Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
pattedala

Koppla flera solpaneler

Rekommendera Poster

Jag har sökt forumet efter svar men inte lyckats hitta någon tråd specifikt för mitt dilemma.

 

Jag har idag en 50w kopplad till en MPPT enhet som klarar 160w, dock ska denna panel plockas bort helt då den sitter på taskigt ställe i aktern och
sen är panelen i mitt tycke på tok för liten.

Därför har jag istället köpt 2st 130w som jag ska sätta en på varje taklucka.

Min fråga är då vilket som blir energieffektivast utifrån att antingen behålla den 160W MPPT enhet och utöka med en till för att köra 2 paneler på 2 laddare oberoende av varann. Eller om jag ändå skall satsa på att parallellkoppla dessa och byta ut den laddaren jag har idag mot en kraftigare på drygt 300w?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det läget skulle jag köra de två panelerna mot varsin regulator och helst ska dessa regulatorer vara likadana. Finns liten risk att det strular om de är olika. 
Seriekopplade tror jag är mindre bra om den ena panelen är skuggad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev ChristerN:

I det läget skulle jag köra de två panelerna mot varsin regulator och helst ska dessa regulatorer vara likadana. Finns liten risk att det strular om de är olika. 
Seriekopplade tror jag är mindre bra om den ena panelen är skuggad. 

Jag tror jag laddar nog i att parallkoppla alt köpa 2 nya regulatorer. Visade sig att den som sitter är en gammal PeakPower MPPT Regulator  - säkert från tidigt 2010-tal.
Det har ju skett en del i utvecklingen sedan dess så blir antingen en ny större Victron och parallelkoppla eller två mindre och ändå köra dem separata.

 

Behöver undersöka om man får någon effekt/laddvinst på att ha två separata system

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pattedala:

Behöver undersöka om man får någon effekt/laddvinst på att ha två separata system

Det har jag svårt att tro. Två saker som gör samma sak som en brukar vara mindre effektivt.

 

Du får nog bättre valuta för pengarna genom att satsa på en större (dyrare) regulatorn än två mindre billigare (som tillsammans blir dyrare).

 

Militärt tex. kanske man skulle satsa på två oberoende system, men...

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

waveinn har bra priser på Victrons MPPT i större storlekar. Finns det nackdelar med att beställa från Italien?

 

Asch jag tittade lite för snabbt. Verkar bara vara Bluesolar MPPT de säljer, det förklarar ju prisskillnaden. 

 

Det blir snabbt dyrt när man ska upp i storlek på MPPT. Men du borde klara dig på en 100/20. Dock förhindrar det ytterligare expansion i framtiden..

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev pattedala:

Behöver undersöka om man får någon effekt/laddvinst på att ha två separata system

 

1 timme sedan skrev Mackey:

Det har jag svårt att tro. Två saker som gör samma sak som en brukar vara mindre effektivt.

Det tror inte jag heller. Tänkte, men var nog lite otydlig, att du skulle återanvända din nuvarande regulator och isf vore en likadan det bästa. 

 

4 timmar sedan skrev pattedala:

Visade sig att den som sitter är en gammal PeakPower MPPT Regulator  - säkert från tidigt 2010-tal.

Den regulatorn är inte dålig alls men nyare har, som sagt, lite mer finesser och PP drar en hel del egen ström har jag märkt. (Skänkte den till grabben med direktiv att koppla ur den på vintern när han kopplat bort panelen.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-07 vid 14:35 skrev ChristerN:

 

Det tror inte jag heller. Tänkte, men var nog lite otydlig, att du skulle återanvända din nuvarande regulator och isf vore en likadan det bästa. 

 

Den regulatorn är inte dålig alls men nyare har, som sagt, lite mer finesser och PP drar en hel del egen ström har jag märkt. (Skänkte den till grabben med direktiv att koppla ur den på vintern när han kopplat bort panelen.)

Jo förstod att du menade att jag skulle satsa på en likadan, det var då jag märkte hur gammal den måste vara 😀

 

Victrons smartsolar är ju betydligt nyare och har trevliga funktioner. Dessutom bättre på att nyttja solenergin. 🧐

Landar nog i att köra en Victron 100/30, då finns marginal uppåt och även möjligt att ansluta ytterliger 1 eller 2 paneler om behovet skulle finnas på sikt 

Redigerad av pattedala

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...