Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Herr_Hysteres

Förslag sökes på najs Daycruiser

Rekommendera Poster

Halloj

 

Förra hösten körde jag en tråd här där vi diskuterade Targa/Sargo/Nordstar. Nu blev det i slutändan inget båtbyte utan vi har kört vår sexmeters Nordkapp Ranger en säsong till. Kanske var detta för det bästa för nu är nog hela familjen rätt överens om vad vi egentligen är för slags båtfamilj. Vi gör, och gillar att göra, två saker:

 

1. Turer från Stockholm till Sandhamn, Möja etc där vi i händelse av övernattning sover iland

2. Bad- och solturer

 

Då vi vid ett par tillfällen åkt på lite dassigt väder ute på Kanholmsfjärden har vi konstaterat att vi vill ha en längre båt som även ger möjlighet att åka mer skyddat om det blåser och är sämre väder. Det här kan uppnås antingen med en hytt (targatak blir då ett måste) eller med en DC som har ett riktigt bra och fungerande fartkapell/sprayhood. Samtidigt är de sociala ytorna med solbädd och bord viktiga eftersom vi gillar bad med picknick. Avslutningsvis måste den vara snygg, vilket naturligtvis är ytterst subjektivt. För att ge någon vägledning runt min smak tycker jag t ex att Cormate T27 och Windy 27 är ”snygga” båtar.

 

Så, kokar man ned önskelistan till kärnpunkterna ser den ut så här:

a) 8-9 meter, gärna med stegskrov

b) Inombordare (helst)

c) Toppfart 45-50 knop

d) Bra fartkapell/sprayhood eller hytt med targatak

e) Bra socialytor 

f) ”Snygg” enligt ovan

 

Jag tar gärna förslag på vad vi skall titta på. Hittills har jag Cormate T27, Axopar 28 och Windy 27 på kandidatlistan. Viggo och Anytec har jag för övrigt lagt på hyllan.

 

Vänliga hälsningar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att ni kommit underfund med vad ni vill ha!

Tror det blir lite knepigt att få en båt på 8-9 m att gå uppåt 50 knop och ändå gå snällt i lite grövre sjö. Windy skulle dock vara min favorit bland de du nämner. Men 50 knop, nej det kommer du inte kunna köra med den gissar jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Budget förslag 

 

En segmo på sådär 30 fot
 

50 knop vet jag inte men lätt 40-45 med rätt motor skulle jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Herr_Hysteres:

 

Så, kokar man ned önskelistan till kärnpunkterna ser den ut så här:

a) 8-9 meter, gärna med stegskrov

b) Inombordare (helst)

c) Toppfart 45-50 knop

d) Bra fartkapell/sprayhood eller hytt med targatak

e) Bra socialytor 

f) ”Snygg” enligt ovan

 

Jag tar gärna förslag på vad vi skall titta på. Hittills har jag Cormate T27, Axopar 28 och Windy 27 på kandidatlistan. Viggo och Anytec har jag för övrigt lagt på hyllan.

 

Vänliga hälsningar

 

Windy 27 och Axopar är ju raka motsatsen i design så lite svårt att veta förstås. En annan båt som åtminstone är vacker att vila ögonen på är de senare årsmodellerna (2000-2005) av Nimbus 26 Epoca. Åtminstone enligt min smak 😎. Pentryt i sittbrunn gör den mer social och den har en underbar aktersoffa som få överträffar och med KAD300 så skall den i vart fall göra 38 knop. Ingen raket med dagens mått mätt, men helt klart tillräckligt. Och som sagt...26 fot är 26 fot. Det blir ju aldrig sociala "ytor" på det sättet. Men båten är social för sin storlek.

 

Å andra sidan - när det blåser upp på Kanan så låter det som att ni vill ha någon meter till och ett mer fartanpassat skrov. Av dina exempel hade jag då lätt gått på Windyn. Om budgeten tillåter så kolla även Windy 29

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...