Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Vastkustskt

Bensin i kölsvin

Rekommendera Poster

Hej!
Ägare till en Nimbus Max 1 från 1991 med en VP från 2008. Under årets säsong har vi uppmärksammat att det ibland finns indikation på bränsleläckage i kölsvinet. Vill poängtera att det inte är i motorrummet, utan bakom avskiljande vägg som gränsar till motorrummet. Det rör sig inte om några större mängder, men ibland har det funnits spår av bensin i vattnet (kondens/regn) som samlats där. Det vi har konstaterat är att det framförallt funnits bränslespill vid mycket sjö och relativt full tank. Vår gissning är därför att det kan finnas ett mindre läckage i en packning eller slang till bränsletanken.
Nu när båten är på land under vintern ska vi undersöka om vi kan hitta och eventuellt åtgärda källan till läckaget inför nästa säsong. Är det någon som har haft erfarenhet av liknande problem? Tips och funderingar mottages gärna. Tack!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensin och läckage. Går kalla kårar genom min ryggrad. ☠️

Du skriver "eventuellt åtgärda läckaget" inför nästa säsong. Jag tycler inte det är eventuellt. Det skulle jag säga är allra högsta prioritet. Bensin får aldrig någonsin läcka utanför tanken eller ledningen till motorn. Det ska inte ens vara en slang mellan tank och motor, det ska vara glödgat kopparrör. I själva motorrummet kan det vara en kort flexiblel bränsleslang.

 

Bensinångor är oerhört brandfarliga och kan explodera vid minsta gnistbildning. Om det står bensin i kölsvinet så är det inte bra, även om det inte är själva motorrummet.

 

Det blir väl till att gå igenom hela sträckan från tanken till motorn, och även påfyllning och luftning. Lycka till!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högst upp på tanken finns det ju vanligtvis en fläns till en givare till bränslemätaren. Under den flänsen en gummipackning som kan torka ut och läcka.

Det kanske även finns en inspektionslucka med liknande packning som kan läcka?
 

Sedan håller jag med om att detta problem är prio ett att åtgärda!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte min mening att tjata när de andra redan påpekat allvaret, men den här typen av läckor är orsaken till en del av båtexplosionerna på mackar man läser om. Hemska olyckor...
 

Håller med de andra, se över slangar och kopplingar. Om du inte är 100% säker på att du hittat läckaget är det dags att ta ur tanken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Vastkustskt:

Hej!
Ägare till en Nimbus Max 1 från 1991 med en VP från 2008. Under årets säsong har vi uppmärksammat att det ibland finns indikation på bränsleläckage i kölsvinet. Vill poängtera att det inte är i motorrummet, utan bakom avskiljande vägg som gränsar till motorrummet. Det rör sig inte om några större mängder, men ibland har det funnits spår av bensin i vattnet (kondens/regn) som samlats där. Det vi har konstaterat är att det framförallt funnits bränslespill vid mycket sjö och relativt full tank. Vår gissning är därför att det kan finnas ett mindre läckage i en packning eller slang till bränsletanken.
Nu när båten är på land under vintern ska vi undersöka om vi kan hitta och eventuellt åtgärda källan till läckaget inför nästa säsong. Är det någon som har haft erfarenhet av liknande problem? Tips och funderingar mottages gärna. Tack!
 

Jag har iof en Max 2 Coupé där tanken ligger i ett slutet utrymme på fördäck.

 

jag har noterat att det stått oljeblandat vatten i kölsvinet. Märkligt eftersom motorutrymmet är avskiljt från kölsvinet. Möjligen har motorn, servopump, eller trimpimp haft ett större oljeläckage någon gång men det är ändå lite märkligt.

 

oavsett, jag vet inte hur det skiljer på Max 1 men skulle jag hitta bensin där skulle jag utgå ifrån läckage från antigen

 

1.) Päfyllningsslang till tank

2.) Avluftningsslag 

3.) Kopparröret som går från tank till motorutrymme.

 

Är det nr 3 skulle det innebära stora problem, iallafall på min båt då denna inte går att komma åt. 
 

Att läckage för tankgivare eller inspektionsluckan skulle leta sig ner i kölsvinet är uteslutet då tankens utrymme på min båt är tillslutet och inte har dränering den vägen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller 100% med animap, George_Ohm och Mange249.
Väldigt mycket utanför ämnet men det är denna nonchalans att man vägrar att se allvaret i situationen som även ser till att Covid-19 sprids.

 

Tänk på det ett varv till. Tack!


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att trådskaparen skriver att han misstänker att det läckt vid full tank i sjögång är det ju då lätt att tro att läckan sitter högt upp i tanken, påfyllningen, avluftningen diverse lock och sådant längst upp. Naturligtvis kan det ju vara en svetsfog eller liknande också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Med tanke på att trådskaparen skriver att han misstänker att det läckt vid full tank i sjögång är det ju då lätt att tro att läckan sitter högt upp i tanken, påfyllningen, avluftningen diverse lock och sådant längst upp. Naturligtvis kan det ju vara en svetsfog eller liknande också.

När jag svarade utgick från hur det ser ut på min båt. För att ett läckage skall leta sig ner i kölsvinet måste det vara något av alternativ 1-3 som jag nämner .

 

om förutsättningarna är samma på TS båt vet jag inte men sannolikt finns det många likheter mellan max1 och max2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

När jag svarade utgick från hur det ser ut på min båt. För att ett läckage skall leta sig ner i kölsvinet måste det vara något av alternativ 1-3 som jag nämner .

 

om förutsättningarna är samma på TS båt vet jag inte men sannolikt finns det många likheter mellan max1 och max2.

Hur det än förhåller sig så hoppas vi att trådskaparen finner läckan och kan åtgärda den. Vi har för inte allt för längesedan läst skräckexempel på bensintankar i aluminium som man inte kommer åt annat än att såga i båten, men så är nu inte dessa båtar byggda,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...