgång. Flera menar att flödet vid konservering inte räcker för jämn fördelning mellan de bägge limporna. Låter inte det som den troligaste förklaringen? 

Nu dök en liten annan grej upp. 
 

Jag kanske är trött eftersom det är Fredag. 
Används inte flushport enbart för att skjuta rent avgasdelen från saltvatten (Bra i saltare vatten än Sverige) med färskvatten för längre hållbarhet av limpor/raisers när båten ligger i sjön & skall ej användas för konservering?

 

 

Mvh

 


 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte, men eftersom jag har färskvattenkylning har jag trott att det funkar för konservering. Allt det ihällda glykolvattnet kom ut som det skulle ur drevet.

Har jag gjort någon tankevurpa här?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy