Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Shas

Garmin Autopilot

Rekommendera Poster

Hej på Er !

 

Har nu efter lång tid fått snurr på min GHC20 och den fungerar faktiskt. Tyvärr är det lite som jag misstänkte att när man kör sakta så svansar denna redigt. Jag har inte kopplat in varvtalet då Garmin sa att detta inte var nödvändigt. Frågan är om GHC20 vet vilken fart som båten går i...

Oavsett vilket anledningen till varför jag kopplade in autopilot var just att att slippa rattandet vid låga hastigheter... Är det någon som har lite erfarenhet att dela med sig av... Finns förövrigt väldig få inställningar...

mvh // Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om GHS 20 skall kalibreras med en tämligen omfattande procedur. Jag tvivlar på att den genomsnittlige båtägaren fixar detta på ett tillräckligt bra sätt.

Paradoxen är att tillverkarna lägger in allt mer komplexa funktioner i ambitionen att ge en bättre styrning. Med resultat att det blir för svårt att justera in allting, så de styr sämre än enklare autopiloter där det bara finns t.ex. känslighet och vågstorlek att ställa in, via distinkta rattar.
https://static.garmin.com/pumac/Reactor_40_Hydraulic_Models_Configuration_Guide_SV.pdf

Sjukdomen går igen i snart sagt alla prylar som omger oss, alltifrån värmepumpar, mobiltelefoner, TV-apparater till bilar......

 

Redigerad av Seawolf
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Shas:

Finns förövrigt väldig få inställningar...

Verkar finnas hur många inställningar som helst tycker jag, i alla fall i konfigureringsskedet.

 

Installationsinstruktionen står följande

Om autopiloten inte fungerar bra när ingen fartkälla valts, rekommenderar Garmin att du ansluter en varvräknare eller GPS som fartkälla.

 

Om du genomfört hela konfigureringen korrekt och båten slingrar är det nog ett bra första steg att lägga in en fartkälla.

 

Om du inte genomfört hela konfigureringen är det en bra början att göra det.

Som Seawolf skriver så är den omfattande, men det brukar löna sig att tugga igenom alla steg och ev. även göra manuella justeringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Mackey:

Verkar finnas hur många inställningar som helst tycker jag, i alla fall i konfigureringsskedet.

 

Installationsinstruktionen står följande

Om autopiloten inte fungerar bra när ingen fartkälla valts, rekommenderar Garmin att du ansluter en varvräknare eller GPS som fartkälla.

 

Om du genomfört hela konfigureringen korrekt och båten slingrar är det nog ett bra första steg att lägga in en fartkälla.

 

Om du inte genomfört hela konfigureringen är det en bra början att göra det.

Som Seawolf skriver så är den omfattande, men det brukar löna sig att tugga igenom alla steg och ev. även göra manuella justeringar.

jag antar att piloten är sammankopplad med din plotter via nema 2000? Isåfall finns ju tillgänglig fartkälla -> fart över grund

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en GHP 20 tror jag det är. Kanske är en skillnad mot din. Visst slänger det lite fram och tillbaka när man kör långsamt, ffa i medsjö, men inte mycket mer än när jag själv styr. Visst, jag kan ju se när vi passerar en vågkam och kan förutse vad som kommer hända och styra efter det och där är AP:n lite långsammare men AP:n är kanon vid lite längre turer. 
Jag skulle göra en ny ”på sjön” kalibrering om jag inte fick det att lira. 
Har för mig man går in i inställningar och håller ner de bägge kursändringsknapparna i några sekunder så får man upp valet om användarinställningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...