Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Glenno83

Alpha one drev läcker olja.

Rekommendera Poster

Hej!

Ny båt för oss (från typ 2006) där vi i för i år bytte impeller samt medföljande packningar vilket var ett gäng. 
Drevet är ett Alpha One gen 2. 
Vi fick ihop allt och efter lite bestyr med att växel inte ville gå i till en början så hoppade den tillslut på plats. 
Nu läcker det tyvärr drevolja och idag tog vi upp båten och lokaliserade varifrån oljan läcker. 
Det läcker från ett hål strax ovanför där drevet tas isär, hålet sitter närmare båten och finns på båda sidorna drevet, läcker från styrbord sida. 
 

Finns förslag vad som kan vara fel? Någon packning som inte hamnade rätt? Finns några klassiska nybörjarmisstag som vi kan ha gjort? 
 

Båten han vara i vattnet cirka 3 veckor och vi har fyllt på kanske 3-4 dl. Till en början trodde vi det var normal minskning i behållaren. 
 

Tacksam för hjälp!

4D03EDD3-C225-400D-9E6B-B48BB3A823FF.jpeg

7FC65FBE-8A04-4F7C-ABDF-014AE28EB69C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mitt Alpha one läckte det med där. Jag fick byta växelväljaren ( axeln ner vid logganslutningen), den hade blivit sned, och drevolja läckte ut där som det gör på din, ca 1000kr på mercurydelar.se.


//RolleRuff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser man att den blivit sné när man delar drevet? (Om det är samma fel vill säga)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provtryckte drevet och sprayade med vatten på då såg jag att det bubblade just där. Sen delade jag drevet och lossade den plastbussningen som växelväljaren sticker upp igenom, samma som loggen sitter i. Då såg jag att den va sne. Den va sne i precis vid bussningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...