Jump to content
Saturday 06 March 2021
Hogander

Rengöring sjövattensystem

Recommended Posts

Hej

 

Har en TAMD31 A i vår båt som köptes innan sommaren. Det är lite oklart hur mycket kärlek motorn fått av tidigare ägare. Igår tog vi upp båten och jag skruvade då ut anoderna i värmeväxlare och oljekylare. Anoderna var så gott som helt borta.

 

Funderar på om det är lämpligt att göra rent kylsystemet från gamla kalkavlagringar, rost etc. Hur gör man detta på ett bra sätt, helst utan att behöva demontera oljekylare och laddluftkylare och plocka isär dem.
 

Undrar också vilka anoderna jag skall köpa 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra inställning att checka motorn för man vet aldrig hur tidigare ägare verkligen har skött om motorn. Jag hittade drygt 30 impellerbitar framför värmeväxlaren, 6 av dem var jag nog skyldig till.

Har du googlat på rengöring av sjövattensystem för det finns många som beskrivit hur de gjort bla några youtube filmer (med skolengelska klarar man av att förstå vad de gör).

När det gäller anodmaterial så beror det på vilka vatten båten används i, havsvatten eller sötvatten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Tack  för svar, har hittat lite filmer där man hällt någon ”syra” i en hink och pumpat runt detta i systemet. Såg också att det finns någon produkt som heter Systemrens och som man kör in i system där det sedan skall verka innan man kör igenom vanligt vatten. 
 

Någon som vet vad som passar bäst, ger bäst resultat?

 

Har båten på västkusten så antar att det är zinkanoder som gäller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varken Volvo eller eftermarknad har väl olika material att välja på till offeranoderna? Men finns valet mellan zink och magnesium skulle jag välja zink för västkusten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du skall använda zink. De finns tyvärr aluminium också men använd inte de på västkusten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Gripen72:

Varken Volvo eller eftermarknad har väl olika material att välja på till offeranoderna?

Jo då, både VP och eftermarknad har olika material att välja på.

 

Saltvatten = Zink

Bräckt vatten = Aluminium

Sötvatten = Magnesium

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, är det nån som har kört systemrens genom drevet med hjälp av drevsäck?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev theo72:

Hej, är det nån som har kört systemrens genom drevet med hjälp av drevsäck?

Det borde gå men det skulle nog krävas rätt mycket systemrens. Man får max ihop 10liter med en flaska. Helst mindre för att få en bra koncentration. Sedan skall det ligga i motorn i några timmar. 
När jag körde det drog jag in det från en hink kopplad till en slang till vattenpumpen. Sedan fick det ligga i 48tim.

Jag körde den här,

https://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=27171

 

Motorn funkade toppen sedan.

Jag har sett på Youtube där någon cirkulerar systemrens med en extern pump under längre tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy