Hogander 0 Posted September 17, 2020 Hej Har en TAMD31 A i vår båt som köptes innan sommaren. Det är lite oklart hur mycket kärlek motorn fått av tidigare ägare. Igår tog vi upp båten och jag skruvade då ut anoderna i värmeväxlare och oljekylare. Anoderna var så gott som helt borta. Funderar på om det är lämpligt att göra rent kylsystemet från gamla kalkavlagringar, rost etc. Hur gör man detta på ett bra sätt, helst utan att behöva demontera oljekylare och laddluftkylare och plocka isär dem. Undrar också vilka anoderna jag skall köpa Quote Share this post Link to post Share on other sites
skippeer 112 Posted September 17, 2020 Bra inställning att checka motorn för man vet aldrig hur tidigare ägare verkligen har skött om motorn. Jag hittade drygt 30 impellerbitar framför värmeväxlaren, 6 av dem var jag nog skyldig till. Har du googlat på rengöring av sjövattensystem för det finns många som beskrivit hur de gjort bla några youtube filmer (med skolengelska klarar man av att förstå vad de gör). När det gäller anodmaterial så beror det på vilka vatten båten används i, havsvatten eller sötvatten. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Hogander 0 Posted September 17, 2020 Hej Tack för svar, har hittat lite filmer där man hällt någon ”syra” i en hink och pumpat runt detta i systemet. Såg också att det finns någon produkt som heter Systemrens och som man kör in i system där det sedan skall verka innan man kör igenom vanligt vatten. Någon som vet vad som passar bäst, ger bäst resultat? Har båten på västkusten så antar att det är zinkanoder som gäller? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Gripen72 79 Posted September 20, 2020 Varken Volvo eller eftermarknad har väl olika material att välja på till offeranoderna? Men finns valet mellan zink och magnesium skulle jag välja zink för västkusten. Quote Share this post Link to post Share on other sites
8knop 12 Posted September 20, 2020 Du skall använda zink. De finns tyvärr aluminium också men använd inte de på västkusten. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Volvo_Penta 403 Posted September 20, 2020 1 timme sedan skrev Gripen72: Varken Volvo eller eftermarknad har väl olika material att välja på till offeranoderna? Jo då, både VP och eftermarknad har olika material att välja på. Saltvatten = Zink Bräckt vatten = Aluminium Sötvatten = Magnesium 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Hogander 0 Posted September 20, 2020 Kanon då vet jag Zink får skall det vara! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Hogander 0 Posted September 20, 2020 Vad tror ni om sysyemrens, är det lämpligt att använda något sådant för att bli av med gammal skit? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Lostsailor 14 Posted September 20, 2020 Har använt systemrens i både AQD40 och AQAD40B med framgång Quote Share this post Link to post Share on other sites
theo72 0 Posted January 6 Hej, är det nån som har kört systemrens genom drevet med hjälp av drevsäck? Quote Share this post Link to post Share on other sites
anuba 48 Posted January 7 17 timmar sedan skrev theo72: Hej, är det nån som har kört systemrens genom drevet med hjälp av drevsäck? Det borde gå men det skulle nog krävas rätt mycket systemrens. Man får max ihop 10liter med en flaska. Helst mindre för att få en bra koncentration. Sedan skall det ligga i motorn i några timmar. När jag körde det drog jag in det från en hink kopplad till en slang till vattenpumpen. Sedan fick det ligga i 48tim. Jag körde den här, https://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=27171 Motorn funkade toppen sedan. Jag har sett på Youtube där någon cirkulerar systemrens med en extern pump under längre tid. Quote Share this post Link to post Share on other sites