Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Niklas05

Importera produkter själv?

Rekommendera Poster

Hej! Är ny här på tråden så hade uppskattar lite vägvisning i frågan.

Jag skulle vilja komma åt de större utbudet av båtvårdsprodukter som jag sett finns på nätet från andra länder? Är detta något ni gjort? Vilka hemsidor eller länder handlar ni ifrån?  Tacksam för rekommendationer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ebay och Amazon är en bra start att hitta leverantörer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde detta till min gamla amerikanska båt eftersom utbudet och priserna i usa var ohyggligt mycket bättre än här. Det jobbiga var ju tull och frakt, så man får se till att beställa så mycket att det lönar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tullen är normalt ganska låg, det är däremot inte momsen. Och momsen läggs även på frakten vilken är ganska hög många gånger.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst är om man hittar det man söker inom EU, då är allt momsat, tullat och klart.

 

Varning!

Det förekommer numera rätt ofta att det ser ut som att varan kommer från EU, men sedan visar det sig att den skickas från Kina och du får dels en avgift på 70:- kronor från Postnord och så tull och moms.

 

Fråga om varan är tullad och mosad inom EU om det känns osäkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mackey:

Bäst är om man hittar det man söker inom EU, då är allt momsat, tullat och klart.

 

Varning!

Det förekommer numera rätt ofta att det ser ut som att varan kommer från EU, men sedan visar det sig att den skickas från Kina och du får dels en avgift på 70:- kronor från Postnord och så tull och moms.

 

Fråga om varan är tullad och mosad inom EU om det känns osäkert.

Ja så är det! Men även så att ”Mr Wong” sänder grejerna till någon mellanhand inom EU för ett komma runt detta. Men om det blir billigare det vete 17.

 

Sedan vill väl inte posten gärna befatta sig med viskösa produkter som kan läcka och som kan vara en fara för miljön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja så är det! Men även så att ”Mr Wong” sänder grejerna till någon mellanhand inom EU för ett komma runt detta. Men om det blir billigare det vete 17.

 

Sedan vill väl inte posten gärna befatta sig med viskösa produkter som kan läcka och som kan vara en fara för miljön?

Jag har köpt flytande varor utan problem från både England och Tyskland.

 

Problemet med mellanhänderna är att det ändå inte är säkert att varorna är tullade och momsade. Jag har slutat hämta ut sådant som sägs komma från ett EU-land, men som fastnat hos Postnord. Pengarna får jag tillbaks genom att starta ett reklamationsärende där jag beskriver det som hänt.

 

Nu undviker jag ju att handla från Kina så långt som möjlig eftersom jag inte tycker det är lämpligt att stödja en diktatur som inte accepterar mänskliga rättigheter, men ibland finns det ingen annan leverantör.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...