Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0
Paramedic

Överlast på trailern

Fråga

Jag kommer att köpa en båt som inte har någon trailer till.

Jag undrar rent konstruktionsmässigt om en tk trailer obromsad 80vagn som på papperet får ta 580 kg orkar att ta båt och motor som väger 680?

Jag vet att det är olagligt pga övervikt men jag undrar bara om trailern kan gå sönder?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Har tidigare frågat TK detta, då gällde det båtvagn (ej båttrailer) dvs 30km/h med stum axel (ej fjädrad) 

 

10% övervikt skulle gå bra, sa de.

 

Om jag själv stod i samma sist som du, så skulle jag först se till att båten med motorn vägde så lite som möjligt, dvs lite bränsle och plocka bort utrustning som är lätt att få bort innan upptagning. (Reducera vikten så gott det går, du kan lätt ha 100kg mer eller mindre i båten, genom att se över ovanstående)
 

Förflytta båten på vagnen, i låg fart och undvika grupp. 
 

Inte gå in i båten när den väl står på kärran (den extra vikten) 

 

sätta minst fyra pallbockar under vagnen och se till att lyfta den så att däcken få avlastning, men ändå vidrör marken. Då blir det totalt 6 stödpunkter som ramen vilar på (7 om du räknar med stödhjulet, men det skall man inte överbelasta)

 

Då tror jag du klarar det. Men observera, båten din kan väga mer än vad tillverkaren uppgivit. Det har jag sätt då kranbil med våg, sjösatt olika vänners båtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Du får kolla närmare, ibland "typar man ner" en trailer för att kunna köra ekipaget med lägre körkortsbehörighet eller dras av en bil med lägre tillåten dragvikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...