Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Danieland

Trög planing Askeladden beetle 4,3 efi

Rekommendera Poster

Hej! 

Har upplevt att min beetle är väldigt seg upp i planing. När vi åker 2 vuxna och 2 barn ca 50kg styck måste båda vuxna stå framme och gärna ett barn i mitten sitsen för att den ska sega upp sig i plan. Det ska ju ändå vara 210hk i den så jag tycker det är lite märkligt. Den tvekar även lite om man trycker gasen i botten typ som den får för lite soppa eller luft. Fick tipset att byta propeller så det gjorde jag i år. Från 3bladig ALU 14,25x21 till RF 4bladig 14,5x19. Topp varv ligger på dryga 4500 och den ska ligga på 4400-4800. Nån som har samma båt? Vad kör ni för stigning i så fall? Bör jag gå ner ytterligare i propeller eller ligger felet någon annan stans? Alla synpunkter mottas tacksamt! 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det kanske inte så stor skillnad från din 3 bladiga till en 4 bladig dom kanske till och med jämnade ut varandra trots mindre stigning på den 4 bladiga. En 4 bladig propeller greppar vattnet bättre och ger då mer motstånd för motorn, lite enkelt förklarat. 

Båten är ju ganska tung så en stigning på 17 tum kanske är mer relevant, teoretiskt ger 2 tum ca 300 rpm men i praktiken kanske lite mindre. 

Nu hamnar du ju i det rekommenderade varvtalsområdet med din nuvarande propeller, men vad har du för fart och varvtal när du kör i marschfart.

Har det alltid varit segt eller kommit lite smygande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har alltid varit segt men när an bara är 2 i båten och sitter fram går det bra. Ja, det kanske inte blev så stor skillnad mellan propellrarna, har förstått att fyrbladigt ger bättre grepp med. Hittade denna beg till en billig peng så jag chansade. Tycker ändå det är lite konstigt att den är så seg... Det är ju ändock en planande båt för fler än 2 Pers. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan du nog gå ner till 17 tum på en 4 bladig eller 19 tum på 3 bladig.

Nu har vi inte lika båtar, min är lite mer tungdriven, men jag har VP V6 och ligger på ca 3800-4000 rpm vid 21-23 kn 

Nu kan vi inte jämf propellrar då det skiljer i utväxling. Men jag har 15 x15 tum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Danieland:

Har upplevt att min beetle är väldigt seg upp i planing. När vi åker 2 vuxna och 2 barn ca 50kg styck måste båda vuxna stå framme och gärna ett barn i mitten sitsen för att den ska sega upp sig i plan. Det ska ju ändå vara 210hk i den så jag tycker det är lite märkligt. Den tvekar även lite om man trycker gasen i botten typ som den får för lite soppa eller luft.

Låter lite märkligt, motorn har trots allt 220 hk. Dock väger motorn en helt del så ekipaget blir baktungt. Jag har samma motor i min Ryds 23 DC och visst det är ingen racer men inga problem att plana med 4 pers ombord. Kör med 4-blads Solas stålpropp 14,25 och 17p. 

 

Eftersom den tvekar även när du trycker gasen i botten funderar jag på om du har rensat flamskyddsfiltret på länge samt bytt IAC filter + muff? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag inte, båten skulle vara nyservad när jag köpte den och den här varit sådan sedan dess. Får kolla över det med. Vad är iac filter?

Du har ju ungefär samma prop som jag men 17tum stigning istället. Frågan är om skillnaden kan bli så markant av att gå ner  2 tum i stigning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det kommer göra skillnad att gå ner i stigning. Jag provade först med 19p men då varvade motorn inte tillräckligt. Köptes via propellertrim.se med bytesrätt.

 

Det är inte alltid man rengör dessa filter på servicen tyvärr men de kan påverka prestandan en hel del. 

 

IAC filter och muffler

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/mercruiser/servicedelar/iac-filter-mercruiser-bensin-mercruiser38/

 

Hur du byter muffler: 

 

 

Flame arrestorn är det han skruvar bort som behöver rengöras ibland. IAC filtret sitter till höger om Flame arrestorn.

Se manual sidan 89-90. http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/4/enen/mercruiser/2013/gasoline/sterndrive/8m0074350r.pdf

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Freez:

Låter lite märkligt, motorn har trots allt 220 hk. Dock väger motorn en helt del så ekipaget blir baktungt. Jag har samma motor i min Ryds 23 DC och visst det är ingen racer men inga problem att plana med 4 pers ombord. Kör med 4-blads Solas stålpropp 14,25 och 17p. 

 

Eftersom den tvekar även när du trycker gasen i botten funderar jag på om du har rensat flamskyddsfiltret på länge samt bytt IAC filter + muff? 

Intressant! Jag kör oxå 23 dc, med för stor propeller. Har 21 tum på 4 blad, når ju inte de varv jag ska men ligger aldrig där. Marchar 24 knop på ca 3300 varv. Ska byta, tänkte testa med 17 tum. Men fråga är, hur snabb är du upp i planimg med 17 tum? Om jag har lätt båt ( lite i tanken och bara familjen (2 vuxna 2 barn. Men 2 batterier, vatten, gasol och ankarspel) så är jag uppe på några sekunder. Med 2 familjer tar det kanske 10 sekunder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shit, uppe i plan på några sekunder, önskar jag kunde ha det så. Med två familjer kommer jag garanterat inte upp i plan ens :(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-07 vid 23:03 skrev gusvo085:

Men fråga är, hur snabb är du upp i planimg med 17 tum? Om jag har lätt båt ( lite i tanken och bara familjen (2 vuxna 2 barn. Men 2 batterier, vatten, gasol och ankarspel) så är jag uppe på några sekunder. Med 2 familjer tar det kanske 10 sekunder. 

Inte helt vetenskapligt test men från 5 knop till 20 knop tog det 13 sekunder med 3 vuxna ombord och halv tank, packning mm. Kan tänka mig att accet blir bättre med 21"? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, jag har klart bättre acc än så. Tänkte mig att en 17 tummare skulle orka dras i högre varvtal vid start så det skulle gå snabbare upp. 

Ser faktiskt inte riktigt poängen för mig att byta propp då som jag tänkte, jag kör aldrig snabbare än 27 knop i alla fall... visst kan det vara kul att dra på men inte värt att byta propeller bara för att maxa, då tuffar jag hellre i 3200 rpm och 25 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kan ju tyckas att det är bra med lågt varvtal vid marschfart men går det tungt så drar det mer soppa. Ungefär som att ligga och segdra en bil på för hög växel, mår inte motorn bra av i längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast drar det verkligen mer soppa? Jag kör alltid bilen så, höga växlar och låga varv. Helt andra lastfall men i alla fall. Båten drar som alla andra ryds, typ 1.6...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då segdrar du inte bilen utan kör på en högväxel för att den orkar. Om du ger fan i att växla ner när du kommer till en backe utan bara trycker plattan i mattan så händer det inget utan det börjar sakta av istället då suger det soppa. Och motorn mår inte heller bra.

Det var det jag syftade till med mitt inlägg.

Känner du att motorn går lätt i din båt vid 3200 rpm, fine. Men du upplever ju att den är seg upp i plan vilket tyder på att går tungt, vad ligger varvtalet på under tiden den jobbar upp sig i plan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segt upp i plan beror ju på. Det är det jag försöker utreda här :)

den går otroligt lätt tycker jag, då jag ligger i 5 knop och trycker så går den direkt till 3000 rpm. Trimplan använder jag inte. Efter att ha pratat med lite folk så tror jag att jag kommer snabbt upp i plan jämfört med många andra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det lite mycket intressenter i tråden, Det var ju Danieland som upplevde det segt😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-12 vid 15:14 skrev gusvo085:

Japp, jag har klart bättre acc än så.

Hade varit intressant om du kunde mäta 5-20 knop med din båt för att se skillnaden? Vad har du för något maxvarvtal. Jag provade först med 19p men då kom jag max upp i 4000 varv vilket är en bra bit från WOT range 4400-4800. Hade lägre varv i marchfart vilket gav en tystare gång. Men om motorn går för tungt kan det skada den på sikt så jag bytte till 17p.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...