Jump to content
Friday 04 December 2020
Reed

Läckage vid röranslutning till powertrim VP DP-E drev

Recommended Posts

I somras så uppstod ett läckage vid övre röranslutningen till babord powertrim-cylinder på mitt ena Volvo Penta DP-E drev. Det läcker vid gängorna. Jag uppfattade det som att den fortfarande var väl åtdragen, dvs den verkade inte lös. Jag lossade, lade på Loctite 542 (för hydraulik) på gängorna , drog åt, lät stå ett dygn och provade igen. Det läcker fortfarande.

 

Någon som har en idé om varför läckaget uppstått, och vad jag behöver göra för att åtgärda det?

 

Mvh 

Reed

F97CE58C-C941-4486-89F1-B2A4F7B73479.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte gängorna som tätar. Röret är konat i änden, det är den som tätar mot ett säte i cylindern. Kanske har konan på röret spruckit.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Reed:

I somras så uppstod ett läckage vid övre röranslutningen till babord powertrim-cylinder på mitt ena Volvo Penta DP-E drev. Det läcker vid gängorna. Jag uppfattade det som att den fortfarande var väl åtdragen, dvs den verkade inte lös. Jag lossade, lade på Loctite 542 (för hydraulik) på gängorna , drog åt, lät stå ett dygn och provade igen. Det läcker fortfarande.

 

Någon som har en idé om varför läckaget uppstått, och vad jag behöver göra för att åtgärda det?

 

Mvh 

Reed

F97CE58C-C941-4486-89F1-B2A4F7B73479.png

Drevdelar.se har en adapter du skruvar i kolven, om konan blivit misshandlad eller förstörd. Hör med Ingemar jag har bytt någon sådan, och det har funkat. I det fallet så var botten i kolven defekt så konan i slangen tätade inte mot botten i kolven. Om du inte får det tätt då så lär du nog byta ut tryckslangen, mindre roligt jobb. Brukar vara trångt så in i h ......... e.

Edited by kossor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stort tack Rollen och Kossor för givande info samt bra tips! Jag kollar med drevdelar.se och håller tummarna att en sådan adapter kan vara lösningen.

 

Mvh

Reed

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-10-18 vid 22:25 skrev kossor:

Drevdelar.se har en adapter du skruvar i kolven, om konan blivit misshandlad eller förstörd. Hör med Ingemar jag har bytt någon sådan, och det har funkat. I det fallet så var botten i kolven defekt så konan i slangen tätade inte mot botten i kolven. Om du inte får det tätt då så lär du nog byta ut tryckslangen, mindre roligt jobb. Brukar vara trångt så in i h ......... e.

Hej kossor,

Jag har varit i kontakt med drevdelar, den adapter de har (och hänvisar till) är denna:

 

https://drevdelar.se/reparationshylsa-nyhet-2109-for-powertrimkolv-aq290-sp-dp-dpe-dpg-m-m

 

Den verkar ju i första hand vara till för det fall då man dragit sönder gängan i cylindern. Kan det vara en sådan du har använt?

 

Jag ska inspektera konan på röret, eftersom detta gäller det korta röret som går mellan cylindrarna så borde det vara ganska enkelt att byta om problemet ligger där.

 

Mvh

Reed

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Reed:

Hej kossor,

Jag har varit i kontakt med drevdelar, den adapter de har (och hänvisar till) är denna:

 

https://drevdelar.se/reparationshylsa-nyhet-2109-for-powertrimkolv-aq290-sp-dp-dpe-dpg-m-m

 

Den verkar ju i första hand vara till för det fall då man dragit sönder gängan i cylindern. Kan det vara en sådan du har använt?

 

Jag ska inspektera konan på röret, eftersom detta gäller det korta röret som går mellan cylindrarna så borde det vara ganska enkelt att byta om problemet ligger där.

 

Mvh

Reed

Då jag använt denna är när bulan / konan i kolven varit paj. Detta förutsätter att konan i slangen är hel. Konan i slangen tätar mot sin motsvarighet i botten på hålet i kolven. Om detta varit för hårt åtdraget kan bulan inne i kolven bli skadad. Du får då ett läckage hur du än drar. Om konan i slangänden är skadad så hjälper inte denna reservdel dig tyvärr. Kolla därför att slangänden är hel, är skadan där måste du byta slangen genom skölden fram till hydraulpumpen. Reservdelen från drevdelar är tänkt att reparera kolven då den av någon anledning gått sönder i botten. Detta blir då betydligt billigare än att byta ut kolven.

                     

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev kossor:

Då jag använt denna är när bulan / konan i kolven varit paj. Detta förutsätter att konan i slangen är hel. Konan i slangen tätar mot sin motsvarighet i botten på hålet i kolven. Om detta varit för hårt åtdraget kan bulan inne i kolven bli skadad. Du får då ett läckage hur du än drar. Om konan i slangänden är skadad så hjälper inte denna reservdel dig tyvärr. Kolla därför att slangänden är hel, är skadan där måste du byta slangen genom skölden fram till hydraulpumpen. Reservdelen från drevdelar är tänkt att reparera kolven då den av någon anledning gått sönder i botten. Detta blir då betydligt billigare än att byta ut kolven.

                     

Ok, tackar för klargörande! Jag undersöker vidare.

 

Mvh Reed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy